1 788 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
behöver lite råd om uppvärming
Hej!
Jag sitter i ett helt nybyggt Modulenthus (Melody), det som kanske skiljer det lite från mängden är att vi har källare och isolerad övervåning.
Nu funderar jag på hur jag ska lösa uppvärmingen av övervåning och källare på bästa sätt.
Idag har huset en Nibe Fighter 310 som värmer bottenvåningen (97 kvadrat) med lågtemperaturradiatorer. Jag misstänker att den kommer vara för liten att värma hela rasket.
Speciellt om man vill undvika att elpatronen ska gå hela tiden.
Just ja tilläggas skall kanske att det går en hel del varmvatten.
Mina funderingar hittills går i riktningen vattenmantlad pelletskamin och solfångare. Kan detta vara en bra lösning? Räcker det? Eller måste vi ha mer värmetillskott.
//Markus Samuelson
edit:
Glömde skriva att det är 76,5 kvadrat på överplan och att källaren är 97 kvadrat.
Plus att acktank är också planerad men vet inte hur stor samt hur mycket den ska klara.
Vi behöver nog också en separat vvberedare.
Jag sitter i ett helt nybyggt Modulenthus (Melody), det som kanske skiljer det lite från mängden är att vi har källare och isolerad övervåning.
Nu funderar jag på hur jag ska lösa uppvärmingen av övervåning och källare på bästa sätt.
Idag har huset en Nibe Fighter 310 som värmer bottenvåningen (97 kvadrat) med lågtemperaturradiatorer. Jag misstänker att den kommer vara för liten att värma hela rasket.
Speciellt om man vill undvika att elpatronen ska gå hela tiden.
Just ja tilläggas skall kanske att det går en hel del varmvatten.
Mina funderingar hittills går i riktningen vattenmantlad pelletskamin och solfångare. Kan detta vara en bra lösning? Räcker det? Eller måste vi ha mer värmetillskott.
//Markus Samuelson
edit:
Glömde skriva att det är 76,5 kvadrat på överplan och att källaren är 97 kvadrat.
Plus att acktank är också planerad men vet inte hur stor samt hur mycket den ska klara.
Vi behöver nog också en separat vvberedare.
Vattenmantlad pelletskamin och solfångare kräver acktank.unigas skrev:
Har inte sett speciellt många vattenmantlade pelletskaminer, kanske finns någon enstaka som tillverkar en sådan. Fast det borde ju finnas en marknad.
När det gäller solfångare så ger de ett litet bidrag vår och höst och mest på sommaren men då borde ju värmepumpen räcka till.
Så jag tror nog inte att dina funderingar räcker, vet dock inte vad din Nibe pump orkar med.
Här finns mycket godis
http://www.nordic-trabygg.se/
http://www.nordic-trabygg.se/
Klicka här för att svara