4 587 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
FTX fråga.
Sida 1 av 2
Bor i ett sutteränghus från 1968 med ganska dåligt självdrags-ventilation. En IVT bergvärmepump installerades 2001 och fungerar utmärkt.
Om jag kompletterar med ett FTX aggregat med värmeåtervinning som installeras i hela huset (båda våningarna) hur kan då detta aggregat komplettera mitt bergvärmesystem?
Eller går det inte att utnyttja systemen tillsammans på något smart sätt? Jag tänker främst ur energispar-synvinkel.
Om jag kompletterar med ett FTX aggregat med värmeåtervinning som installeras i hela huset (båda våningarna) hur kan då detta aggregat komplettera mitt bergvärmesystem?
Eller går det inte att utnyttja systemen tillsammans på något smart sätt? Jag tänker främst ur energispar-synvinkel.
Systemen har inte direkt med varandra att göra.
Bervärmepumpen ger värme och FTX'en ger ventilation.
Det man kanske skulle tänka på är att köpa en FTX med vattenbatteri (för att utnyttja värma från bervärmepumpen som tillskottsvärme).
Bervärmepumpen ger värme och FTX'en ger ventilation.
Det man kanske skulle tänka på är att köpa en FTX med vattenbatteri (för att utnyttja värma från bervärmepumpen som tillskottsvärme).
Ganska dåligt självdrags-ventilation!!! Tacka din bergvärmevp för det!
Som du kanske vet bygger självdrags-ventilation på att du har en varm murstock i huset som skapar ett undertryck av luften i huset och helt enkelt suger ut den genom skorstenen. Antar att ni haft någon form av panna för uppvärmning förr. Denna har då värmt murstocken/skorstenen. P g a att de termiska lagarna är satta ur spel då murstocken inte är varm måste ni fixa ventilationen på annat sätt. Endera FTX eller frånluftsfläkt med ventiler i fönster/vägg för tilluft.
Som du kanske vet bygger självdrags-ventilation på att du har en varm murstock i huset som skapar ett undertryck av luften i huset och helt enkelt suger ut den genom skorstenen. Antar att ni haft någon form av panna för uppvärmning förr. Denna har då värmt murstocken/skorstenen. P g a att de termiska lagarna är satta ur spel då murstocken inte är varm måste ni fixa ventilationen på annat sätt. Endera FTX eller frånluftsfläkt med ventiler i fönster/vägg för tilluft.
Ett FTX aggregat kompletterar alla värmesystem! Bara för att man inte kopplar ihop alla manicker fysiskt i ett enda stort system så betyder det inte att dom inte kompletterar varandra. Luften inne i ditt hus är ju t.e.x en värmebärare som först värms upp av vp:n för att sen behandlas av vvx:en, och i rengjord och syresatt form puttas tillbaka in igen (luften byts ju naturligtvis men för exemplets skull...).
Ur energisparsynvinkel så är ju din situation sådan att du ventilerar alldeles för lite idag, och ventilation kostar pengar (i uppvärmning av luften). Men var går gränsen för vad man kan acceptera mellan dålig inomhusmiljö och energisparandet? Vad får det kosta att ventilera?
För dig med bv går det förmódligen aldrig att räkna hem en FTX installation rent ekonomiskt, men det finns andra värden...
Ur energisparsynvinkel så är ju din situation sådan att du ventilerar alldeles för lite idag, och ventilation kostar pengar (i uppvärmning av luften). Men var går gränsen för vad man kan acceptera mellan dålig inomhusmiljö och energisparandet? Vad får det kosta att ventilera?
För dig med bv går det förmódligen aldrig att räkna hem en FTX installation rent ekonomiskt, men det finns andra värden...
