Vi har bestämt oss för att installera en luftvärmepump för att minska uppvärmningskostnaderna. Vårt hus är en enplans villa med krypgrund, boyta på 100 m2 och vinden är delvis inredd (24 m2) med en smal trapp upp från hallen. Nnuvarande uppvärmning är vattenburen el (ung 25000 kW/år). Jag har haft en installatör som varit och kollat och han tyckte man skulle sätta ytterdelen bredvid ytterdörren och utblåset kunde placeras precis innanför ytterdörren.

Så, jag skulle vilja ha lite råd vilken pump man ska välja, kapacitet och så vidare. Jag har dels kollat på en Nordic air som skulle kosta 15000 inkl installation dels Panasonic E9 eller E12 luftvärmepump som skulle kosta mellan 15-18 i installation. Det känns viktigt att ha ordentligt med kapacitet utan att för den delen ha överkapacitet.

Petter

Någon? Eller är de bara så innefektiva så att det är dumt att skaffa en?

Näe en modern luftvärmepump är effektiv. Ett klokt alternativ tror jag.

Se till att du kan värma tappvatten med pumpen också. Rekommendera fabrikat törs jag mig inte på.

Skall du investera i luftvp, ska du defenitivt köpa en "inverter". Alltså en luftvp som kan reglera sin kapacitet efter behovet. Förr fanns det bara s k "onoff" pumpar vilket innebär att de startar och stannar utefter behovet. Detta sliter otroligt på pumparna och därav dess dåliga rykte. Livslängd, tillförlitlighet och kapacitet dålig.

De flesta av dagens nya luftvp säljs dock som "inverter". Tror tyvärr inte att Nordic air är det :(

Inverter tekniken har inneburit att verkningsgraden ökat i genomsnitt med 30 % mot gamla tekniken.
En korrekt installerad luftvp har en värmefaktor på ca 4!!!
Den ger dig alltså 4 kWh värmeenergi för 1 kW el. Jämför med direkt el och element så betyder det fantastiska energibesparingar. Du kan säkert spara upp emot 50 % av din årsförbrukning.

Det kan vi snacka kort payoff tid!

Kostar som sagt i regel runt 20 000 :- att installera.

Viktigt är dock att seriös kylinstallatör utför installationen. Det är nämligen olagligt att utföra själv enligt miljöbalken då du har direkt kontakt med köldmedier. ( Naturrvårdsverket )

Nackdelar: Inomhusdelen väsnas en del. Har du möjlighet att placera den centralt i huset utan att det för den delen stör ljudmässigt är det kanon!

I veckan har jag fått en Panasonic E9 inverter installerat. Det har kostat mig 21 000:- inkl allt. Vi har en 1 och 1/2 plansvilla från -78 med direktel. Eftresom vädret är som det är den här veckan (behövs varken värme eller kyla) har jag inte kunnat riktigt provköra den. Men jag kan konstatera att innedelen väsnas inte speciellt mycket (om man nu inte kör fläkt på max), det finns även quiet läge för den som tycker att det låter för mycket ändå. Vi har placerat innedelen mittemot öpnna spisen så att vi kan, när vi eldar köra i "fan" läge och sprida värme från spisen i huset.
Men det är en sak som jag inte ångrar och det är att vi inte har placerat uteenheten på framsida av huset vid ingången. Enheten är stor och ganska ful med alla rör. Lådan sitter på baksidan, gömd lite av verandan. Toppen!

Hur fungerar luftvärmepumpen om man bor i 1 plan med källare i vinkel? Sprider sig värmen bra eller måste man ha två inomhus delar då? Vårat hus ser ut som ett L om man tittar uppifrån. 101+101 kvm.
Vi funderar på om vi ska köpa en kasett till öppna spisen på markplan eller en luftvärmepump, eller både och kanske :-/. Måste i alla fall få ner elkostnaderna...dyrt med direkt el ???

//Marko

Steff skrev:
Skall du investera i luftvp, ska du defenitivt köpa en "inverter". Alltså en luftvp som kan reglera sin kapacitet efter behovet. Förr fanns det bara s k "onoff" pumpar vilket innebär att de startar och stannar utefter behovet. Detta sliter otroligt på pumparna och därav dess dåliga rykte. Livslängd, tillförlitlighet och kapacitet dålig.

