Hmmm, nu börjar offerterna ramla in inför vårt kommande köp av vedpannesystem.  :o
Tänkte drifta dom med Er i forumet för att se vad ni tycker...

Grundofferterna innehåller samtliga:

1st Ack-tank 750/110
1st ack-tank 750
1st expansionskärl, tryck, 300l
1st säkerhetsventilsats till dito
1st Laddomat 21
1st elpatron 6kW
Rör och rödelar till hela installationen
Installation av rubbet

Anbud 1 Baxi Solo Innova 30 med allt ovan - 75000:-

Anbud 2 Atmos DC35 SF med allt ovan - 64000:-

Anbud 3 Atmos DC40 SF med allt ovan - 68000:-

Så, vad tycker Ni om detta, synpunkter mottages tacksamt!

Till detta kommer 2st ack-tankar på totalt 1000l som jag redan har.

Är det värt +11kkr för Baxin???

Solo innova anses av de flesta som vedpannornas rolls royce, så jag skulle tro att svaret på din fråga är ja. Pannan kommer nog att hänga med i 25 år, och utslaget på den tiden är inte 11000 så mycket. Till solon kan du dessutom köpa lambdastyrning (cirka 15000) om du tröttnar på att försöka justera in optimal förbränning själv.

Farsan kör med atmos.
Verkar vara en mycket fin panna, men den är ju fortfarande ny. Vore kul om någon kunde sia om hur den kommer fungera i fortsättningen...

Nja, jag pratade med energirådgivaren i vår kommun.
Han förordade Innovan, mest för att den är svanenmärkt och att många andra håller den högt.
Även Atmos pratade han ganska gott om men det var två saker som han tog upp ang denna panna:

1. Uppgiven effekt och/eller verkningsgrad uppfylls inte riktigt.

2. Pannan är känslig för höga rökgastemperaturer och tydligen är det så att det är en säkring som går sönder och denna är inte av automattyp.

Sista punkten blev jag varse när jag var på hembesök hos en familj som kör med Atmos. Just denna säkring hade gått och han hade inte haft tid än att skruva isär och byta denna.

Ang punkt 1 så fick Råd&Rön ut 75% verkningsgrad på Atmos pannan och 91% på Solon.
Har för mig att Atmos själva anger att pannan har en verkningsgrad på ca 85%...

Hej

Installerade en Innova 30 den 25 augusti i år. Har ännu endast positivt att säga om den.

Jag själv resonerade på följande sätt: eftersom en ny vedpanna är en så stor investering (och du byter inte vart femte år) så skall inte 10 000 hit eller dit avgöra valet av panna. Förhoppningsvis ska pannan hänga med åtskilliga år och i skenet av vad det kostar att köra en någorlunda ny bil per år, 30, 40 eller kanske 50 000 kr, så stirrade jag mig inte blind på priset. Välj den panna som du tror passar dig bäst.

Jepp, UA, det lutar åt det...

När vi ändå är igång, vad tycker ni om denna variant av inkoppling...
varme_koppl_1.gif

Som nu ska synas på bilden tänkte jag koppla in 3st liggande ack-tankar från Nibe (ASIL).
Den första är stående 750l med 110l VVB och 6kW elpatron.
Nibe tankarna är på 500l, alltså totalt 2250l ack-volym, detta är då räknat till Innova 30.

Naturligtvis tillkommer ventiler och sånt på stammarna, men jag orkade inte rita in detta...

Frågan är då, är detta den bästa inkoppling för att få en så bra skiktning som möjligt ???

Vad tycker Ni?

Hej

Följande pris har jag fått på vedpanna:

1 st Solo Innova
2 st 500 liters tankar (har två stycken sedan tidigare
1 st 75 l expansionskärl (kopplas paralellt med tidigare 75 liter)
1 st 3Kw elpatron (att komplettera tidigare 6 Kw's med)

Summa: 46000:- , installation tillkommer...

Om jag bär (hmm) ut den gamla pannan och in med den nya och placerar allt på plats så trodde rörläggaren att det skulle kosta ca 12.500:- att montera alltihop... vilket får kalaset att hamna på ca 60000:- för min del... (kommer även att få pris på en shuntautomatik)

Som det är kopplat nu (och även kommer att vara kopplat sedan) så tas värmen ut en bit under toppen på första tanken och på detta sätt så prioriteras varmvattnet eftersom slingan sitter i toppen) Den nuvarande elpatronen värmer endast varmvattnet eftersom den sitter i lite högre än värmeuttaget. Tankarna är koppalde så att man kan välja att köra i serie eller parallelt.

Tänkte behålla allt som det är nu fast flytta ner 6 Kw patronen så att den kan ge värme och sätta 3 Kw's patronen så att den ger varmvatten. Troligtvis kommer jag alltid att köra första tanken i serie med de andra då detta medför att jag fort får fram varmvatten efter att jag tänt i pannan och kort därefter även värme (skulle tippa på att jag får värma 200 liter i tanken innan jag har värme ut i huset) och sedan rinner det över till de andra tankarna. Eftersom returen från värmen trillar in i de andra tankarna så kommer vattnet att tryckas i omvänd riktning när laddningen är klar och det kommer att finnas värme ända tills ca 7/8 delar av volymen är tömd och sedan lite varmvatten till...

Låter detta vettigt utifrån er horrisont...?

Mvh
Reine

Angående Atmos så har jag en DC40 från -96 installerad och den har tuffat och gått utan problem sedan dess. I instruktionerna står beskrivet hur man byter processor, vilket torde betyda att kretskortet sitter varmt till, men detta har jag inte hunnit kolla ännu. (Låg temp => statistiskt längre livslängd)

Pannan har dock stängt av en gång under drift och hävdat att bränslet var slut, vilket inte var fallet..

