Kan man ha 2 slutna exp,kärl i samma system?
Anledningen till att jag undrar är att jag skall byta värmesystem och är osäker på om det nya blir tillräckligt stort. Ursprungligen hade jag tänkt köpa ett 300l exp , men är nu mera inne på att prova ett 200l (2000:- i skillnad). Har ett nytt 80l exp sen tidigare och nu undrar jag om det går att koppla det med det nya om det inte skulle räcka till. Det nya systemet blir en Calmar v33 + 1500l ack. I dagsläget kör jag med en Parca kombi -75 + 500l ack , detta med ett 80l exp. Grundtryck 0,7 och med fulladdat system (95grader) ligger trycket på 1,3-1,4.

Japp, jag tror att det kommer att funka. Jag kör med 1500 liter ack, Baxi Solo Innova 30 och 200 liter tryckexpansionskärl med förtryck på 0,65. Det är lite nätt med expansionsvolymen i mitt system, så 280 liter sammanlagt kan nog bli rätt bra.

Jo jag har på känn att 200l blir i minsta laget. Det är alltså inget problem att köra med 2 st då?

Det går bra att köra med två kärl så länge du har ungefär samma förtryck i båda.

Jag har ett på 200l och ett på 80l i mitt system.Den totala vattenvolymen är ca:1800l (inkl. radiatorer osv.), det klarar sig.Medeltemp ca:30g  =0.7, medeltemp 98g =1,45.Har testat att koppla bort det lilla kärlet, och då klarar jag ca:90g innan säkerhetsventilerna öppnar(1,5).Sen har ju höjdskillnaden viss betydelse..

Ok låter bra det. Då blir det bara ett nytt 200l så får man 2000:- extra till altt annat oxå ;D
Tackar för hjälpen....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.