Först och främst, tack för ett utförligt och bra svar! Det största problemet för min del är att vi köpte huset i våras och vid köpet endast värmde hus och vatten med en underdimensionerad elpatron så att jämföra med tidigare förbrukning är inte så lätt. Skulle i så fall vara om man räknar med att vi hade en uppskattad elförbrukning på 20 000 kwh/år (inkl hushållsel) räknar man med att hushållselen ligger runt 6000 kwh/år (tror att det är ganska nära där vi ligger iaf) så återstår alltså 14 000 kwh för uppvärmning.

Pelletsen skall enligt leverantören innehålla 4800 kwh/ton och stämmer då din beräkning på vilken mängd pellets jag kommer göra av med om det fortsätter så här så kommer jag alltså att elda pellets innehållande nånstans mellan 27648 - 37152 kwh! Det innebär (om jag nu inte tänker alldeles tokigt) att mitt system har en verkningsgrad på nånstans mellan 37 och 50%. Visst, jag räknar inte med nån verkningsgrad på 80-90%, som vissa leverantörer lovar, men jag hade inte räknat med lägre verkningsgrad än 65-70% i allafall... :'(

Räknar man sedan på vad det kostar med pelletsen konstaterar man snabbt att vi kommer att förlora! flera hundra i månaden på att elda med pellets i jämförelse mot att värma med elpatron. ???

camli. Jag känner ju inte till dina förhållanden. Vad har du för hus. Är det nytt och välisolerat. Är det ett plan eller två plan. Är det källare eller källarlöst. Har du varmt 22-23 grader innomhus eller kör du som jag 18-19 grader.

Lite tumreglar. När man skall ta exempel på ett genomsnittligt svenskt hus så räknar man med att årsförbrukningen för värmen är ca 30 000 kwh.

När du förväntar dig en elförbrukning på 14 000kwh per år är det ju rätt så lite, faktiskt bara hälften av tumregeln. Men eftersom huset är på 75 kvm så är det nog lite mindre än tumregelns ca 100 kvm.

Hur har du kommit fram till 14 000kwh, du hade ju ingen statestik eller har du fått det av den tidigare ägaren.

Sedan så varierar det ju en hel del beroende på hur kallt det är ute under eldningssäsongen. Dessutom hur varmt du har det inne. 23grader i stället för 20grader kostar ca 10%.

Värmer du upp hela huset osv. osv.

Som du ser så är det nästan helt omöjligt att svara på om du bränner för mycket pellets eller om du kommer att bränna så mycket pellets som du befarar.
Eftersom du inte har någon säker statestik på just ditt hus och dina förhållande.

Så gör du de föreslagna åtgärderna du redan är inne på så att du maxar (med högsta verkningsgraden för din anläggning).
För har du din anläggning i trim så kan inte pellets bli dyrare än el. Du bör maximalt hamna på 60-70% av vad elen kostar i dagsläget.
Så att jag tror inte ett spår på att om du fortsatt att köra med el så skulle det blivit billigare.

Men det är ju under samma förbrukningsförutsättningar.

Sedan så tycker jag att du skall göra dig en förbrukningsplan/kalkyl där du utifrån den förväntade årsförbrukningen delar upp den per månad/vecka efter förväntat utetemperatur (statestik finns nog på SMHI).
Sedan så mäter du förbrukningen/utetemperaturen varje vecka så tar det inte lång tid för dig att få kontroll över hur det kommer att se ut.

Som sagt så kommer uppgiften på 14000 kwh från elräkningen. Tidigare ägare har kört helt och hållet med elpatron och vi "övertog" hans förbrukning rakt av när vi flyttade in i våras. Elbolaget säger att vårt hus har förbrukat i snitt 1700 kwh/månad = 20400kwh/år inkl allt. Skillnaden mellan oss och tidigare ägare är att vi förbrukar mer varmvatten men har lägre inomhustemperatur (han hade runt 24 grader vi ligger på max 18 grader).

Den yta som värms upp är 75 kvm fördelade på 1,5 plan. Sen finns det dessutom källare men den värms inte upp (bortsett från "spillvärme" från panna och accumulatortank). Huset är byggt 1950 och är ännu inte tilläggsisolerat i väggarna men däremot på vinden. Fönsterna är kopplade 2-glas, nya tätningslister överallt. Huset ligger i Göteborgstrakten alltså inte i kallaste Norrland...

