Värme allmänt
Steff: Det finns en uppsjö av varianter! Det vanligaste är stålskorsten i moduler. Denna väger omkring 12 kg per meter skorsten och kan oftas bäras direkt av en braskamin. Tillverkare: Nibe (Premodul), NVI, Steel etc..... En traditionell murad skorsten som du beskriver, i typ lecablock, är krångligare, tyngre, dyrare etc.... En stålskorsten kostar ungefär för enplanshus med placering intill
Riddarn: Har ett tvåplanshus på 130m2 från 1920 samt ett nybyggt garage på 84m2. I garaget så sätter jag in en ny pelletspanna (Thermia Biomatic 20+). Senare kommer jag att komplettera med en kamin/kakelugn som är vattenmantlad för att kunna elda med ved i huset (mysfaktor). Sett rent ekonomiskt så måste pellets vara bästa alternativet, eller kanske ved om man inte räds arbetsinsatsen.
jorwes: Hejsan, Värmebaronen kör inte med fläkt, men kan kompletteras med fläkt om draget är dåligt. Verkningsgraden är lite lägre än Solo Innova men ligger kring 90%. Skall i dagarna installera våran Värmebaronenpanna. Det jag fastnade för var den enkla sotningen. Gå in på hemsidan om ladda hem filmen...reklam javisst...men enkelt. /Jögga
paflo: du kan lugnt handla där! jag köpte en Nibe 1115-8,5 en VPA200/70 samt VTS och ets samt RG20 leverans veckan efter!
lacky: Hmm, det kanske är att föredra att byta hela centralen då, för att slippa problem framöver. Tack för dina synpunkter, ska fundera på saken ett tag till. /Daniel
sveno: På Tour & Anderssons (TA Hydronics) hemsida finns instruktioner för hur man dimensionerar slutna expansionskärl. Förutom det du nämnde så har systemets höjd och temperaturintervall betydelse. För vedanläggningar räknar man med att tempen varierar mellan 10 (eller 20) grader och 100 grader. Om man har stor ackumulatorvolym så blir det övriga systemets volym nästan försumbar så
PJW: Hej! Behöver byta ut mina uråldriga elelement och har funderat på Nobös sparpaneler och Orion 512 som reglersystem. Är det någon som har denna utrustning? Några tips och synpunkter?
Bananen: Det är väl inget att tänka på.... Oljan kostar ju runt 25000:- så bergvärmen är ju betald på 4-5 år... ( sen tjänar du ju in skorstenen oxå)
sveno: Om ni inte har vvb eller acktank i boningshuset så kommer ni att behöva kulvertledning med fyra rör. Två för varmvatten (med varmvattencirkulation) och två för värmevatten. Vilket av alternativen som lönar sig bäst beror en hel del på hur lång kulvert ni kommer att behöva. Själva kulvertrören är ganska dyra och med lång kulvert så kan man få rätt stora förluster om man inte
4integration: Ok, tack för svaret. Jo, det är en luft/luft värmepump :-)
Mady: just så hette det! Mycket är det att tänka på... och allt vill man kolla upp och vända och vrida det för att skaffa info så man har kött på benen när man snackar med säljare.
jeppe: Vi installerade bergvärme (tidigare olja) i höstas och kompletterade befintligt system med 2 fläktkonvektorer (Aircoil). Det g:a systemet består av 1,5"-2"-2,5" rör och stora flänselement. Fläktkonvektorerna sitter med samma matning på var sin sida om en vägg (badrum & hall) med 15mm rör kopplat till 1,5". Huset är ca 12 m i nock men högsta punkt för värmen är ca 8,5 m från VP
perf: Förlängaren kostade 280 kr + moms. Jag har dessutom fått svar från leverantören. Det stämde att det skulle passa så dåligt, men de erbjöd sig att skicka över isolermaterial som passar inne i röret. När det gäller packningen sa de precis som svaret här: fiberpackning + lin eller gängtejp. Kopparpackningen var till för andra vätskor än vatten (olja, glykol).
rjohans: Hej igen! Är det faktiskt ingen som har köpt IVT:s kompaktkollektor? Skulle vara i behov av lite info ganska snart. Hittade inte mycket info på IVT:s webbsidor. /Robert
Framerate: Det tvistas både här och där om vedeldning. Förbud förekommer mot både områden och enskilda anläggningar. Dock beror allt på kommunens handlingskraft och vissa kommuner är helt ointresserade medans andra är lite mer offensiva.
JLT: Har precis bytt ut alla vattenradiatorer. Körde med 22 mm i stammarna och 15 mm från stam till radiator. Kör bergvärme och gick upp i dimension för att vara på säkra sidan. Man vill ju ha bra cirkulation.
BAS: Det som kommer från toaletten bör tas om hans separat. Vi har tank på landet, hade jag byggt nytt hade jag nog satt dit mulltoa med urinseparering. Resten från tvätt, dusch m.m. går ut till infiltration
Gummigum: Det är faktiskt enormt trevligt att torka tvätt med avfuktare! Nu har vi ju badrummet intill luft-luft pumpen ( kommer att bli tvättstuga med i en snar framtid), och torkar emellanåt lite tvätt där med, men jag hade definitivt haft en luftavfuktare också.
almis: Hej jag skulle tro att det är pga brandrisken som köksfläkten måste ha en egen kanal, och ja den ska ha 30mm brandmatta (Finns att köpa färdigt på rulle) hos tex bauhaus. /Almis
martar: Hej Är ingen expert men såvitt jag förstått så skall man inte ha ångspärr om temperaturen och fukthalten kan vara högre utanför än innanför (vilket kan hända om utrymmet är ouppvärmt) eftersom fukt då kan tryckas in i isoleringen utifrån. Fuktbelastningen innifrån ett garage lär väl inte heller vara så högt. MVH/Martar
Mjölnaren: Normalt inget kondensskydd. Vid väggventil gör du bara ett hål rakt genom väggen. Förslagsvis 100x100 mm. Bygg en "trumma" av ex. plyfa och skjut i hålet. Vill du så kan du ytbehandla plyfan innan den monteras. Ytterväggsgaller och ventil hittar du hos bygghandlaren.
palter: Tänker du bara använda PEX-rör eller tillsammans med skyddsrör? Tänket bara köra med PEX-rör till mitt lilla "extra-badrum" men det kanske är dumt? Kommer du att använda väggskena och väggbocksfixtur? Edit: Efter en stunds läsning på Wirsbos hemsida samt lite tänk så känns det dumsnålt att inte använda skyddsrör (RIR). Detta skriver jag dock innan jag vet vad det kostar, men
MathiasS: Nedan finns lite info jag brukar posta när ämnet tas upp: ************ legionellabakterier -förekomst, tillväxt och avdödning legionella bakterier finns naturligt i små mängder i vattendrag, sjöar och mark. Bakterien är vilande ( förökar sig inte ) vid temperaturer under 20 C. Mellan 25-45 C sker tillväxt av bakterier och över 50 C dör bakterien.. I normalt dricksvatten och
LB: Undrar om jag ska berätta detta för polarn med ett 75m och ett 130m hål med 15 m emellan...?
ventil: det är flex dämparna som är boven. satte en 300mm lång dämpare före flexdämparen vilken skillnad låter inte hälften så mycket nu. tack för tipsen