Har precis flyttat in i ett hus byggt 1956 bestående av bostadsvåning om ca 80 m2 och en lika stor källare innehållande garage och lite mera. I hela källaren bortsett från garaget tänker vi hålla temperaturen till åtminstonde 20 grader.

Oljepannan från 1963 (CTC Värmeberedare modell 260) kommer att sitta kvar över den här vintern och bytas ut första maj (nåja, däromkring iaf) mot en pelletsanläggning. Anledningen till at jag inte byter just nu är att sotaren inte kommer att godkänna den nya anläggning med mindre än att jag byter ut det skadade insatsröret i skorstenen, han har dock inte dömt ut det så pass att jag inte får använda det för stunden. Jobbet med att byta det just nu finns det tyvärr inte tid för.

Hursomhelt så har jag idag 500 liter olja i tanken, och måste fylla på litegrann i tanken. Den tidigare ägaren har förbrukat cirka 2 kubik/år och haft förskräckligt varmt inomhus. Jag kommer att montera termostater på elementen nästa vecka och även installera en insats i vår öppna spis vilken vi kommer att elda i under kalla dagar.

Jag skulle därför vilja ha hjälp med en kvalificerad gissning på hur mycket olja jag bör fylla på. Det är värt att notera att jag inte har någon elpatron, så oljan får inte ta slut innan 1/5, för då får jag inget varmvatten. Pannan har en skapligt modern brännare. Finns det möjligen nån slags "mall" över hur energiförbrukningen fördelar sig under året?

2 m3 låter lågt för 80 +80 (- garage), det är ju nu eldningssäsongen börjar. Allt beror ju på men mellan 1000-1500 l tror jag du ska fylla på.

Finns det en elpatron i pannan? I så fall kan du ju köra på den om du skulle råka köpa för lite olja.

Det är lite vanskligt att gå på vad den förre ägaren har förbrukat eftersom man har olika referenser. Somliga tycker att 21 grader inomhus är fasligt varmt samtidigt som andra tycker att 22 är lite kyligt. Vissa tycker att 10 minuter dusch varannan dag räcker bra, andra duschar en kvart på morgonen och en halvtimme varje kväll. Ok, jag överdriver kanske lite, men det kan skilja väldigt mycket. Sen kan ju en husägare som vet att han ska sälja huset snart börja snåla för att kunna presentera låga driftkostnader.

Om du kan styra när den nya anläggningen ska in så har du ju lite marginaler där. Finns det ett 2"-uttag för en elpatron på pannan så kan du ju montera en sån. Den kan vara bra att ha i pelletsanläggningen, så det är ju inte helt bortkastade pengar. Då kan du snåla lite med oljeköpet så att tanken garanterat är torr när det är dags för byte.

att den tidigare ägaren hade varmt inne betyder inte att ni kommer förbruka mindre (speciellt om det är en äldre person ;D )

äldre personer stänger till allt, yngre generationen vill gärna ha friskare luft

äldre personer använder minimalt med varmvatten

äldre personer värmer nästan aldrig upp källaren

detta upptäckte vi fort hos oss (117+117m2)... vi drar mer el och drog mycket mer olja (nu bergvärme)

Tycker 20-25 tusen kWh /år verkar rimligt, om inte tappvarmvattenförbrukningen  är allt för stor, dvs mellan ~1,9-2,4 m3 olja/år

Du bör nog köpa hem minst 1200 liter. (Tror inte man kan beställa mindre utan framkörningsavgift). Då har du ju i alla fall 1700 liter olja i vinter. Skulle det bli soppatorsk nån månad för tidigt är det ju bara att leta upp nån bonne och be att få köpa en skvätt diesel, som du kan hälla i oljetanken. Hos mig går det åt ca 3 liter / dygn för varmvattenberedning under sommarmånaderna

Att lita på vad förre ägare gjort åt stämmer nog bara 1 gång på 5... Verkar som många målar upp en egen förbrukning som låter bra, utan att igentligen veta hur mycket som gått åt...

Tack för alla svar. Drygt 1 kubik var nog ungefär vad jag själv gissat-

Efter att ha gått igenom elanläggningen med svärfar idag har jag dock insett att det inte är helt ogörligt att koppla in en elpatron, och spara den olja jag har till de riktigt kalla dagarna. För att slippa säkra upp kan jag nog max sätta in 3 kW, eventuell 4,5. Frågan är hur långt det räcker tillsammans med spisinsatsen. Man vill ju inte ha minusgrader inomhus iaf....

Ring en elektriker och fråga hur stor elpatron du kan ha. Det skulle förvåna mig om du inte kan ha 6kW om du kopplar på tre faser, vilket man ju gör. En elektriker måste du ju ändå anlita för den elektriska inkopplingen. 3kW räcker nog bara till varmvatten och lite tillskott till värmen.

Problemet är ju att tidvis får man mycket stora effektuttag, t ex när man duschar. Då kommer inte en elpatron på 3kW att orka med utan det kommer att bli kallt i pannan en stund efter en sån effekttopp. Komforten kommer m a o att bli lidande, även när 3kW x 24 h räcker för dygnsbehovet av energi.

Är det inte smartare att köra på oljan så länge den räcker och sedan i vår koppla på el om det behövs, eller tanka diesel?

Borde man inte kunna, för komfortens skull, kunna köra med elpatronens termostat högre än oljan för att få den extra effektboosten från oljan när den behövs, d v s när vi duschar. Då kommer ju iofs problemet med att hålla en tillräckligt hög temperatur för oljedrift.

bor du i stockholmsområdet kan du få min gamla elpatron från pannan innan jag hivar ut den...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.