675 läst ·
2 svar
675 läst
2 svar
Vedpanna en Kontroversiell fråga
Jag har läst mycket om olika uppvärmningsalternativ i enbostads hus,jag själv har fallit in i vedpanne svängen.
Men om jag skulle vilja sälja huset om några år av olika anledningar så får jag den känslan av folk att de ser en vedpanna som något negativt jämfört med en FLVP som jag själv anser är att binda sig till elbolagen >
.Jag funderar på att binda upp mig mot min vilja för att inte få ett svårsålt hus om några år. åsikter gärna
Men om jag skulle vilja sälja huset om några år av olika anledningar så får jag den känslan av folk att de ser en vedpanna som något negativt jämfört med en FLVP som jag själv anser är att binda sig till elbolagen >
En rejäl vedpanna med en stor acctank är det bästa om man vill ha det varmt och vara oberoende av el och oljebolagens prisvansinne. Jag håller själv på att installera en värmecentral till en lantbruksfastighet och eldar i en konventionell gjutjärnspanna mot en acctank på 3000 liter. Till pannan skall kopplas en förugn av konventionell typ, samt en råflisförugn av egen konstruktion. Dom finns föresten att köpa färdiga om man inte kan tillverka dom själv.
Pellets tror jag inte alls på, ett bränsle som dels kräver mycket energi i tillverkning och transport och dels kan belastas med av myndigheter godtyckliga skatter.
Om den som vill köpa huset om det mot förmodan skall säljas klagar på vedeldning så är det väl deras problem?
Dyrt? Hela kalaset, panna, förugnar, tank, radiatorer, aerotemprar till verkstad och styrsystem går på max 10 000 kronor men då får man installera det själv.
Det är inte spritt nya grejer men letar man hos skrotis och har lite kontakter så kan man skaffa det mesta nästan gratis.
Pellets tror jag inte alls på, ett bränsle som dels kräver mycket energi i tillverkning och transport och dels kan belastas med av myndigheter godtyckliga skatter.
Om den som vill köpa huset om det mot förmodan skall säljas klagar på vedeldning så är det väl deras problem?
Dyrt? Hela kalaset, panna, förugnar, tank, radiatorer, aerotemprar till verkstad och styrsystem går på max 10 000 kronor men då får man installera det själv.
Det är inte spritt nya grejer men letar man hos skrotis och har lite kontakter så kan man skaffa det mesta nästan gratis.
Klicka här för att svara