Hej!
Jag ska bygga ett badrum i tvättstugan (källare från 30-talet). Tvättstugan har en golvbrunn ungefär i mitten av rummet och jag behöver installera fler golvbrunnar för dusch och badkar.
- Någon som har tips på bra verktyg för att bila upp "rännor" i betongplattan för avloppsrören?
- Hur ska lutningen på rören vara?
/Hubbe

Förmodligen är plattan rätt tunn, så en Hilti av inte alltför stor modell funkar säkert jättebra.

Lutningen kommer jag inte ihåg - 1 cm fall / meter kanske??

Vi körde med betongsåg, men det visade sej vara overkill. Plattan var mellan 0.5 cm-3 cm tjock, utan armering. Dessutom var det ofta bom - gruset/leran under plattan hade sjunkt en liten bit, så det gick väldigt lätt att ta hål.

Det jobbiga var att vi hittade en bergknalle precis där vi skulle dra nya avloppet, så vi fick dra ett till spår i plattan, för berget orkade vi inte bila bort.

Bildbevis finns på vår web - http://www.fasting65.se - Klicka på "Dagboken", "2003", "Maj" - scrolla ner till 2003-05-31.

Ett till argument FÖR Hilti och MOT betongsåg är att betongsågen gör för fint snitt - den nya betongen kommer lätt spricka i snittet. En betongskarv håller bättre om den är ojämn. Använd vidhäftning för säkert resultat.

Hej!
Tack för svaren!
Nu till frågan - Är det något som man som ganska oerfaren lekman vågar ge sig på?

Som glad amatör håller jag just på med du skall göra, bor också i ett 30 tals hus.
Jag borrade ett hål i bottenplattan för att uppskatta tjockleken. (~1dm). Sen började jag såga men sågen nådde inte igenom, efter mödosamt knackande har jag nu kommit ner till ett gruslagret (det visade sig att bottenplattan varierar i tjocklek mellan 1 till 3-4dm
Så nu åker jag till en uthyrningsfirma och hyr en Hilti

Kan man få komplettera frågeställningen.
Jag skall gå på ett befintligt avloppsrör, men hur får jag på T-röret, finns det T stycken som är expanderbara ?
Klarar jag inte av jobbet så får jag väl stå där med skammen när rörmokaren kommer.
Hälsningar från en glad amatör

Hej igen,

Med risk att avslöja sig som en fullständig amatör undrar jag hur en Hilti-maskin ser ut?
/Hubbe

Hilti är ett varumärke.
Det är en maskin som har en huggmejsel längst ner,
med hjälp av vibrationer mejslar den sig ner i betongen.

knatte skrev:
Kan man få komplettera frågeställningen.
Jag skall gå på ett befintligt avloppsrör, men hur får jag på T-röret, finns det  T stycken som är expanderbara ?
Klarar jag inte av jobbet så får jag väl stå där med skammen när rörmokaren kommer.
Hälsningar från en glad amatör
Det finns skjutmuffar (sök på www.rinkabyror.se efter "skjutmuff ") De har inga flänsar på insidan vilket möjliggör att man trär på en sådan på gamla järnröret.

Tackar för informationen Fasting65

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.