L
LB: Detta beror på, skulle jag vilja säga. Att värma badrum på sommaren är en väldigt attraktiv tanke, och något som jag gjorde förra sommaren men troligen aldrig igen. Vattenburen värme måste ha överlägsen överföringskapacitet!! Det blev s**tvarmt. Elslingor är nog bättre till detta, dessa kan dimensioneras för komfortvärme 60W/kvm istf vattenburets 100-120w/kvm. Ponera att ett rum
5 svar · 5,4k läst
L
LB: Sök i forumet, detta har utretts tidigare. En avskiljare går att bygga själv, eller köpas för dyra slantar.
1 svar · 2,5k läst
ClasseClas
ClasseClas: Jag skulle nog försöka med att göra en kvadratisk öppning i y-väggen och isolera den med cellplast eller liknande genom hela y-väggen. Därefter montera ventilen mitt i cellplastgenomföringen. Då lär du ha ett isolerande och difftätt skikt mot din isolering i y-väggen. Frågan är hur mkt cellplastisolering som minimum behövs runt röret, 5 cm 10 cm? Vet ej faktiskt...
5 svar · 5,7k läst
P
Per-Erik: Hejsan.. Bergvärmen kan du nog glömma.. Om du bygger nytt så är det EJ lönsamt att göra det.. eller det är det.. om typ 30 år så har du nog gått +/- noll.... Det hela beror på att huset är så väl isolerat redan från början. Att det är lönsamt för äldre hus beror ju på att man eldar för kråkorna. ;) Vilket e dyrt...
4 svar · 872 läst
M
Mario: På traditionella oljebrännare ska det ej vara någon packining på munstycket. Har du däremot en panna av fabrikat Pulsonex måste du ha en o-ring på munstycket om du inte ska få hela inandömet i pannan fullt av olja. Kolla på din brännartillverkares hemsida så kan du säkert hitta produktblad över den och se var de olika delarna finns. /Mario
2 svar · 694 läst
S
snillet: Tycke och smak, Filtret används om chauffören vill ha det där med andra ord. Men skall enligt "normen" finnas där.
9 svar · 4,3k läst
T
Tunsta: Tack PatWest! Det var en bra sida med mycket info...
2 svar · 2,7k läst
E
Engan23: Jag har idag en elpanna med separat reglercental och en utegivare, har i och med det fått reglera in den kurva som passar huset bäst. De flesta kan säkert hålla med mig om att dessa kurvor inte är så exakta dvs den uttemp på elementen som behövs under året är inte linjärt varav man får ojämn innetemperatur. Min fråga är hur det fungerar att koppla in en innegivare? Alltså jag har
0 svar · 2,6k läst
N
NordiCs: Kan ju tillägga att detta skall installeras i en nybyggd villa med värmeåtervinning och mycket isolering, därav den lilla acc. volymen
6 svar · 2,6k läst
C
co: Mina vanligtvis korkade (men kanske i det här fallet kloka??) hantverkare har tipsat dels om någon slags betong med isolerande effekt och någon slags golvvärme med reflekterande underlag som sas skicker värmen uppåt.
4 svar · 3,5k läst
Mattias L.
Mattias L.: Vi kör med olja och har samma skvallerrör och ligger väl på ca. 3 liter/dygn.
1 svar · 4,1k läst
M
mattiaxen: oj oj det var mycket bra info sont tackar man extra för ;) ;)
6 svar · 1,3k läst
T
tommiz: Glespanel med nya slingor uppepå plattan kanske. :-/
5 svar · 2,1k läst
V
Vikbolandet: Hej Unionkoppel går att köpa via rörgrossist om inte termoventiler vill sälja, jag tror de tog 80kr för en ventil med unionkoppel på. Ett tips för att snabbt få läckan tätt förutsatt att det är spindeln, (mejselspåret) som läcker : sätt en O-ring runt spindeln och sätt en slangklammer runt hela ventilen. Inte snyggt med det funkar.
1 svar · 3,0k läst
F
frasse: Det ska kanske tilläggas att man inte får elda i bägge samtidigt.
8 svar · 1,3k läst
knatte
knatte: Eldar man med ett bränsle som innhåller svavel tex olja och kol, så bör rökgastempetaruren överskrida syradaggpunkten för svavelsyra dvs ca 135 C. Om man eldar tex ved (som inte innehåller svavel) bör rökgastemperaturen överskrida vattendaggpunkten dvs runt 80C
14 svar · 36,1k läst
G
gaia: [citat] Skrapa rent och fyll med nytt fog... enklast ;). Missfärgningen har, tyvärr, gått in i fogen på djupet  :( och syror som kan ta bort det äter upp fogen också... så det är inte så praktisk att slaska med dom.... Om du lindar dom kalla rören med material/tygg som sugger upp fukten och sen torkar (beroende på väder) så löser du problem med rinnande kondens i alla fall
3 svar · 4,1k läst
P
ppalm: Fråga Vad har du för kombipanna. vissa kombipannor har väldigt dålig verkni´ngsgrad i vedeldstaden?? ???