PS
det var visst någon här på forumet som brukar prata om kalkyler och vad som skall ingå
DS
alltså
investering bör i vissa fall (som sagts tex när man får kall murstock) vara VP + FTX + element och ventilation i pannrummet
glädjekalkylerna brukar innehålla bara VP
och då blir VP för stor om man sen sätter in en FTX
och besparingen blir mindre
och kalkylen fel
och Folksams skadestatistik är ju inte bara tagen ur luften
...kunde inte hålla mig
det var visst någon här på forumet som brukar prata om kalkyler och vad som skall ingå
DS
alltså
investering bör i vissa fall (som sagts tex när man får kall murstock) vara VP + FTX + element och ventilation i pannrummet
glädjekalkylerna brukar innehålla bara VP
och då blir VP för stor om man sen sätter in en FTX
och besparingen blir mindre
och kalkylen fel
och Folksams skadestatistik är ju inte bara tagen ur luften
...kunde inte hålla mig
Om han ersätter "ingen ventilation" med FTX så kommer ju energibehovet att bli större, inte mindre. Mao så kommer inte värmepumpen att bli för stor snarare tvärtom.
(Förutsatt att han inte kombinerar FTX:en med ett elvärmebatteri).
Eller har alla FTX ett elvärmebatteri? ???
(Förutsatt att han inte kombinerar FTX:en med ett elvärmebatteri).
Eller har alla FTX ett elvärmebatteri? ???
Jesca_j
Alltså du behöver inte motsvarander energi från din andra värmekälla/or.
Så du får utveckla lite mer hur du tänker när du säjer att värmebehovet blir större.
"ingen ventilation" = självdrag, vilket innebär att all luft du måste vädra ut med självdrag innehåller energi som försvinner ut med luften. FTX tar tillbaka ca 80% (beroende på aggregatets verkningsgrad) av energin i denna luft.
Alltså du behöver inte motsvarander energi från din andra värmekälla/or.
Så du får utveckla lite mer hur du tänker när du säjer att värmebehovet blir större.
Sant så sant. Ventelation = slösar på värmen o detta i 100% av fallen.
Dock så behöver vi ventelation för att vi ska må bra i det långa loppet (lika så huset).
Frågan är dock vad är bästa alternativet? Både för dig/huset o din plånbok.
Dock så behöver vi ventelation för att vi ska må bra i det långa loppet (lika så huset).
Frågan är dock vad är bästa alternativet? Både för dig/huset o din plånbok.
Jesca_j
Eller är det så att du tänker sätt igen ventilationen efter besiktningen.
Tror nog att du inte kommer att göra så, därför tycker jag att ditt påstående inte riktigt är seriöst. Ditt alternativ/påstående gäller inte för ingen gör så som du föreslår att bomma igen hela ventilationen.
Jag förstår inte hur du resonerar. Om jag förstått rätt så håller du på att bygga ett nytt hus. Där måste väl någon räknat med att det skall finnas någon form av ventilation, hur skall du annars få bygget att gå igenom besiktningarna.
Eller är det så att du tänker sätt igen ventilationen efter besiktningen.
Tror nog att du inte kommer att göra så, därför tycker jag att ditt påstående inte riktigt är seriöst. Ditt alternativ/påstående gäller inte för ingen gör så som du föreslår att bomma igen hela ventilationen.
Givetvis skall vi ha ventilation i vårat hus, FTX-ventilation.
Det jag svarade på var inläget innan mitt, där Yondalar skrev att VP blir för stor om man ersätter dålig självdrag med FTX.
Jag menade då att om han (brevik) ökar luftgenomgången i huset med exempelvis 2 gånger det han har i dag så kommer det totala energibehovet att öka även om ventileringen kommer att ske via en FTX-ventilation.
Det jag svarade på var inläget innan mitt, där Yondalar skrev att VP blir för stor om man ersätter dålig självdrag med FTX.
Jag menade då att om han (brevik) ökar luftgenomgången i huset med exempelvis 2 gånger det han har i dag så kommer det totala energibehovet att öka även om ventileringen kommer att ske via en FTX-ventilation.
Jaaha du får väl utveckla lite hur du räknat ut detta!Det jag svarade på var inläget innan mitt, där Yondalar skrev att VP blir för stor om man ersätter dålig självdrag med FTX.
Och hur har du själv räknat hem din FTX när självdrag är så ekonomiskt. Eller är det så att självdrag inte är så bra så att det är något alternativ i ditt fall.