Vad som är vettigt har vi väl olika meningar om.I ditt fall tycker jag att en luft/luft-vp av invertertyp (ett riktigt japanskt märke),och en vedkamin är det vettigaste.I vedkaminen kan du elda briketter om du vill,till mys,och som komplement när det är riktigt kallt.Så till varmvattnet.Det finns solvärmesystem som räcker 9 månader per år.

Hade precis samma förutsättningar som dig men kanske ännu lite värre eftersom familjen som bott i huset före oss uppgav att de hade gjort av med 37000kwh... Vi bodde i några månader av uppvärmnings säsongen förra vintern och deras uppgifter verkade stämma ganska bra. Nu under sommaren har jag: Installerat en Toshiba RAS10JKVP, en Keddy insatskassett, och ett FTX med HERU75, till en investeringskostnad på 20'+11'+32'=63'. Efter ROT avdrag och radonsaneringsbidrag 63'-18'=45' kr

Nu har det inte gått särskilt stor del av uppvärmningssäsongen ännu men en sak kan jag med säkerhet säga, och det är att Toshiban kommer att ha betalat sig själv på max 3 år... Den värmer hela boplanet på 180m2 (har bara några element på i källaren. Som kallast har det hittills varit -10 och mycket kallare än så är det ovanligt att det är här (Göteborg). Det man kan tycka är att det blir kalldrag under fönstrena när det är riktigt kallt (jag har spaltventiler ovanför fönstren för tillfället) men det hoppas jag kunna slippa med mitt nyinstallerade FTX. Har man självdrag i ett eluppvärmt hus så kan man nog knappast räkna hem nån ekonomisk vinst på ett FTX system, eftersom man förmodligen har alldeles för liten luftomsättning idag, däremot kan det hjälpa till att sprida värmen från punktuppvärmare typ luft/luft och braskamin.

Till nästa sommar blir det förmodligen ett solvarmvattensystem...

Mitt mål var att komma under 20000kWh/år (totalt inkl hush.el ) med bara dessa åtgärder och om prognosen stämmer (har egentligen bara november att jämföra med mars/april förra året) så är målet passerat med råge redan.
Om jag sedan lägger ytterligare kronor på solvärme och ev. tilläggsisolering (visst man skall göra det först..., men jag tänkte lägga ull över ventilationsrören) så har jag lagt ner halva kostnaden för en bergvärmeinstallation (som så gott som alla grannar har satsat på) och får dessutom frisk filtrerad luft i huset, mysbrasa och kan dusha gratis hela sommaren :D

P.S FVP var aldrig något alternativ eftersom vi har markradon... D.S

NWEN, Det låter ju riktigt bra det där. Det enda jag undrar över är ROT-avdraget, hur blev det 18 000:-. 32 för Herun är ju självkostnadspris om du inte redan hade rören.
Var herun enkel att installera?

Jag var lite otydlig där, ROT avdrag och radonsaneringsbidrag blev tillsammans 18' ;
ROT avdraget ca 3' (4' för installation av LVP, 4' för projektering och justering av ventilationen +1,5' för sotaren => 9,5'*0.3=2850kr) och radonsaneringsbidrag hälften av saneringskostnaden upp till 15'kr

Det var egentligen inga problem att installera HERUn, jag använde plaströr från Uponor/Upovent som var väldigt enkla att arbeta med. (Dom är rekommenderade av Astma och allergiförbundet och det var egentligen den vägen som jag hittade dom), köpte en shysst hålsåg och började göra hål i taket :P
Två helger tog det att göra hål i innertaket, dra rören och sätta två nya huvar på taket.
Det finns firmor som säljer gör det själv satser och jag använde en av dom, det går förmodligen att göra lite billigare om man har bra kontakter på spirorör men dom är inte särskilt billiga att köpa för en lekman.

Ni som har luft-luft värmepump (eller andra värmepumpar också för den delen): låter de mycket?

Jag är mer eller mindre allergisk mot ljud av typen brus/fläktljud... ;-)

Toshiban som jag har, har fem fläkthastigheter att välja mellan. Det är rekommenderat (ur ekonomisk synvinkel) att öka fläkthastigheten innan man höjer temperaturen på termostaten om man har svårt att sprida värmen. På den högsta hastigheten låter den en hel del... men allt är ju relativt, den låter lite mer än en PAX fläkt... justerar man däremot ner hastigheten så tystnar den betydligt.
En reflektion däremot, ett tillkortakommande som man förknippar med något positivt har man ganska lätt att ha överseende med... m.a.o man vet att när det låter om fläkten så kommer värmen ;)

Intressant tråd för en som går i samma funderingar!

