Jag undrar lite över hur långt tid man ska behöva vänta innan acktankarna är laddade? Jag har en Atmos 35 kW och 2 000 liter vatten. Kom hem i går och tankarna stod på ca 30 grader rätt igenom. Efter ett inlägg och drygt 3 timmar hade jag 90 grader i toppen och ca 50-55 i botten. Är detta rimlig tid för att värma tankarna eller är pannan underdimensionerad?

Med 35 kW effekt på 2000 liter tar det ca 4 minuter per 1 C[sup]0[/sup]

Öka cirkulationen

Det är lite svårt att avgöra hur mycket acken är laddad om man bara ser att det är 90 i toppen och 55 i botten. På vilken nivå finns gränsskiktet? Hur mycket värme har huset fått? Hur mycket ved eldar du upp på tre timmar?

Som referens kan jag nämna att det tar drygt tre timmar för mig att bränna upp ett vedinlägg på ungefär 100 liter. Då brinner pannan med ungefär 30 kW och 1500 liter ack har laddats med ungefär 50 grader. Då är shunten helt stängd, dvs ingen värme går ut i huset.

Om man tar hänsyn till förbrukning och förluster blir det ca 5 minuter per grad, dvs så uppnås medeltemperaturen 72 grader (55 i botten 90 grader  i toppen) inom ~3,5 timmar.
Dvs teori och praktik stämmer bra överens.
Inget verkar fel förutom att man bör öka cirkulationen, för att minska tempdiffen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.