I fråga experten, avdelning badrum, ställs en fråga om hemförsäkringen gäller om man gjort rördragningar själv. Tredje frågan från botten.

http://www.byggahus.se/varme/svar_badrum.htm

Svaret är att det krävs behörighet som rörinstallation för sådana typer av arbete. Någon som vet var man kan läsa mer om denna behörighet? Har inte hittat någonting om det och har aldrig hört talas om denna behörighet tidigare (de enda inom VVS-områden jag känner till gäller för OVK, kylinstallationer o.s.v.).

Har inte heller hittat något sådant krav i försäkringsvilkoren för min försäkring (Länsförsäkringar), kan nämnas.

Bob_the_builder
Nä, det där verkar vara en vitt spridd missuppfattning. Tidningen Gör-så-här brukar också skriva det med jämna mellanrum. Det kan ju vara så att vattenleverantören ställer vissa krav för arbeten som påverkar deras nät (före mätaren), men i övrigt kan jag inte se vem som skulle kunna ställa krav på behörighet.

"Fackmannamässigt utförande" är det som försäkringsbolagen kräver.

Bob_the_builder skrev:
"Fackmannamässigt utförande" är det som försäkringsbolagen kräver.
Tack för svaret. Var det jag misstänkte. :)

Finns det ö.h.t. någon behörighet (i laglig mening, som för elektriker) för att dra rör?

de gånger det krävs behörighet som rörpulare är om anläggningen skall användas till annat än vatten tex gas olika former av kylmedia eller gasol eller svetsgas då skall det finnas svetslicens mm

El_-micke skrev:
de gånger det krävs behörighet som rörpulare är om anläggningen skall användas till annat än vatten tex gas olika former av kylmedia eller gasol eller svetsgas då skall det finnas svetslicens mm
Konstigt egentligen eftersom folk får mickla hur de vill med (den miljöfarliga) glykolen i bilar t.ex....

det verkar som om bilar är undantagna allehanda regler.

De är t.ex. undantagna kraven på att tåla radiostrålning, det är sjukt, en godkänd ny bil är inte garanterad att fungera om man möter t.ex. en tillika godkänd radioamatör som sänder för fullt med 1kW effekt från sin bil. Det enda bilfabrikat som specar alls vad man får ha i sändarväg direkt i bilen är tydligen mercedes, iaf var det så för ett par år sen, om jag inte minns fel.

Oj vad jag gled ifrån ämnet nu :)

Bob_the_builder
1 kW i bilen...? ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.