Är inte detta en bra idé?

Om Frånluftsvärmepumpen utnyttjar inomhusluften och Luft-luftvärmepumpen utomhusluften.

Vi har idag en Nibe Fighter Frånluftsvärmepump.

Fungerar utmärkt!

Ofta låser sig alla på att en luft/luft vp ska sitta i hus med direktel. Det är vanligast men annars är det inget som säger att det inte kan användas i fler system.

En luftpump är ett tillskott och tycker jag skall användas i vilka sammanhang som helst. Sen finns det självklart parametrar som talar emot luftpumpar men det är inget som stör din energiförbrukning direkt ;)

ershagen skrev:
Vi har idag en Nibe Fighter Frånluftsvärmepump.
Vilken modell??

Det är precis som vi har idag.
En Nibe 310P flvp och en Panasonic luft/luft.
Niben står för golvvärme på undervåningen och varmvatten, Panasonicen värmer övervåningen samt då även luften till Niben vars utsug sitter i huvudsak på övervåningen.
Elbesparingen för detta arrangemang är inte helt klarlagt än då vi bara haft det i 4månader, men jämför jag föregående års förbrukning, som inte blir helt rättvisande då förutsättningarna inte är samma, verkar besparingen bli ca. 25%. Elpatronen slår jag på när det är 5-6minus ute.

Intressant vi har också en Nibe 310p med golvärme.
Tycker dock att energiförbrukningen är tokhög.
Vi förbrukar totalt ca 24000 kWh per år för ett enplanhus i lättbetong 165 m2. Med en besparing på 25% har vi ju tjänat in luft-luftvärmepump på 3 år. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.