Vänner!
Skall bygga ett sutteränghus med 105 m²/plan. Ingång från överplan.
Får givetvis golvvärme i plattan på bottenvåningen men som standard på ovanvåningen gällde radiatorer.
Dock ville vi ju ha golvvärme på övervåningen där vi har klinkers. (Entré, tvätt o wc, ca 25-30m²). Då kostade det 35000:- att lägga el-golvvärme på denna yta. Frågade på vattenburen golvvärme i hela överplanet istället för radiatorer. Pris 49000:-. Jag slog till direkt. Diffen på 14000:- måste jag kunna räkna hem ganska fort i och med minskade driftkostnader. Eller? Gjorde jag rätt?

Japp, i och med att du nu har golvärme överallt gör det att du kan spara endel på driftkostnaden med tanke på att du sänkt "stig.temp" med 25 grader.
Låter perfa tycker jag.

Åhhh... Skönt att höra!
Tack för responsen.

Hej

Vad har du för värmekälla till huset? Har du vattenburen värme med elpanna eller kanske bergvärme? Om du har bergvärme kan du ju räkna med att en kwh "värme" kostar cirka 50 öre medans direktel (golvvärme av el) kostar kring kronan.

Jag hållet med föregående att det var rätt att ta vattenburet men kanske det är än bättre än så baserat på ovanstående resonemang...

Familjens_Fixare skrev:
Hej

Vad har du för värmekälla till huset? Har du vattenburen värme med elpanna eller kanske bergvärme? Om du har bergvärme kan du ju räkna med att en kwh "värme" kostar cirka 50 öre medans direktel (golvvärme av el) kostar kring kronan.

Jag hållet med föregående att det var rätt att ta vattenburet men kanske det är än bättre än så baserat på ovanstående resonemang...
Bättre upp...... en cop på 2 (50öre vs 1 krona) är nästan svårt att få till med en väl installerad värmepump..... Verkningsgraden är högre....

Skall köra en IVT 495 Twin,i kombination med jordvärmeslinga alt kompakt kollektor.

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.