7 838 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Oväsen i rör och element
Självcirkulation har ju vissa fördelar som att det är knäpptyst och det fungerar även vid strömavbrott. Till nackdelarna hör att det är dyrt att installera och somliga tycker inte att det är snyggt med grova järnrör runt om i huset. Det kan vara lite svårt att dimensionera och justera (strypa) så att det fungerar bra och ger jämn värme i huset.
Kan det vara så att det är någon termostatventil eller någon annan förträngning som för oväsen? Du beskriver inte hur det låter så det är lite svårt att gissa. Är det susande ljud, knäppningar eller vibrationer eller nåt annat som väsnas? Har du flera hastigheter på cirkulationspumpen så kan du ju prova att köra på lägsta om du inte redan gör det.
Kan det vara så att det är någon termostatventil eller någon annan förträngning som för oväsen? Du beskriver inte hur det låter så det är lite svårt att gissa. Är det susande ljud, knäppningar eller vibrationer eller nåt annat som väsnas? Har du flera hastigheter på cirkulationspumpen så kan du ju prova att köra på lägsta om du inte redan gör det.
Jag bor i ett hus byggt på 30-talet, så rören är ju tillräckligt grova.
Med expansionskärl på vinden, har man nog kört med självcirkulation med någon tidigare äldre panna.
Ljudet kan liknas vid kraftigt brus och brum.
Men som jag sa tidigare, i pannrummet är det tyst.
Cirkulationspumpen får man hålla örat nära, för att urskilja något ljud över huvud taget.
Kan cirkulationspumpen ändock vara boven?
Går det i så fall att lösa detta med nån form av gummimuffar etc.
Eller är det så att den snurrar med ett olyckligt varvtal, som skapar nån form av interferensvibrationer?
Grundfos 1300v/m, verkar inte gå att ställa om.
Med expansionskärl på vinden, har man nog kört med självcirkulation med någon tidigare äldre panna.
Ljudet kan liknas vid kraftigt brus och brum.
Men som jag sa tidigare, i pannrummet är det tyst.
Cirkulationspumpen får man hålla örat nära, för att urskilja något ljud över huvud taget.
Kan cirkulationspumpen ändock vara boven?
Går det i så fall att lösa detta med nån form av gummimuffar etc.
Eller är det så att den snurrar med ett olyckligt varvtal, som skapar nån form av interferensvibrationer?
Grundfos 1300v/m, verkar inte gå att ställa om.
Bor i hus byggt 46 med radiatorslinga som är närmare 30 mm utvändigt. Nästan alla termostater står fullt öppna eftersom jag använder shuntstyrning, så det är inget motstånd i några element. Cirkulationspumpen står i läge 2 och den är bara några år gammal. Ändå susar det riktigt ordentligt, och allra mest i sovrummet av någon konstig anledning. Kanske för att man vill ha mest lugn och ro där...? Systemet är fritt från luft. Kan det bero på att rören är så grova? Pumpen går att ställa i tre lägen. 1315, 1723 & 2456 varv. Kanske räcker det att köra på lägsta hastigheten?
Då kan det ju ha med cirkulationspumpens varvtal att göra, tydligen.
Christer, vilket fabrikat är det på din 750-varvare?
Bor du i tvåvåningshus som jag?
Det sitter termostater på samtliga element, de är nu maxöppna men samma oljud ändock.
Det kan ju va så att termostattillverkarna inte testar sina produkter vid olika vattenflöden (tryck).
Misstänker att detta är ett allmänt problem, som folk helt enkelt, konstigt nog vänjer sig med.
Christer, vilket fabrikat är det på din 750-varvare?
Bor du i tvåvåningshus som jag?
Det sitter termostater på samtliga element, de är nu maxöppna men samma oljud ändock.
Det kan ju va så att termostattillverkarna inte testar sina produkter vid olika vattenflöden (tryck).
Misstänker att detta är ett allmänt problem, som folk helt enkelt, konstigt nog vänjer sig med.
Om systemet är ordentligt avlufftat så måste oväsendet
komma från någon strypning i systemet som ger upphov till höga strömningshastigheter.
Tyvärr är det ju så att om ledningarna är grovt dimensionerade, så måste allt tryckfall tas i termostatventilerna, vilket medför att dom är nästan stängda, vilket i sin tur ger höga vattenhastigheter och oljud.
Så jag skulle pröva att varva ner pumpen (minska tryckuppsättningen), om det inte går skulle jag prova att strypa på någon handjagare efter eller före pumpen, då öppnar termostatventilerna och vattenhastigheten minskar
komma från någon strypning i systemet som ger upphov till höga strömningshastigheter.
Tyvärr är det ju så att om ledningarna är grovt dimensionerade, så måste allt tryckfall tas i termostatventilerna, vilket medför att dom är nästan stängda, vilket i sin tur ger höga vattenhastigheter och oljud.
Så jag skulle pröva att varva ner pumpen (minska tryckuppsättningen), om det inte går skulle jag prova att strypa på någon handjagare efter eller före pumpen, då öppnar termostatventilerna och vattenhastigheten minskar
Jag tror inte att det beror på någon självhävert
Om man har 8m till expansionskärlet så har man troligtvis 0,8 bars (8m) övertryck i pannan för att få nivå i expansionskärlet (statiskt tryck)
Sedan ger radiatorer, ledningar etc ett tryckfall som pumpen skall övervinna (dynamiskt tryck) (detta kan var mycket minde är nivån till expansionkärlet).
Dvs i ett 8m eller även så ett 20m hus kan man klara sig med en pump som ger tex 0,4bars (4 m) tryckhöjd.
Om man har 8m till expansionskärlet så har man troligtvis 0,8 bars (8m) övertryck i pannan för att få nivå i expansionskärlet (statiskt tryck)
Sedan ger radiatorer, ledningar etc ett tryckfall som pumpen skall övervinna (dynamiskt tryck) (detta kan var mycket minde är nivån till expansionkärlet).
Dvs i ett 8m eller även så ett 20m hus kan man klara sig med en pump som ger tex 0,4bars (4 m) tryckhöjd.
Klicka här för att svara