3 297 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Värme till 120 kvm + källare?
Har ett hus 120 kvm + källare (betongbjälklag), med gamla direktverkande el element.
Vad är bäst att installera? Luftburet,
vattenburet golv/element, bergvärme, luftpump???
eller vad ska man ha?
Har idag en förbrukning på ca 30000kwh
Hjälp!
Vad är bäst att installera? Luftburet,
vattenburet golv/element, bergvärme, luftpump???
eller vad ska man ha?
Har idag en förbrukning på ca 30000kwh
Hjälp!
Det beror på många faktorer. Vad har ni för typ av planlösning? Med öppen planlösning kan man ju minska kostnaderna kraftigt med en centralt placerad eldstad.
Golvvärme känns ju som ett stort ingrepp om det inte är så att ni är i begrepp att byta alla golv ändå.
Om ni har balanserad ventilation är det kanske möjligt med luftvärme, men det är inget jag vill rekommendera annars, låter för mycket enligt min erfarenhet.
Mitt råd är nog någon form av vattenburen värme. Med konventionella element. Om du har mekanisk frånluftsventilation skulle jag rekommendera frånluftsvärmeväxlare med en eldstad för kalla dagar. Annars någon form av biobränsleeldad panna.
Golvvärme känns ju som ett stort ingrepp om det inte är så att ni är i begrepp att byta alla golv ändå.
Om ni har balanserad ventilation är det kanske möjligt med luftvärme, men det är inget jag vill rekommendera annars, låter för mycket enligt min erfarenhet.
Mitt råd är nog någon form av vattenburen värme. Med konventionella element. Om du har mekanisk frånluftsventilation skulle jag rekommendera frånluftsvärmeväxlare med en eldstad för kalla dagar. Annars någon form av biobränsleeldad panna.
Vart bor Du - hur mkt isolering har Du skorsetn har redan nämnts......rent spontant om Du bor i södra delarna så en kombination av kamin ( ved ) och luftvärmepump skulle vara guld!
Bergvärme - tja nog komme rnog bergvärmefanatiekrna å säga emot mig men det är faktiskt inte lösningne på allt ( det är som kök bergvärme är en religion ;-) ) och definitivt inte med den storleken på kåk Du har. Men kt beror ju vilka förutsättningar som redan finns! Vår lilla kåk skulel säkert ligga där med om vi int etilläggsisolerat eldat och haft luft luftvärmepump men nu bygger vi om och till och byter totalt till frånluftsvärme men det är ju ett störreingrepp men kostar lik förbenat hälften av en bergvärmepump och ger samma värme ;-)
Bygger gör vi ju ändå....
och ventilation måste man nog ändå ha ;-)
Bergvärme - tja nog komme rnog bergvärmefanatiekrna å säga emot mig men det är faktiskt inte lösningne på allt ( det är som kök bergvärme är en religion ;-) ) och definitivt inte med den storleken på kåk Du har. Men kt beror ju vilka förutsättningar som redan finns! Vår lilla kåk skulel säkert ligga där med om vi int etilläggsisolerat eldat och haft luft luftvärmepump men nu bygger vi om och till och byter totalt till frånluftsvärme men det är ju ett störreingrepp men kostar lik förbenat hälften av en bergvärmepump och ger samma värme ;-)
Bygger gör vi ju ändå....
och ventilation måste man nog ändå ha ;-)
Det går iofs bra att kombinera bergvärme med fläktkonvektorer. Att det redan finns vattenrör är inte ett krav för bergvärme.Per-Erik skrev:
Det är snarare så att borrkostnaden + utrustning gör att det blir lite för dyrt för ett hus i den storleken.
Å andra sidn - förbrukar man 30000kwh är det antagligen inga problem att motivera den investeringen heller....
Allt är ju relativt...Här är ett exempel från Mälardalen, det har ju lite betydelse var i landet du har huset. En kompis har en ny kåk på 125 kvm ute på landet med oinredd övervåning. Han installerade bergvärme en IVT (C7 tror jag) och borrade två hål på 80+80m. Han ligger på ca 12000-13000kWh per år....nu var han lite slarvig ??? och hade inte regelbunden uppsyn över värmepumpen (för lite värmebärare...en koppling hade spruckit och läckt)...så hela förra året gick den på elpatronen utan han visste om det. Förbrukningen hamnade på 20000kWh. Kostnaden för hans installation var 110000 kr. Han satsade på BV eftersom han ska inred övervåningen och får då totalt 220 kvm.
Själv har jag precis köpt en äldre enplansvilla på ca 120kvm och direkt-el, funderar på en luft-luftvärmepump och en kamin. En investering som landar på ca 50000 kr. På gamla hus ska man börja med att kolla att man inte förlorar en massa energi pga att det är oisolerat. Kolla fönster och isolering. Mitt tips är att du åtgärdar dessa i första hand därefter kollar du på alternativ till direkt-elen...
Själv har jag precis köpt en äldre enplansvilla på ca 120kvm och direkt-el, funderar på en luft-luftvärmepump och en kamin. En investering som landar på ca 50000 kr. På gamla hus ska man börja med att kolla att man inte förlorar en massa energi pga att det är oisolerat. Kolla fönster och isolering. Mitt tips är att du åtgärdar dessa i första hand därefter kollar du på alternativ till direkt-elen...
Hej,
Tack för alla bra tips! huset står i Uppsala, har ingen skorsten men jag ska installera någon form av eldstad eventuellt både i källaren och på entreplan.
Golven på entreplan (som ligger med reglar på betongbjälklag) kommer ändå att bytas ut. Så därför tänkte jag att det kunde vara lämpligt att lägga golvvärme??
Jag kommer även att isolera på vinden då den isolering som ligger är nedtrampad.
Mvh
/ Erik
Tack för alla bra tips! huset står i Uppsala, har ingen skorsten men jag ska installera någon form av eldstad eventuellt både i källaren och på entreplan.
Golven på entreplan (som ligger med reglar på betongbjälklag) kommer ändå att bytas ut. Så därför tänkte jag att det kunde vara lämpligt att lägga golvvärme??
Jag kommer även att isolera på vinden då den isolering som ligger är nedtrampad.
Mvh
/ Erik
Klicka här för att svara