Vi ska bygga hus och jag tänker ha jordvärme med golvvärme i plattan på nedre våningen. Men så ska vi ha ett garage ca 20m från huset. Hur kan jag smidigast / billigast värma upp det ? Kan man utnyttja en vatten ledning från jordvärmen i huset till eventuellt vatten radiatorer(element) i garaget ?

Det finns bamsestora element för lågtempvatten, men om de klarar samma uppvärmning som golvvärme vid samma framledningstemperatur måste du nog forska vidare i.

Du kan alltid koppla på ytterligar en utgång från värmepumpen som går separat till garaget och lägga deni ett isolerat rör.

/Zeb

JAG SKULLE REKOMMENDERA EN KULVERT FRÅN HUSET OCH GOLVVÄRMESLINGOR I GARAGET OCKSÅ-DÄR OM NÅNSTANS ÄR DET BRA MED GOLVVÄRME PGA AV ALL FUKT MM, DU KAN JU HA LÄGRE TEM P ÄNDÅ
F-n hade caps lock intryckt, menade inte att skrika... :-[

Husbyggarn skrev:
Frågetecken med golvvärme i garage...var gör man med fukten?  ???
Är ju bra med torrt golv men inte till priset att fukten befinner sig i luften...då blir det imma på rutorna och rost på bilen!  :(
Har man bara ventilation i garaget så blir det torrt.... ev. "pax fläkt"

Ja fukten på golvet torkar det är ju ingen kokplatta i golvvärmen som förångar till den milda grad att det blir dimma inne, man bör ju ha ventilation också, en paxfläkt om du tvättar bilen inne igaraget, då bör du ju ha våtrumsväggar också
sist men inte minst, i centrum av garaget bör det finnas ett avlopp så att snösmältvatten rinner undan. :)

Göran skrev:
JAG SKULLE REKOMMENDERA EN KULVERT FRÅN HUSET OCH GOLVVÄRMESLINGOR I GARAGET OCKSÅ-DÄR OM NÅNSTANS ÄR DET BRA MED GOLVVÄRME PGA AV ALL FUKT MM, DU KAN JU HA LÄGRE TEM P ÄNDÅ
F-n hade caps lock intryckt, menade inte att skrika... :-[
Ok många är för golvvärme  :) Men jag hade funderingar på vanliga vatten element och ev en kamin när det är riktigt kallt. Om jag väljer kulvert, hur långt ifrån huset kan garaget ligga för att inte det ska bli för dyrt (20m)?
Annars går jag på zeb's förslag
"Du kan alltid koppla på ytterligar en utgång från värmepumpen som går separat till garaget och lägga deni ett isolerat rör.
/Zeb"

Förlusten i en 20 m kulvert lär inte vara försumbar, även med välisolerade rör. Men kör du golvvärme eller de "bamsestora" radiatorerna, så minskar du förlusterna genom att inte behöva köra för varmt vatten i kulverten. Gräv gärna ned ett rör till en kabel också, så kan du sätta en shunt i boningshuset så att du aldrig kör varmare vatten än vad som behövs i kulverten.

Ett annat alternativ är att sätta en acktank i garaget och köra över värme satsvis. Det blir dock en lite större investering, och man bör även lägga rören frostfritt eftersom de kan frysa mellan laddningarna.

Ok tackar.Ni som redan byggt ,hur värmer ni upp era garage :-/

Man har tipsat om en vatten kopplad Aerotemper i garaget. Några synpunkter på det :-/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.