Att snittförbrukningen för uppvärmning av en standardvilla på 100 kvm skulle vara 30 000 kwh tror jag inte en sekund på. Kompisarnas hus (170 kvm stort, lika kass isolering som vårt, 2-glas fönster och direktverkande el, alltså ett riktigt energislukarhus) drar 30 000 kwh/år i uppvärmning...

Ingen mer som har erfarenhet av pelletseldning mot accumulatortank?

Erfarenheter och erfarenheter, jo jag har kört med pellets mot acktank i över sex år nu. Men jag kan inte säga om det drar mer eller mindre eftersom jag har inget att jämföra emot. Nytt hus med ny värmeanläggning byggt -98.

Men vi gör av med ungefär 6 ton per år, måste erkänna att jag vet faktiskt inte exakt (får gå hem och räkna).
Detta ger då varmvatten och värme till 267 kvadrat med golvvärme (inkl garage med lägre värme). 6000 kg delat på 365 dagar ger ett årgenomsnitt på 16,4 kg per dag. Men jag är inte säker på 6000 kg siffran.

Jag har eldat pellets utan ackumulatortank i drygt ett år nu. 1/7-03 -- 31/6-04 gjorde jag av med 6016 kg pellets. Tidigare oljeförbrukning har varierat mellan cirka 2700 och 3100 liter per år. Genomsnitt 1/7-99 -- 31/6-03 var 2921 liter per år. Huset är byggt 42, boyta 96 m2 i två plan med 19-20 grader vintertid, (dvs börvärde med manuell shuntning :)), källare 47 m2 med 12-15 grader vintertid. Pannan är en kombipanna, CTC-171, från -67, dragregulator finns. Huset finns i Stockholm.

När jag enbart producerar varmvatten så går det åt 6.6 kg pellets per dygn.

Brännaren, en Viking Bio, styrs enbart av panntermostaten (orginal -67) så det blir många starter men det verkar fungera bra ändå.

Jag tror att du dels ska kolla att brännaren är väl injusterad, att du inte har för kraftigt drag och dels se till att du får längre gångtider genom att låta temperaturen i ackumulatortanken styra start och stopp för brännaren.

Brännaren, en Viking Bio, styrs enbart av panntermostaten (orginal -67) så det blir många starter men det verkar fungera bra ändå.
En pelletsbrännare som släckar i paus bör ha så lång gångtid som möjligt med tanke på energiförluster och ineffektiv drift vid start och stopp m.m.

Här finns mer diskussion kring detta
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=26&sid=5ef498365cdac710c1151b53ae43b3fa

Det är säkert sant men frågan är hur mycket man verkligen sparar, en ny teromstat är ju inte gratis heller. Jag skulle gissa att jag har en hystereses på cirka 7 grader idag. Dessutom jar jag tio minuters startfördröjning. Pelletsförbrukningen följer "skolboksvärdena" om man jämför med tidigare oljeförbrukning.

Jag har ju en ganska liten panna med genomströmmningsberedare vilket betyder att jag kan få problem med varmvattentillgången om jag låter panntemperaturen sjunka för mycket. Dessutom ökar slitaget på pannan med ökade temperaturvariationer.

Det jag skulle vinna på att kunna ställa in hystereses och öka den jämfört med dagens värde är framförallt att jag skulle kunna ta bort startfördröjningen och få pannan att starta vi samma temperatur varje gång. (Med startfördröjning blir det ju inte så.)

Jodå.Jag kopplar bort tankarna när jag eldar pellets.har två stycken 500l tankar kan stänga dessa med kulventiler.
Att köra mot tankar ger mej högre förbrukning mot att köra utan.Ser att du har vvberedaren i tanken,INTE BRA,den stör skiktningen mellan varmt o kallt vatten.Vad har du för tank?är den riktigt isolerad?befintlig isolering på färdiga tankar är för dåligt(kostnadsfråga för tillverkare)samt att du måste nog ha en brännarstyrning.Finns hos termoventiler till ok pris.
shuntstyrning,samt inntrimmning av lägsta möjliga framledningstemp,ev strypa flöde på cirkpump till radiatorer, det är optimeringar man kommer rätt långt med,man brukar säga att en tempdiff på 20c mellan framledning samt retur är väldigt bra!.tjyvdrag genom pannan är en annan bov,kan ta ca 30% av din tillförda värme har jag läst någonstans..

lennart

Fråga
Vad har du för kombipanna. vissa kombipannor har väldigt dålig verkni´ngsgrad i vedeldstaden?? ???

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.