Jag ska installera en shuntautomatik, Automix 20.
Var ska givaren placeras för optimal funktion...? ???
Hur gör jag med termostaterna? Ska de stå på max hela tiden eller? ::)

Som sagt, det skall du se i bruksanvisningen.

Generellt sett är det viktigt att den sitter centralt, naturligvis inte för nära ett element, inte i direkt solljus någon gång under året eller under dagen. Samt att den åtminstone sitter precis bakom ett hörn från ytterdörr så den inte reagerar direkt på att man öppnar dörren.

termostaterna ställer man upp ja. Generellt sett iaf. Har du t:ex vardagsrum där solen lyser rakt in genom stora fönster kanske du vill maxbegränsa tempen där så att du inte får både element/solvärme där.

Men kolla bruxen.

Hej

Jag har själv satt in en Automix 20 för några veckor sedan, den fungerar utmärkt!

Jag tyckte det var döenkelt att installera den, jag tyckte bruxen vara tydlig nog men om Hornet funderar vill jag ge några råd.

Framledningsgivaren direkt efter shunten typ 10-30 cm väl isolerad. Rumgivaren sätter du centralt i huset, allt för att slippa "yttre" påverkan (öppning av dörrar etc).

Jag har själv satt min rumsgivare i vardagrummet som iofs ligger i söderläge men den sitter så den bara påverkas idirekt av solen.

Så fort vår stor stjärna på himlen tittar fram nu (de få gånger den gör det) sänker shunten inom ett par minuter. Det tycker jag är kalas. ;D

Termostaterna? Kör fullt blås! Eventuellt kan du begränsa på de element som är direkt påverkade av solinstrålning. Själv kör jag med fult öppna radiatorer för tillfället.

Har i natt provat att köra nattsänkning 2 grader, verkar funka. Kanske återkommer med resultatet av detta.

Lycka till

VG

Vad kostar en dylik och är det svårt att installera shuntmotorn? Den skall alltså passa på alla möjliga typer av shuntar? Har själv en gammal oljepanna från 70-talet.

Mvh
Pagge

Passar på majoriteten av shuntar vill säga. Har du t:ex en ctc panna där shunten är en "egen" konstruktion från dem kan du stöta på patrull å bli tvungen att montera extern shunt bredvid pannan.

Men annars passar de på de flesta.

Automix 20
Thermomatic CBJ
Thermomatic ERA

Är väl de mest lättinstallerade och prisvärda.

Tar upp en gammal tråd....

Är det någon som vet om Automix 20 passar på en CTC panna med ESBE shunt?

Tacksam för svar!

Har du en ESBE shunt är det nemas problemas!

Har även provat under ett par veckor att köra med nattsänkning vilket fungerar bra. Jag tror även att jag sparar lite energi p g a detta. :D Kanske 0,5 Mwh/månad

Kanon! Vet jag vad det blir i julklapp från flickvännen ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.