Jag är ute efter en panna för kombinerad Pellets/Ved gärna för 50cm ved, tänkte köra med 2st acctankar 750L+750L en med varnvattenberedare och eventuellt solslinga oxå, finns det någon som har några rekomendationer.?

Rekomendation vet jag inte, men storleksmässig så bör väl en BAXI Bonus vara rätt lagom, finns (eller kommer det som standard tro?) med dubbellucka nedtill så att man lätt skiftar mellan ved och pellets...

Jag skulle nog tagit en lite större andratank...

Finns naturligtvis fler pannor... Calmarpannan t.ex. med pelletslucka på sidan... o.s.v.

Mvh
Reine

När det gäller kombinationen vedpanna+acktank. Så är en bra grundregel att det är vedpannans storlek (bränslemängd) som bestämmer antal liter acktanksvolym och inte tvärtom.

Man vill ju att acktankarna skall kunna ta emot värmen från minst ett fullt vedinlägg i pannan. Dessutom vill man väl elda så få gånger som möjligt per dygn.

När man eldar med pellets kör man den mot acktank oxå eller gör man det bara när man eldar ved?

ecke skrev:
När man eldar med pellets kör man den mot acktank oxå eller gör man det bara när man eldar ved?
Du kör även då mot tank men, smartast är att skaffa acc-styrning så att p-brännaren får köra fullt tills tanken är laddad och sedan slå av.
Läs även tråden
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1101635538 där finns det mycket info om pannor/tankar mm.
Hade gott

Efter nästan ett års letande och tittande så bestämde vi oss för en Telluspanna med en ecotec brännare.
Tyvär kan jag inte svara på om den uppfyllt våra förväntningar, eftersom den inte är installerad ännu.
Men fördelarna den har är att den har en lycka på sidan som är fäst med två vingmuttrar och den låssar man bara on vrider in brännaren som hänger på en arm, och sedan skruvar man bara fast den emd vingmuttrarna igen och slår på den.
Dessutom får man in 130 L 50cm ved.
Till detta har ska vi ha 2 st 750L acc tankar, varav en med 120 L färskvatten, samt med solslinga.

Dessutom har både panna och brännare hög verknings grad (över 90% på båda)

(http://www.tellusror.se/Docs/Produkter_1.asp?VisaSida=2)

Kan ju tillägga att detta skall installeras i en nybyggd villa med värmeåtervinning och mycket isolering, därav den lilla acc. volymen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.