De flesta av dagens nya luftvp säljs dock som "inverter". Tror tyvärr inte att Nordic air är det :(

Inverter tekniken har inneburit att verkningsgraden ökat i genomsnitt med 30 % mot gamla tekniken.
En korrekt installerad luftvp har en värmefaktor på ca 4!!!
Den ger dig alltså 4 kWh värmeenergi för 1 kW el. Jämför med direkt el och element så betyder det fantastiska energibesparingar. Du kan säkert spara upp emot 50 % av din årsförbrukning.

Det kan vi snacka kort payoff tid!

Kostar som sagt i regel runt 20 000 :- att installera.

Viktigt är dock att seriös kylinstallatör utför installationen. Det är nämligen olagligt att utföra själv enligt miljöbalken då du har direkt kontakt med köldmedier. ( Naturrvårdsverket )

Nackdelar: Inomhusdelen väsnas en del. Har du möjlighet att placera den centralt i huset utan att det för den delen stör ljudmässigt är det kanon!
En retorisk fråga: Vad har en korrekt installerad luftvp för COP när den behövs som bäst?

Inte 4 skulle jag gissa.

Den har COP 4 vid + 7 ute. Alla luftvp anger sina effekter och kapaciteter vid denna temperatur!

Tyvärr blir COP sämre ju kallare det bli ute:(

Jag satte in en E9 för två år sedan har krupit ner från 21000 till 17000 kwh per år funktionen är kanon!
Alla montörer jag pratade med sa att den plus ytterligare två märken (minns ej vilka det var) var de som var något att ha (det sa även flera som inte ens sålde panasonic!!!!!) resterande var betydligt sämre det fanns dom som tillochmed avrådde från de märken dom själva sålde, detta mellan fyra ögon ute på småhusbyggen.

Somsagt man får nog vad man betalar för ;)

Dannyboy: E9 kostar idag 12400:- , Du gav 21'' för allt, kostade installationen verkligen 8600:-?

Pappskallen: Din E9 har gett er en elminskning med drygt 5% om man får tro dina siffror, det är ju inte så mycket. De lovar ju nästan en 30%ig minskning i sin reklam.

Strisak: Som jag räknar har "pappskallens" elförbrukning minskat med ca 20 % !!!!! Inte 5 %.

De besparingskalkyler som säljare uppger är normala genomsnittsbesparingar. Sen beror det oerhört mycket på planlösning, vilken temperatur man vill ha samt hur väl installationen i övrigt fallit ut. Det är alltså inte så, som vissa tror, att så fort man inte får besparing på 50 % så är det värmepumpens fel!

Sen kan jag tycka att besparing på 20 % är lite lite men som sagt, vad vet vi om förutsättningarna?

Strisak: Jag bor i Värmland och tyvärr är 21' bra pris här. Jag har tom fått offert på 30' från Luftmiljögruppen....
Men jag har också kollat lite på nätet och runt 19-20' inkl allt kostar det nästan överallt.

Förlåt min bristande tankegång. 21 delat med 4 är ju givetvis drygt 5 dvs runt 20% inte 5.

Dannyboy: Kanske inte så farligt pris ändå om du nu inte gjort något jobb själv.

Om sambon fixar elen, jag ordnar hålen i väggarna och lägger rören på plats. Sätter upp innedel och utedel så är ju bara kompressorjobbet kvar och att skruva på rören. Men Det tar lilla tar de väl ändå bra betalt för antar jag.

Då blir det en invertpump alltså. Jag var sugen på en E9 och den verkar kunna ge den effekt som vi söker. Det är ändå några tusen till för att få E12an. Eftersom vi bara har 100 m2 så borde det inte vara nåt problem.

Dags att samla offerter alltså... Vad räknar ni andra som ett bra pris. Det bästa jag hört hittils, vilket kanske var lite väl lågt var 15000 inkl allt (3 el 5m rör) för E9 och 18000 för E12.

/Petter

Panasonic funkar bra.
De har scrollkompressor som är effektiv och viktigt är också att de har köldmedia R410A som är betydligt effektivare vid låga temperaturer än t.ex R407C.
Panasonic har väl en COP på ca 2.0 ända nere vid -20 vill jag minnas.

15.000:- för en E9 inkl. rör, konsoller, kablar och installation låter som ett _mycket_ bra pris om det är inkl. moms och utfört av acckrediterad kyltekniker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.