Jag räknade med att en ftx ligger på ungefär 65% verkningsgrad och ökar du luftomsättningen till det dubbla (jämfört med ett obefintligt icke-fungerande självdrag som det var frågan om) så kommer det totala energibehovet att öka.MP skrev:
Vi tar ett räkneexempel:
Om du ventilerar ut 1Kw per timme via (det dåliga) självdraget och istället ventilerar ut den dubbla mängden luft genom en ftx så kommer du under samma timme att ha ventilerat ut 2Kw men du återvinner under samma tid (2kw*0,65*0,65) alltså 0,845Kw under samma timme. Totalt förbrukat är alltså 2Kw-0,845Kw=1,155Kw.
Med andra ord har du "förlorat" 0,155Kw i timmen på att ventilera den dubbla mängden luft genom ftx jämfört med självdraget.
(Dessutom drar ju fläktarna och avfrostare i anläggningen energi.)
OBS! Siffrorna i beräkningen är fiktiva och bara antagna. (Verkningsgraden på ftx-en stämmer dock.)
Angående mitt val av ftx:
Räkna hem och räkna hem...det är ju faktiskt en fråga om hälsa och välmående också....och jag undviker dessutom gärna kallras som kan uppkomma med vanliga tillluftsventiler, och så vill jag kunna filtrera bort allergena ämnen innan luften kommer in i huset
Minsta förlusten blir det ju förstås om man stänger av all ventilation men det är då inget alternativ för mig.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Allt är inte så enkelt att räkna på. 
Dålig ventilation får också effekten att värme sprids dåligt, så en ökad och framförallt genomtänkt ventilation kan snarare minska energibehovet än öka det, eftersom huset kan tillgodogöra sig värmen effektivare.
En långsam men stor ventilation är alltid bra!
Själv tvingas jag ibland stänga spaltventilerna i halva huset på grund av vedrök. Glömmer jag sedan att öppna dessa, så märks det ganska fort, för det blir lixom fel sorts klimat inne, fuktigt, ruggigt men samtidigt kvalmigt varma element. Öppnar jag upp spaltventilerna igen, så blir det friskt, varmt och sunt och elementen blir inte varma på samma äckliga sätt.
Svårt att förklara, men jag upplever själv att en BRA ventilation ger en skönare värme och förmodligen lägre energiförbrukning än om man täpper till och låter elementen stå och trycka ut stillastående hetta runt sig själv.
Ventilation bör alltid prioriteras högt! Frisk luft är liv!
Dålig ventilation får också effekten att värme sprids dåligt, så en ökad och framförallt genomtänkt ventilation kan snarare minska energibehovet än öka det, eftersom huset kan tillgodogöra sig värmen effektivare.
En långsam men stor ventilation är alltid bra!
Själv tvingas jag ibland stänga spaltventilerna i halva huset på grund av vedrök. Glömmer jag sedan att öppna dessa, så märks det ganska fort, för det blir lixom fel sorts klimat inne, fuktigt, ruggigt men samtidigt kvalmigt varma element. Öppnar jag upp spaltventilerna igen, så blir det friskt, varmt och sunt och elementen blir inte varma på samma äckliga sätt.
Svårt att förklara, men jag upplever själv att en BRA ventilation ger en skönare värme och förmodligen lägre energiförbrukning än om man täpper till och låter elementen stå och trycka ut stillastående hetta runt sig själv.
Ventilation bör alltid prioriteras högt! Frisk luft är liv!
jag tror det blev en tankevurpa, eller ?
Idag kostar ventilationen/självdraget 1 kWh
Vent dubblas att motsvara 2 kWh
0,65 av det som går ut återvinns, kan då också säga att 0,65 av uppvärmningsbehovet av den nya tilluften täcks
alltså återstår 2kWh x 0,35 = 0,7 kWh som värms i påvärmningsspiralen och på övrigt sätt.
Vinst = 0,3 kWh och dubbelt så högt luftombyte plus lite till i komfort och hälsa.
men verkningsgraader på luftvvx är "komplicerat", men räknar man på entalpi (och inkluderar fukten) så blir den exakt, dock återstår problemet med frysning
0,65 av det som går ut återvinns, kan då också säga att 0,65 av uppvärmningsbehovet av den nya tilluften täcks
alltså återstår 2kWh x 0,35 = 0,7 kWh som värms i påvärmningsspiralen och på övrigt sätt.
Vinst = 0,3 kWh och dubbelt så högt luftombyte plus lite till i komfort och hälsa.
men verkningsgraader på luftvvx är "komplicerat", men räknar man på entalpi (och inkluderar fukten) så blir den exakt, dock återstår problemet med frysning
Ja Yondalar jag håller med dig i nedan påstående
Skulle med ditt exempel bli 2 * 0,77=1,54-0,090-1,0= +0,45kwh
Så jag vill fortfarande hävda att om man väljer "rätt" FTX produkt och rätt installation så tjänar man i driftskostnader med ett FTX aggregat kontra självdrag.
Men det har givetvis lång peyofftid. Men man får förmodligen tillbaka de mesta pengarna vid en försäljning.
Och Jesca_j det finns FTX aggregat med högre verkningsgrad. Ex.vis HERU 50 som har mellan 77-79% verkningsgrad. Drar i drift 90 Watt/tim.jag tror det blev en tankevurpa, eller ?
Skulle med ditt exempel bli 2 * 0,77=1,54-0,090-1,0= +0,45kwh
Så jag vill fortfarande hävda att om man väljer "rätt" FTX produkt och rätt installation så tjänar man i driftskostnader med ett FTX aggregat kontra självdrag.
Men det har givetvis lång peyofftid. Men man får förmodligen tillbaka de mesta pengarna vid en försäljning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden