Hej!

Har ändrat mig! Tror jag ???
Tänkte installera en PX21 Brännare i min gamla Eryl panna, men nu är jag ganska säker på ( pga. rekommendationer och annat ) att det blir en Ecotec A4 istället. Verkar ha en smart lösning på de flesta punkter. Rätta mig gärna om jag har fel :)
Ni som installerat en sådan... Vad har ni gett inklusive installation ? Väntar prisuppgift under dagen idag eller imorgon. Skulle vara intressant att få en jämnförelse.

Hej

Jag betalade 27 000 inkl skruv och "veckoförråd" i form av en stor spirotunna samt installation. Detta var i april i år och brännaren fungerar kanon.

Edit: råkade skriva 37 000

MVH/Martar

Jag gav 23 000:- för PX21 med skruv och veckoförråd, hmm, var visst den andra du ville ha uppgift på.

Kolla med någon som säljer Thermia.Jag känner folk som fått installerat en bit under 20.000.

Hej

Skrev jag 37000, jag menade 27000!

Tack för alla svar!

Har ännu inte fått någon offert, men den som väntar på något gott... :-*
Har fått pris på PX21 med 1,7meter skruv och 300liters "startföråd!" och installation på 19.300:- inkl.moms. Verkar vara ett ganska hyfsat pris då !?!

Och rille, jag kör också en Eryl från -78. Har blivit rekommenderad att köra en Ecotec dels för att den skall vara driftsäker, men också för att den klarar av olika storlekar på pelletsen bra. Samt att den inte skall vara speciellt känslig för det flis och damm som oundvikligen bildas vid bulkleveranser. ( i och med att jag tänkt bygga ett större bulkföråd på lite sikt ). Men frågan är ju om den i längden är värd 5-7000:- mer ???

Nåväl, sotarn´skall besiktiga rökkanalen idag vid 10-snåret. Så vi får väl se om det blir något över huvudtaget...

Ha en riktigt GOD JUL!

Tunsta skrev:
Nåväl, sotarn´skall besiktiga rökkanalen idag vid 10-snåret. Så vi får väl se om det blir något över huvudtaget...
Passa på att fråga sotarn om han har några synpunkter på de brännare som du funderar att köpa.

Har själv en EcoTec A3, skulle gärna vilja ha en A4 med automatisk tändning (saknas på min A3:a, går på underhållsglöd). Kör min anläggning mot acktank, därför skulle det vara bra att ha en brännare med automatisk tändning. Gäller främst vår, sommar och höst då värme uttaget är litet. Sommaren som kommer skall förhoppningsvis pannan inte behöva vara igång för då är det tänkt att min nyinstallerade solfångaranläggning skall klara varmvattnet med "två hål i väggen" som backup.

Min brännare har gått sedan -98 och det som kräver service på A3:an är slussvingarna. Är inne på min fjärde uppsättning sedan starten. Annars har den nog inga större brister (små fel har nog tyvärr alla brännare). Skulle vilja säga att pelletskvaliteten kan variera stort utan att brännaren protesterar, finpartiklar sväljer den utan problem.

19 300:- är ett riktigt bra pris. Följ Roli´s råd och kolla med sotarn om han har några åsikter om brännarval.

Jaha, så var det avklarat då!

Fick en anmärkning vid rökkanalsbesiktningen och måste trycka i ett rör invändigt i befintliga rökkanalen de översta 30cm´arna innan jag drar igång med Pelletsbrännaren.
Har ännu inte fått något pris på min A4 med installation. Undrar jag om installatören tagit julledigt :-/

Min kära sambo var hemma när besiktningen gick av stapeln och de hade diskuterat olika fabrikat odyl.
Sotarn´tyckte det var vettigt att satsa på en brännare som man senare kunde komplettera med en pelletspanna av samma märke ( han trodde på principen att "lika barn leka bäst" ) Och det ligger kanske något i det! Pannan är ju från -78 så det kan ju vara bra att tänka ett steg längre än bara på brännaren.

Shit! nu fick man ännu mer att tänka och fundera på. Och det när det bara är knappt 500 liter olja kvar :o

God fortsättning!

Tillåter ekonomin, satsa på ny panna på en gång. Bättre bränsleekonomi och garanterat enklare underhåll. Men som sagt plånboken talar oftast sitt tydliga språk

Tunsta skrev:
Jaha, så var det avklarat då!

Fick en anmärkning vid rökkanalsbesiktningen och måste trycka i ett rör invändigt i befintliga rökkanalen de översta 30cm´arna innan jag drar igång med Pelletsbrännaren.
God fortsättning!
Tips bara om att rör inte är enda lösningen, jag har fått min skorsten fogad invändigt, översta metern i skorstenen var anfrätt. // frasse

Vad är bäst då?

Att "foga" ( antar att du menar glidgjuta ) insidan av skorstenen, eller att enligt rådet jag fick, stoppa i ett rör i det gamla röret. Vad håller bäst i längden?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.