Jag har länge vart inne på att köpa en luft till luft pump, har nu direktverkande el men förbrukar under 10.000 kwh (p.g.a flitig kakelugnseldning), då ingår garaget som jag värmer och kör avfuktare i ibland, 25 meter värmekabel till brunnen, VV-beredare samt hushållsel.

Förbrukar jag kanske för lite el för att vinna något på en luft till luft pump ?
Vintertid använder jag ofta bara ett element på halv effekt (600w?) plus det i badrummet, en luft till luft pump häver väl ur sig kilowattvis med värme och drar väl även en ansenlig mängd el :-/

Köper du en inverter,så avger den det värmebehov som behövs för tillfället.Kolla råd&röns test.Det viktigaste är att satsa på en kvalitetsinverter,vinnarna i det testet var Toshiba,Sanyo,Sharp(IVT) begär in offerter på din hemort från de som säljer dessa,och du får en toppenpump.Det är ett bra komplement till biobränsle-eldning.Sol till varmvatten är också trevligt.

Haagbard skrev:
Jag har länge vart inne på att köpa en luft till luft pump, har nu direktverkande el men förbrukar under 10.000 kwh (p.g.a flitig kakelugnseldning), då ingår garaget som jag värmer och kör avfuktare i ibland, 25 meter värmekabel till brunnen, VV-beredare samt hushållsel.

Förbrukar jag kanske för lite el för att vinna något på en luft till luft pump ?
Vintertid använder jag ofta bara ett element på halv effekt (600w?) plus det i badrummet, en luft till luft pump häver väl ur sig kilowattvis med värme och drar väl även en ansenlig mängd el  :-/
våran "kvalitetsinverter ;)" dricker 0,9 kw som mest och ger 4,2 kw ut som mest. ju mindre man behöver ut desto mindre förbrukar den. kollade råd&rön när jag köpte min (för två år sedan) då var den (panasonic E9) testvinnare. vilken som är bäst idag låter jag vara osagt!

Haagbard skrev:
Vintertid använder jag ofta bara ett element på halv effekt (600w?) ...
Gör du inte av med mer än 600W (plus lite till) tror jag det är svårt att tjäna på att investera i en värmepump.
Värmepumpen ger ungefär värme 4 ggr instoppad eleffekt. Du skulle alltså spara omkring 450W när det är som kallast (högst effektuttag), svårt att se att du då kan spara in investeringskostnaden på en vettig tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.