440c vid effektläge 3....hm... ???
Det skulle instalatören överhuvudtaget inte alls godkänna,vad har du för brännare?är det en installatör som det går tretton av på ett dussin?mätte han in undertrycket?vad har du för panna?har du denna temp då är det nåt som är helt galet.
jag har en gammal diompanna el o ved 25kw-89:a
janfire minorbrännare.tre turb. i pannan.brännaren går på 9kwh. rökgastemp 115-130nysotad panna ca 70c en meter ner med digitala skinktermometern.Häng ner den i skorstenen får vi höra din temp. samt vad du har för panna så skall vi nog hjälpa dej att trixa till nåt.Låter inte OK med din installatör,finns för många lycksökare på marknaden.Tro mej jag har sett en del helt galna monteringar både av acctankar samt brännare som är monterad utan analys,samt rökgasmätningar,tom en pellexbrännare som mer eller mindre var ditsnickrad av den så kallade #montören" sådana skall vi inte ha på marknaden..

lennart

Brännaren skall snart servas och då skall de få mäta om det hela. Det verkar liksom inte riktigt rätt så här. Det kan ju dessutom inte skilja så mycket mellan hans mätning och det min rökgastermometer visar! Det skall bli spännande att få detta kollat. Jag skall klättra upp och sänka ner en stektermometer i skorstenen någon dag så får vi se.

/Pejja

Ska precis installera en Tellus ved/pellets panna och enligt deras instruktion så vill de ha 90 grader en meter ner.
Men +-10 grader kanske är oväsentligt.

Måste ju bara tala om hur det har gått!

Okej! Innan åtgärd gick pannan upp till 300° för att sedan långsamt sjunka ner till ca 260° och arbeta där. Enligt min termometer då...

Efter åtgärd går den upp till 195° och sedan sjunker den till 170° där den sedan arbetar. Känns bättre!!!

Åtgärden undrar ni?! Sotaren var här i förmiddags och han menade att det saknas en del i pannan. Det skall ligga ett lock för en rökkanal för att tvinga rökgaserna att ta en annan väg. Han beskrev hur den delen borde se ut och jag hämtade direkt något som låg i uthuset när vi köpte kåken. Sotaren placerade den där den skall ligga och alla är nöjda och glada!!!

Tyvärr var de här och servade brännaren igår, men jag skall höra om dom kan komma hit och mäta om det hela nu. Det gör dom säkert om jag ber snällt!

Tack för hjälpen alla ni som kommit med inlägg!!!

/ Pejja

*skrattar lite*

Man gläds åt detta.
Liksom de som bodde i min kåk tidigare satte inte in en konvektionsplåt i panna "de va för jobbigt"...

Innan pelletbrännaren åkte in, alltså med olja, stoppade jag ned den i pannan där den skulle vara å sänkte rökgastempen med 90(!) grader.

Huga....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.