5 648 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Bastu-ventilation
Funderar lite på hur jag skall lösa ventilationen i bastun.
Inventilen skall sitta under bastuaggregatet som vanligt och utventilen högt på motsatt sida.
Men dessutom vill jag ha en ventil ut i det fria direkt från bastun för att på så sätt kunna justera temperaturen i rummet utanför bastun, som annars kan bli FÖR varm att vistas i efter bastubadet.
Men nu kommer frågan. Finns det någon som satt in en ventil ut i det fria ? Precis som man brukar ha på en vedeldad fristående bastu. Och i så fall skall den se ut på något speciellt sett ? Kommer det att bildas kondens ?
[move] Någon som vet ? [/move]
Inventilen skall sitta under bastuaggregatet som vanligt och utventilen högt på motsatt sida.
Men dessutom vill jag ha en ventil ut i det fria direkt från bastun för att på så sätt kunna justera temperaturen i rummet utanför bastun, som annars kan bli FÖR varm att vistas i efter bastubadet.
Men nu kommer frågan. Finns det någon som satt in en ventil ut i det fria ? Precis som man brukar ha på en vedeldad fristående bastu. Och i så fall skall den se ut på något speciellt sett ? Kommer det att bildas kondens ?
[move] Någon som vet ? [/move]
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vi hade bara utventil ut i det fria, fungerade mycket bra. Kunde använda bastun som extra sval under julhelgen för dricka, frukt mm 
Det enda var att det såg ganska roligt ut när ångan från tvätten stod som en kvast ur ventilen ;D
Hängde ofta tvätt efter att vi bastat...
Det enda var att det såg ganska roligt ut när ångan från tvätten stod som en kvast ur ventilen ;D
Hängde ofta tvätt efter att vi bastat...
Jag tycker att det går alldeles utmärkt, kolla mer här:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=smahus;action=display;num=1100988545
Jag har sett bastu med direktblås ut från leca-väggen i källaren. Noll problem med fukt, anything!
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=smahus;action=display;num=1100988545
Jag har sett bastu med direktblås ut från leca-väggen i källaren. Noll problem med fukt, anything!
Tack för alla svar !
ClasseClas skrev
Vad jag tänker är att man bara sätter in en vanlig ventil med tillhörande plaströr. Samt tätar noga. Vad tror ni annars att man kan göra ?
ClasseClas skrev
Det är just detta som jag tror blir svårt. Väldigt varm luft inne i ventilröret och kall inne i väggen. Som förresten är /gips/isolering/vindskydd/luft/träpanel.
Vad jag tänker är att man bara sätter in en vanlig ventil med tillhörande plaströr. Samt tätar noga. Vad tror ni annars att man kan göra ?
Jag skulle nog försöka med att göra en kvadratisk öppning i y-väggen och isolera den med cellplast eller liknande genom hela y-väggen. Därefter montera ventilen mitt i cellplastgenomföringen.
Då lär du ha ett isolerande och difftätt skikt mot din isolering i y-väggen.
Frågan är hur mkt cellplastisolering som minimum behövs runt röret, 5 cm 10 cm? Vet ej faktiskt...
Då lär du ha ett isolerande och difftätt skikt mot din isolering i y-väggen.
Frågan är hur mkt cellplastisolering som minimum behövs runt röret, 5 cm 10 cm? Vet ej faktiskt...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden