1 136 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Dyr olja
Vad gör man.Standardsvar är bergvärme för 120 till 150 lakan.Vafför då då,jo för så gör ju alla.Av egen erfarenhet skulle jag vilja rekommendera en pelletsbrännare i pannan för 20',och en luft/luft-VP för samma summa. Kolla råd&rön's test.Det finns effektiva sådana av betydligt modernare konstruktion än svenska bergvärmepumpar.De bästa har twin-rorary kompressorer av invertertyp.För totalt 40' får du framtidsäkrare (både pellets och VP) värme till samma driftkostnat,till betydligt lägre investering.För entusiasten,solvärme till tappvarmvatten,kom då ihåg att du får energibidrag på upptill 7 lappar.
Detta energibidrag e löjligt .. borde vara bidrag för att konvertera från olja och el till alla miljövänliga allternativ.
Jag kastar ut 90k på ny effektiv o miljövänlig vedpanna med tillhörande acktankar, Inte *** får jag nå bidrag.
SUR. Men men det blir varmt iaf.
Jag kastar ut 90k på ny effektiv o miljövänlig vedpanna med tillhörande acktankar, Inte *** får jag nå bidrag.
SUR. Men men det blir varmt iaf.
Håller i princip med, kräver dock en hyfsad modern panna om man ska tänka på livslängden på hela systemet. 8)Emilsson skrev:
Deflas:
Det är ganska svagt faktiskt.
En arbetsinsats från kommunen med att fylla i papper är det enda jag hört ska behöva göras, men min kommun sackade också, men jag hade turen att min kommun kunde åka snålskjuts pga grannkommunen i länet.
Det är ganska svagt faktiskt.
En arbetsinsats från kommunen med att fylla i papper är det enda jag hört ska behöva göras, men min kommun sackade också, men jag hade turen att min kommun kunde åka snålskjuts pga grannkommunen i länet.
Klicka här för att svara