Efter att ha läst här på forumet om vilka rökgastemperaturer som det tydligen ska vara på Innovan så bör man spara ett antal timmar på vedbacken på att välja en sådan istf en atmos..

Reine:
Det låter väl bra. Tyvärr har jag inte hunnit tänka så mycket på hur tankarna ska agera, men att prioritera varmvatten är väl aldrig fel...

Om jag förstod det hela rätt så har du stigaren kopplad på den första tanken som även innehåller VVB, returen går sedan in i den sista tanken, eller?

Sne: Ja, jag vet inte riktigt vilka rökgastemperaturer du kör på din på din panna, men enl expertis ska du väl ha ca 80C en meter ner från skorstenens topp när du eldar för fullt. Om jag tolkat det hela rätt så får man ut max från pannan då utan att vara orolig för kondens i skorstenen.
Jag har hört att dom brukar räkna ca 10-15C per meter skorsten i värmeförlust och i snitt bör man räkna på 15C.
Så det borde väl vara en rimlig siffra att ligga på ca 200C nere vid pannan om man har en 7m skorsten...

Ang Solo Innova, är det någon som vet hur mycket (i snitt då) ett fullt vedilägg orkar värma till 80C i liter?
Hörde siffror på Calmar V33 att ett fullt vedilägg med torr björkved värmer dryga 40C i 1500l vatten, alltså om du börjar elda med 40C i tankarna ska du ha 85C när ett ilägg brunnit ut???

dedden

Stämmer bra det (att stigaren går från första och returen in i sista)

Har suttit och räknat mycket på vedinlägg och energiinnehåll på pannor då jag precis (som jag skrev ovan har beställt en panna)

Naturligtvis så är siffrorna mycket teoretiska och man kan väl hoppas att det ger en fingervisning om resultatet. Jag vet heller inte riktigt om de stämmer :)

Förutsättning: Lätt ved, ca 900 KWh/ kubik. Tung ved ca 1300 KWh/kubik. verkningsgrad enl. leverantör. Förhållande fastkubik till staplad 1,8 ggr (staplad ved upptar 1,8 ggr volymen)

Innovan skulle då kunna värma följande 50 grader:
Lätt ved ca 2270 l
tung ved ca 3380 l

Om man istället kan utnyttja 60 grader så blir det följande:
Lätt ved ca 1890
Tung ved ca 2820

Märk väl MYCKET TEORETISKT, och kanske inte ens rätt räknat :)

Tror nog att t.ex sveno kan bekräfta eller dementera dessa siffrors riktighet eftersom han faktiskt har eldat i den :)

Min dyker upp i mitten på november...

Mvh
Reine

Hmm, jakten fortsätter! ;D

Spaltat upp lite saker i en tabell nedan.
Ju mer man kollar desto mer lutar det faktiskt åt Innovan...
Det som dessa tre har gemensamt har jag inte brytt mig om att ta med, ex kylslinga, krav på skorsten, krav på tilluft, etc, etc.
Detta verkar iaf vara de tre som håller de bästa måtten gällande vedpannor i svedala, ja kanske Telluspannan och nån mer.

Solo InnovaCalmar V33Atmos DC35
Vedvolym135l120l140l
Vattenvolym130l72l80l
Plåttjocklek7mm5mm5mm
Vikt505kg320kg321kg
Keramikbyte5-8 år5-8 år5 år
Pris39kkr31kkr29kkr
Garanti5 år4 år3 år
Verkningsgrad91%91%85%?

Tja, vi får se var det slutar!

Reine:

Det verkar vara ganska så stor skillnad mellan Calmar och Baxin då?
För du får väl i 0,135m3 i ett ilägg i Baxin om jag räknat rätt, överslagsräknat kan du då kanske få ut drygt 120kW i en eldning, eller?

Hmm, detta var intressant, berätta gärna mer hur du räknat ::)

Dedden

Det är nog inte så stor skillnad, skiljer ju bara 15 liter i vedvolym.
Sedan är det ju så att detta är teori, och det vet vi ju hur bra det brukar stämma :)

Här kommer ett räkneexempel (hoppas att det stämmer, nyvaken 2 åring på armen:) )

(hittade lite fel i förra angående energiinnehållet i staplad ved)

Energiinnehåll per Kg ved: 4,3 Kwh
Vikt per kubik:
Lätt: 450 kg (Asp)
Tung: 670 kg (Ek)

Systemets energiinnehåll (Kwh):
(Volym*1,163*temp)/1000
Volym=panna+acktankar
temp=utnyttjad temperaturskillnad

i mitt fall (2130*1,163*60)/1000 = 148,6 KWh

"Uppvärmningspotential"
Faktor fast/staplad ved: 1,8
medför följande energiinnehåll staplad ved:
lätt: 1075 KWh/kubik staplad
tung: 1602 KWh/kubik

energi ut=(verkningsgrad* KWh/kubik * eldstadsvolym)/1000

Ex. lätt ved:
(0,91 * 1075 * 135)/1000 = 132 Kw

Uppvärmt vatten= (1000 * kw)/(1,163 * temp)

i detta fall (1000*132)/(1,163*60)=1891 liter

Sedan är ju frågan om det stämmer :)

Mvh
Reine

Måste bara tillägga att beräkningen tar ju inte med några förluster alls (värmeförluster vid transport till tank, tankens egna uppvärmning, spillet ut i isolering eller liknande)

Mvh
Reine

Javisst, tack Reine!

Teorin får man ta med en nypa av varje, men det verkar iallafall ge ett hum...

Jag ska testa detta på mitt kommande system.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.