3 295 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Konstig shuntstyrning...
Brossan har en shuntstyrning med enbart utegivare. Motorn ändrar sig hela tiden säkert 5 - 6 ggr per minut. Den höjer och sänker hela tiden. Detta är fackmannamässigt installerat för några år sedan och kurvan verkade vara hyffsat rätt för hans hus. Jag dömde ut skiten helt och han har nu beställt en Thermomatic CBJ istället. Jag har själv en sådan och kan bara uttala mig possitivt! Vad kan vara fel på det andra systemet? Det har aldrig fungerat speciellt bra...
Har inget liknande system men jobbar med reglerteknik
Svängningarna beror säkert på att kretsförstärkningen är för hög eller att svarstiden är för långsam.
Om det finns justeringsmöjligheter så minska förstärkningen (normalt kallas P del) och öka svarstiden (normalt kallas I-del)
Ett bra förslag är som någon påpekat, sänk flödet på pumpen
Svängningarna beror säkert på att kretsförstärkningen är för hög eller att svarstiden är för långsam.
Om det finns justeringsmöjligheter så minska förstärkningen (normalt kallas P del) och öka svarstiden (normalt kallas I-del)
Ett bra förslag är som någon påpekat, sänk flödet på pumpen
Pumpen står i läge 1 så det går inte att ändra mera. Nä säga vad man vill om shuntar och styrsystem, men enbart utomhusgivare och radiatortermostater hör ju enligt mig hemma i flerbostadshus. I en liten enplansvilla fungerar inumhusgivare alla bäst... Om man inte absolut MÅSTE ha sk. vädringslås förståss... Han har beställt en Termomatic CBJ som ska monteras omgående...Immobil skrev:
Jag antar att du kör med dina ventiler/ev. termostater på max? Hur optimalt blir det då om du får in en massa solvärme i ett rum som är långt från inomhusgivaren? ???johansjostrand skrev:
Inget i ett sådant system du beskriver kommer ju att begränsa värmen du tillför i det rummet för dina surt (antar jag ;D) förvärvade pengar.
Vissa reglersystem kan man ställa in "slagtiden" på ventilmotor/ventil.
Alltså hur många sekunder det tar för ventilen att går från fullt öppet till fullt stängt.
Är detta fel inställt så funkar inte "öka/minska"-signalerna rätt.
Finns alldelles för många reglersystem som är fel inställda ... tyvärr.
Alltså hur många sekunder det tar för ventilen att går från fullt öppet till fullt stängt.
Är detta fel inställt så funkar inte "öka/minska"-signalerna rätt.
Finns alldelles för många reglersystem som är fel inställda ... tyvärr.
Klicka här för att svara