24 svar · 8,9k läst
Jesca_j
Jesca_j: Och skulle det behövas så är det rätt enkelt att ställa om åkrar (eu-åkrar(?)) till odling av olika energiväxter som diverse eldningsbara energigräs(?) och liknande. Om sedan bilparken går över mer på bioetanol så kommer väl också urtaget ur skogarna att öka men detta är förmodligen på betydligt längre sikt. EDIT: Etiskt tycker jag det känns lite konstigt att elda
9 svar · 1,8k läst
titanium
titanium: "arrak1" har rätt ! Gå på problemet direkt innan ni sätter in en joniserare. Det jag skulle göra som första enkla åtgärd är att återigen lyssna på "arrak1". Sätt igen alla ventiler utom de som ni sätter in fläktar i. Man kan t.ex. använda ett par vanliga tystgående ventilations-eller badrumsfläktar. Detta är vad jag kan se den billigaste första åtgärden. Ni får ett snabbt
7 svar · 6,7k läst
U
Ulrik: [citat] Rekommenderas! Se länk: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1099341831 Mvh, Ulrik
7 svar · 2,5k läst
F
frasse_E: Vinsten är ju mindre värmeavgivande ytor/ackvolym med den större tanken --> mindre förluster med den stora tanken. Nackdelen skulle väl vara om du ska beredare eller solslinga i tanken, med 2 tankar kan man tex sommartid köra med bara en tank.
2 svar · 535 läst
knatte
knatte: Vi håller tummarna, sen hur snabbt vattnet avgasas beror på hur hög temperatur du har på vattnet, ju högre temperatur du har desto fortare går det. Jag kan bara gissa, men någon eller några veckor tar det om du har 70-80 grader, men glöm inte att avlufta då och då
35 svar · 2,7k läst
T
toal: Tackar, de hade lite mer.
7 svar · 3,3k läst
N
NWEN: http://www.radron.se/templates/test____4232.asp Har själv en Woods MDE25 som jag är mycket nöjd med ( till att torka tvätt i första hand). Det jag kan tycka är att den fina digitala displayen som får oss killar att välja den betydligt dyrare MDE framför MD (som är samma konstruktion i övrigt), jag vet..., jag gick ju på det själv ;), är helt onödig. Hur ofta, efter första veckan
6 svar · 6,6k läst
M
Macce: Försök få de olika leverantörerna att räkna på flera olika effektalternativ. Det blir då enklare att jämföra leveratörerna och ingen försöker buda under genom att erbjuda en för klen anläggning.
22 svar · 3,6k läst
R
roke: [citat] En ganska grov generalisering. För min egen del kan jag elda i köksspisen. Även om det inte är någon garanti för att "klara sig"
21 svar · 3,4k läst
MathiasS
MathiasS: Det har gjorts fullskaleförsök med detta på KTH men enaståedne resultat. Man har då lagt slingor mellan underatak och takpannor - jag *tror* man också använde en värmepump men är inte säker. Läste om detta i Ny Teknik tror jag. En enklare variant är ju att dra en vattenslang i bärläkten och sedan pumpa vatten igenom denna. Funkar antagligen rätt hyfsat.
0 svar · 1,5k läst
Jante
Jante: Många saker att tänka på ;) Hmmm, så här ser det ut. Tvätt maskin och diskmaskin är helt original vad gäller slangar och matas med kallvatten. Min egna teori var att tryckstötarna fortplantar sig från magnetventilen i maskinerna till dess den hittar säkerhetsventilen. Såg dock häromdagen att det droppade från ventilen så det är antagligen den som är boven i dramat. Inga maskiner
8 svar · 3,1k läst
H
Herr_Zakrisson: Hej! Vi skall bygga ett nytt hus i Örebrotrakten och funderar på vilken typ av uppvärmning som skall installeras. Vi funderar mest på FVP av något slag. Huset är en 1 1/2 plan (ca 83m2) med helt öppet loft på ca 2/3 av bottenytan. 1/3 av bottenytan är ett stort allrum med ryggåstak ca 5 1/2 i takhöjd. Troligen blir det en mindre eldstad (kamin) i detta rum för myseldning och
0 svar · 828 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.