Ska byta & flytta mina avloppsstammar i gjutjärn :(

Problemet är hur jag ska få isär skarvarna ???

Några heta tips / erfarenheter :)

Hammare eller slägga..... ::) Gjutjärns rören e´bara
å kasta (det finns nya i plast)

Merlin

Jo visst, jag har gjort så på det övriga.

Problemet är att detta är ett stående rör ca 2,5m långt stående i ett hörn i det lilla pannrummet..

Förstår inte problemet, varför inte slå sönder röret och
koppla på en skjutmuff mellan de nya och gamla rören.

Jo det ligger till så här, anslutningen"muffen" som blir kvar är fastgjuten i plattan.
Att börja slå på detta innerbär att den fastgjutna delen skadas = katastrof eller mycke bilande & grävande :(

vinkelslip och sedan skjutmuff?

Ev. kan du försöka borra bort blyet, men det är inte så enkelt. Värma med gasol för att smälta blyet borde också fungera. Jag använde vinkelslipen och sedan en muff, man vill ju inte riskera att den fastgjutna muffen går sönder.

Är avloppsstammen så dålig att du måste byta den då?
Hur gammalt är huset? Är intressant att veta när det blir dags för en annan.. :-)

min röris gjorde detta åt mig i mitt pannrum... var lite meck och bilande... och är fortfarande öppet då jag ändå inom en framtid ska bila upp allt... så har plast -> plattan

ett förslag är att ALDRIG behålla gamla gjutjärnsrör, det gjordes här -94 då man "fusk"renoverade vårt badrum... och bland det första vi märkte efter att vi flyttat in är att det...

1. läckte ner i trossbotten -> källaren GAHHHH
(fixade försäkringen gratis då vi gick med på att gjuta en epoxi brunn i röret istället för att totalrenovera)
2. blir stopp ca 1 gång per år (vi snackar STOPP)

Olfe

Nej det är väl inte direkt dåligt men detta bör göras ism renovering. Huset är från -58

Ett fantastiskt smidigt sätt att plocka ner gjutjärnsrör är att snitta lite med vinkelslipen, precis så att kofoten går i, bräck sedan till och du får en snygg spricka runt röret. Jag var tvungen att göra på detta sätt för att undvika att få ner skärvor i rören, som till slut hade befunnit sig under kåken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.