Finns det någon på forumet som har iosolerad platta på mark i t e x gillestuga eller dylikt. Har ni varmt eller kallt på era golv?

Skall till att göra om delar av garaget till boyta (kontor och groventrè) och vill inte få kalla golv och skyhöga energikostnader för uppvärmning.

I groventrèn tänkte vi lägga klinker och el-golvvärme (5 kvm) och i kontoret blir det parkett utan golvvärme (10 kvm). Alltihop skall tilläggsisoleras. Väggar, tak (vind) och golv. Isoleringen i golv hade jag tänkt lägga s k cellplastisolering på 50 mm. Bygghöjden tillåter inte mer.

Tror ni det räcker för att hålla kylan borta?

Glömde säga att uppvärmningen i kontor och groventrè kommer att ske med luftburen värme i tak som i vanliga fall inte direkt ger lysande med varma golv :(

Alltså mycket krut läggs på tilläggsisoleringar och utbyte av fönster till energiglas U-värde 1,75 samt komfortvärme i groventrèns golv (blöta skorsyndromet undanröjs).

Viktigast är att det inte blir kalla golv i och med betongsulan. Osäker om 50 mm räcker ??? Samt el-golvvärmen får inte kosta sanslöst mycket att driva.

Tips, erfarenheter, råd!

Tack/Steff

Ja nu är jag inte riktigt säker men jag tror inte att det är så fiffigt att isolera plattan ovanifrån. Plattan kommer med lite otur bli kall och fuktig då den inte kan andas bort ev. fukt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.