Ni skriver om FTX..
Jag har fattat det som att det har med ventilation att göra - men vad betyder FTX :-[

F betyder -Från, T betyder -Till och X står för att det är en värmeväxlare mellan från och tilluften. M.a.o Från och Tilluftsventilation med värmeväxlare

Det där hur man skall räkna ut vad verkningsgraden egentligen blir är inte helt lätt... Ordet verkningsgrad har dessutom ganska skiftande betydelse hos olika tillverkare. Det som utöver temperaturen har betydelse är om fukt kan överföras mellan flödena (regenerativ) eller inte (rekuperativ). Eftersom luft med olika temperaturer innehåller olika mängd fukt har detta viktig inverkan. Det har också betydelse för tolkningen av "verkningsgrad" om den mäts under HELA tiden eller om man helt fräckt räknar bort de tillfällen då vissa växlare behöver avfrostas...

NWEN skrev:
F betyder -Från, T betyder -Till och X står för att det är en värmeväxlare mellan från och tilluften. M.a.o Från och Tilluftsventilation med värmeväxlare
Tack, då är jag med i matchen igen :D

pelle.mia skrev:
Fast jag har fortfarande inte fått svar på min termiska/matematiska fråga:

I exemplet så är det -10 ute och +22 inne. Via den roterande växlaren skulle Enervent-aggregatet skicka tillbaka +16,3 in i huset. Hur kan det bli så?

[länk]
Håller med, det verkar skumt, om man antar samma fuktmängd på utgående och inkommande luft så går inte energiekvationen ihop (i det angivna driftfallet får man mer energi in än den mängd man bortför)
Men det kanske stämmer om man finräknar och antar en hög fuktmängd på utgående luft och i princip torr inkommande luft.

pelle.mia skrev:
Vid FTX överförs ju värmen från frånluften till tillluften via lammeller (el dyl). Är det 22 grader inne och noll grader ute, så borde väl både den nya tillluften och den utsläppta frånluften bli 11 grader (vid 100% verkningsgrad!!)?

Hur stämmer då följande bild:
[länk]
Nej hur varmt du får på inkommande luften beror på vilken typ av värmeväxlare du har.
Tex finns medströmsväxlare, motströmsväxlare, tvärströmsväxlare och rena mekaniska växlare som transporterar värme via tex en roterande platta.

Vi hade ungefär samma förutsättningar som er, och vi köpte panasonic-pumpen pris: 21000 sek installerat och klart. dessutom tillhörde jag dom lyckliga som fick konverteringsbidrag á 8000 kr. vi sparar ca 4-5000 kwh/år. dock ska tilläggas att vi har väldigt bra planlösning för detta. pumpen är tyst och jobbar utan problem ner till - 20 grader.

Lycka till!!

pelle.mia skrev:
Fast jag har fortfarande inte fått svar på min termiska/matematiska fråga:

I exemplet så är det -10 ute och +22 inne. Via den roterande växlaren skulle Enervent-aggregatet skicka tillbaka +16,3 in i huset. Hur kan det bli så?

[länk]
Jag tror att man kan se hela värmeväxlarpaketet som ett antal små värmeväxlare i rad.

I kanten närmast insidan så kommer 22-gradig luft att kylas av och då värma upp det sista på inkommande luft till 16 grader, lite längre in kanske den utgående luften är +10 grader och den inkommande +5 grader, och vid ytterkanten är ju ut den utströmmandelufte till slut kylt till 0 grader medan inkommande luften håller utomhustemperaturen -10 grader.

Frågan är, behöver man en sådan här om man har en luft-luft-värmepump? Vid en första tanken så verkar det vettigt att leda utgående luft in i utomhusenheten på värmepumpen, och inkommande luft in i inomhusenehten till värmepumpen, då får man tillbaka all energi.

När jag tänker efter så inser jag att problemet är att värmepumpens utomhusenhet förvandlas till en isklump av att luftfuktigheten höjs när man sänker luftens temperatur.

Man kanske ska kombinera en värmeväxlare med värmepump i alla fall, men frågan är om den klassiska monteringen av värmeväxlaren är effektivast?

Jag tänker mig att man kan lika gärna suga in kall friskluft rakt av in i värmepumpens inomhusenhet, och sedan har man värmeväxlaren så att man låter hustets frånluft värma en helt separat luftslinga som bara tar utomhusluft och leder in den i värmepumpens utomhsdel, då får man torr luft som är uppvärmd av frånluften rakt in i värmepumpen, och får tillbaka energin man ventilerar ut.

Jag tycker att man inte skall blanda ihopa FTX och luft/luft värmepumpen.
FTX'en har man för att ventilare, och det skall då ske i dom utrymme där det behövs. Frånluft i våta utrymme och tilluft i sovrum etc.

Luft/luft-värmepumpen skall placeras där den gör mest nytta för att värma huset.

Men diskutionen från början var om "pelle.mia" skulle tjäna på en luft/luft-värmepump.
Och med tanke på deras förutsättningar (direktel + självdrag), är luft/luft-värmepumpen den enklaste lösningen att sänka värmekostnaden.
Det gäller bara att hitta en bra värmepump till ett vettigt pris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.