Trots att jag plöjt igenom en hel del trådar här på forumet rörande värmepumpar och ventilation och allehanda sorts pannor så känner jag mig fortfarande som ett frågetecken. ???

Vi skall bygga ett stenhus på två våningar i souterräng, och arean hamnar på runt 220 kvm. Vi har tänkt ha vattenburen golvvärme i hela huset.

Jag har varit helt inställd på bergvärme, för jag har läst så mycket positivt om detta. Dessutom har svärfar installerat det nyss, och är väldigt nöjd.

Men ju mer man läser desto mer fundersam blir man, det är ju trots allt en hel del pengar.

För det första så är jag inte helt hundra på hur värmepumpar fungerar, och vad finns det för realistiska alternativ till bergvärme? Hur effektiva är egentligen frånluftsvärmepumpar? Kan man sätta in en pump av något slag nu, och "kompeltteringsborra" vid ett senare tillfälle?

Utrymmet är inget större problem, vi har ett teknik/aggregatrum på ca 4*2 m.

Jag vill helst ha något som sköter sig själv, så pannor är inte speciellt intressant.

Hej,

Skulle bara önska dig välkommen i klubben..
Håller på att ta in offerter på berg VP, det är en djungel.
Har kollat på att fixa det själv och jag såg att det kanske skulle gå men det skulle bli mycket att tänka på så nu kör jag tot entrepenad.

Jag var oxå inne på pellets spåret men jag är lite lat av mig så det har jag förkastat.

Kolla runt lite och ta in fler offerter, fråga gärna här om du har frågor på offerten. Jag har fått mycket hjälp här!

Mvh
Christer

Försöker sammanfatta det du skriver.
1.vattenburet=bra ej låst för framtiden
2.golvvärme = bra med låg-värme (berg-alt. markpump)
3.vattenburet kräver någon typ av system/tank/expanstion eller likn.

Vad värma med nu = Köp en acc.tank stoppa in el-patroner i den starta så. Bestäm sedan väg ?
Har du skorsten från början för vent. gör det möjligt att ha en pipa till en panna. Annars saknas även det i fall pann-helvetet "kommer".

Värme med sedan ?
a.värmepump med hål 100" och uppåt
b.pelletts kamin med automatik fylla 1-2/vecka 30"
c.fjärrvärme
d.ved/pellets panna med slingor för varmvatten

Bara att välja, Jag har själv acc-tank, ved/pellets panna, elpanna dock ej tänkt borra. Värmepumpen rasar ju när den är intjänad ??

Lycka till

Tack för svaren.

När det gäller panna, så är det klart att det kanske kan vara ett alternativ, men det känns definitivt som ett reservalternativ. Fjärrvärme finns inte framdraget tyvärr, annars hade det kunna vara ett alternativ.

Det enda tråkiga är att i och med att vi skall bygga souterräng, så behöver vi borra i den delen av tomten som vi sedan fyller igen, då får vi också in röret direkt i aggregatrummet. Därför blir det lite krångligt att borra efteråt, om man inte vill bo i ett grustag en period.

Nedanstående bild visar planlösningen på bottenvåningen (inte helt skalenlig). Vi kommer alltså att fylla den övre delen fram till ungefär mitten.

huset.jpg

Hejsan..

Bergvärmen kan du nog glömma.. Om du bygger nytt så är det EJ lönsamt att göra det.. eller det är det.. om typ 30 år så har du nog gått +/- noll....
Det hela beror på att huset är så väl isolerat redan från början.
Att det är lönsamt för äldre hus beror ju på att man eldar för kråkorna. ;) Vilket e dyrt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.