Värme allmänt
danerik: Den sätts igen av slam, så jag tömde brunnen för ca en månad sedan och skottade ut skräpet samt lade på ny singel. I samband med detta tätade jag ringarna också. Dock sattes bottenventilen åter igen efter ett par veckor. Detta skedde i samband med kraftiga regn hemmavid, så eventuellt kan dessa ha tryckt upp skräp i brunnen? Verkar segt att tömma brunnen så fort det regnar lite mer
Nanoo: Okidoki, då tackar jag alla vänliga själar för informationen. :) Har nog vant mig vid den "nya" värmen snart.
perf: Kan ha varit materialfel. Om det rostar sönder igen på några år, så byt till ett rostfritt kärl.
perf: Ok, har du ventiler med injustering kan du ju likabra fixa det, men det lär inte sänka ljudnivån, snarar tvärtom eftersom injusteringen innbär att man stryper flödet med högre dynamiskt tryck som följd, så en snällare pump är ändå den bästa lösningen (tror jag). Injusteringen går till så att du öppnar alla ventiler fullt, alltså plockar av termostaterna. Välj en kall dag när
hajof70: Jösses.... Har tidigare varit på någon "byggnadsvårdsite" med stort utbud från diverse folk o firmor. Hittar inte tillbaks men kanske den här kan vara något, http://www.byggigen.se/?
UlLi: Då förstår jag. Jag trodde du ville byta ut kåpa med styrning och allt. Undrar om det inte är enklast att beställa en rostfri från en plåtslagare som gör den exakt efter måttet på kåpan?
Schwingen: Ecofire har några vattenmantlade braskaminer.http://www.nordic-trabygg.se/varme/produkter/braskaminer_vattenmantlade/braskaminer_vattenmantlade.htm
torben: Hej. Har en villa uppförd -33 med källare. Förra ägaren har plockat ner det vattenburna systemet och istället satt in en vedkamin i ena kortsidan av huset. Funderar nu på att installera nytt värmesystem då källaren och ena sidan av huset inte blir uppvärmt av detta utan går på direktverkande el samt även ett uthus på ca 70 m2. Vet inte om jag skall satsa på bergvärme, sätta in ny
Abuquir: Det var så lite så. Hoppas termostaten fungerar bra nu. /Olof
El_-micke: [citat] kolla me borraren om de........skulle de va så att du har poröst berg hört upp kommer säkert gruset den vägen när vatten nivån sjunker o stiger..........då finns det en bra lösning..............det är en bälg man fäster på tryckslangen mellan pumpen o sprickan ..man borrar ett litet hål tryckslangen o varvid lite vatten läcker ut i bälgen som då tätar i borran så att
Gummigum: Ja tyvärr så bygger vi ju om och får nya radiatorer samt ventilationskanaler så den installationen kommer vi nog inte undan......just nu i helgen hållr vi på och tillverkar pannrummet ( våtrumsförfarande och golvbrunn), så det är mkt med alltikring.
Strixx: [citat] ??? ??? ??? Hmmm... Ja det är ju en vanlig villa... inte vet jag vad för temperatur vattnet har in... ;) Men vi säger väl 10 grader bara för skojs skull... ;D
Canuto: Javisst! Så får man nog ner ljudnivån betydligt? Hoppas på det för annars verkar det inte till att vara någon höjdare med ett t.ex. FTX system. Tillverkarna borde verkligen anstränga sig för att göra tysta aggregat/rör. Buller är i dag ett mycket allvarligt hälso/miljöproblem i många hus. Det lömska är att människor inte märker det förrän det är för sent.
El_-micke: japp .......givare till termostat sedan styr termostaten magnetventil/elvärmeslinga
Jesca_j: Det blir en "vanlig" värmepump på 7 kW för våran del, har vi bestämt efter moget övervägande.
BAS: [citat] Kolla om det inte är visst utrymme under toadörren där luft läcker in. I ett modernt hus (mitt är från 1988) med endast frånluftdon ska det vara en liten öppning i toadörrarna.
Gutcha: Det var ju synd ! Lösningen är annars intressant , så vi får väl hoppas att den dyker upp i ny regi framöver :).
ab-cd: Tror nog inte att det spelar någon roll vilken du väljer. Båda har roterande värmeväxlare. Pingvin måste dock vara i varmt utrymme.
Fasting65: Stadsbyggnadskontoret har lite att säga till om självbyggeri - bygget måste fylla ett antal villkor som Samhället har ställt. Brandskydd, konstruktionsmässighet, elsäkerhet, ventilation, värme, barnsäkerhet och några fler kriterier jag inte kommer ihåg. Det är dessa kriterier som en Kvalitetsansvarig skall bedöma och granska. Du bör/ska således bygga ett hus som Samhället tycker
Mangelito: Jag hade aldrig riskerat att murstocken står kall! Mitt hus är från -42, och hela ventilationssystemet hänger på självdrag i murstocken, vilket drastiskt försämras om man slutar värma upp den. Jag kör i nuläget olja, men skall komplettera med luftvärmepump. Även en kamin skall sättas in.
Gummigum: Inte en rostfläck efter fem år....taket har mer å göra med blad och kringflygande ting än regn :D
Skogsv: Du behöver räkna in priset för en CTC EcoLogic också eftersom den behövs för att styra EcoAiren + din "gamla" panna.
rikard: Någon som har erfarenhet av luft/luftvärmepump med syretillförsel? Vi bor i ett sutteränghus från 1974 med 2 plan och med direktverkande el. Ovanvåningen är helt ovan mark och ena sidan av nedanvåningen är under mark. Framförallt på nedanvåningen (där vi sover) blir det lite dålig luft då det är lite ventiler med till-luft. På så vis tänkta jag att syretillförsel skulle
Gutcha: Hej Gummigum! Det här med att ta vara på ett uterums överskotts- värme och leda in i huset är ju kanon ,eller som du har "inbyggd i huset". Min fråga till dig då är, att jag undrar i vilket väderstrck är det beläget i ?. Om man lägger denna passiva solvärme i söder/väster- läge vilket borde vara de optimala blir det inte olidligt varmt där på sommaren då? Är det någon som vet
pleximaster: Vi håller på med dräneringen (Fortfarande! Jag vet, killarna har fler jobb på gång
hantverkare
) Huset är från 1876 och har delvis platta, matkällare torpargrund och oljekällare. Vi hade så fuktigt i vår oljekällare att när den utvändiga dräneringen var färdig var det fortfarande vissa delar som var fuktiga. Det blev till att bila upp hela källargolvet, lägga ner
roli: Jag var lite rädd att najtråden skulle skada golvvärmerören så vi använde vanliga buntband inköpta på Clas Olson i storpack, funkade jättebra. Glöm inte att klippa av ev. utstick av buntbandet så att det inte ställer till problem vid gjutningen, dvs. sticker upp ur betongen......