Hejsan...

För dom som läst mina tidigare frågor o inlägg här vet att jag håller på att sammanställa ett litet Excel-ark för att kunna räkna på hur mycket olika typer av uppvärmning kostar igentligen. Kapitalkostnader och driftskostnader inkluderat... ;D

Men nu har jag kommit på att för att få en rättvis jämförelse måste jag (tycker jag iaf) räkna in kostnaderna för en vanlig mekanisk frånluftsventilation på uppvärmningsalternativ som bergvärme, fjärrvärme och liknande, då ventilationen "ingår" i FVP och FTX system... :D

Har någon här begärt in offerter och har lite priser de vill dela med sig av? Har inte lust att vänta fler veckor på svar från återförsäljare... :(

Ps. Jag har nämligen märkt att det kan vara väldigt svårt och ta en väldig tid att få svar från många säljare. Verkar som om dom inte vill sälja sina produkter, eller tror dom sig ha så bra produkter, att jag är beredd att ägna all min tid och alla mina pengar bara för att få tag i deras superprodukter.... >:(

Jag pratade med någon på Villamässan om just en passiv värmeväxlare för ventilationen. Vi enades om att materialkostnaden var cirka 25kSEK. Kanske det dubbla ink någonannans arbete.

Jag tänkte närmaste på billigaste tänkbara anläggning, utan någon som helst återvinning... :-/

Jag tänkte nämligen att man måste lägga på den kostnaden på investeringskostnaderna på de värme system där man inte har "inbyggs" ventilation... ;D

Ok, lägg på en tusing för en rejäl kanalfläkt då...... ::)

Gå förbi monter A12:26. Jag har med beräkningsprogram för frånluft. Med det går det få fram hur mycket kräm som går dra ur luften och återmata till värmepump e.d.
Återvinningen kostar ca 5-6 tusen i mtrl-kostnad (kylbatteri och kanalfläkt med styrning). Det tillkommer givetvis kostnader för rör m.m. samt arbete.

MathiasS skrev:
Ok, lägg på en tusing för en rejäl kanalfläkt då...... ::)
Du menar att man får en fläkt för tuisen kronor??
Arbetskostnaderna kan man ju bortse från, då de även tillkommer vid installation av en frånluftsvärmepump... typ.. Alternativt får jag lägga in sådant senare

Ö-byggaren skrev:
Får man ta del av ditt excelark när du är klar???
Självklart.. Jag har för tillfället bara en beta version färdig... ;D.. Men räknar med att ha en version som jag kan dela med mig av efter helgen....

Har tyvär ingen hemsida att lägga ut den på...

Men det finns säkert någon som ställer upp med det... ;D

Nån fläkt får man väl..... 8)

Jag tycker alternativet som sådant är orealistiskt även om det är till för att göra olika lösningar jämförbara. Jag kan inte tänka mig att man i ett nytt hus (eller gammalt för den delen) kör med mekaniskt ventilation med ett halvt luftombyte per timme utan återvinning. Det är ju dårskap.

Det korrekta alternativet till en värmeväxlare (pump eller passiv) är isåfall motsvarigheten till en paxfläkt i varje badrum. Räkna med en tusing per fläkt. Dock utan ett halvt luftombyte...

Hmmm... Ockej.... :-/

Nu börjar jag förstå vart du vill komma... :D

Men säg att jag installerar fjärrvärme i ett nytt hus... Vad för typ av ventilation skulle du då rekomendera??
Och vad kan man uppskatta priset till??

Hmmm.. Nu börjar det bli jobbigt... För i rättvisans namn skulle man behöva en uppskattad siffra på hur mycket den återvinner.... ;D

Har nu något Matias att bjuda på..?.? ;D

Om jag byggde ett nytt hus finns det lagkrav på en halv luftomsättning per timme. Använde jag fjärrvärme för att värma huset fick det nog bli en passiv värmeväxlare för att fixa detta MED återvinning. Materialkostnad ca 25kSEK.

Nytt hus med bergvärme skulle nog utrustas med frånluftsmodul som kan ger värme tillbaka i systemet, tex Nibes FLM30.

Det måste finnas andra som kan detta med ventilation bättre, men såhär skulle iaf jag göra.

Hur mycket man återvinner har jag inga uppgifter på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.