Jag är i färd att byta mitt expansionkärl
Jag vill ha ett komplett system med säkerhetsventil (1,5bar) och manometer.

Då rördimensioner och koplingar inte är min stärka sida (heller), så undrar jag om ni här ute vill hjälpa mig... ;)

Jag skulle vilja köpa nedanstånde expansionskärl på
www.rinkabyror.se Besttällningsnummer: 5966

Det enda jag har att utgå från idag är en lodrätt kopparrör på 28mm som går från pannans anslutning till expansionskärl.

Vad behöver jag?
Det jag vill veta är, vilka delar som jag måste ha för att kunna koppla ett expansionskärl till mitt 28 mm kopparrör.

Kompletterar mig själv...

Rinkabys expansionskärl levereras tydligen med säkerhetsventil och armatur. Vad är en armatur?

Som jag ser det skulle du behöva en klämkoppling: Kläm rak (eller vinkel) inv 28*25R, nr 3584 + en bussning 25*20, nr 4155. Bussningen eftersom det inte finns någon koppling 28*20R. Sen är ju frågan om du behöver vinkel istället. Man brukar sällan få fast grejorna med bara klämkopplingar. Beror ju på om kärlet sitter nära pannan...

Låter ju ganska enkelt.
Expansionskärlet kommer att vara rätt så nära pannan.

Armaturen som följer med tidage nämnda expansionskärl.........
Består det av en säkerhetsventil, en manometer och en avluftningsskruv? eller har jag helt fel?

Japp, så är det ;)

Tryckexp "SKALL" kopplas på kalt vatten alltså på returen eller i botten på pannan.Luftning får monteras i toppen på gammla expledningen.

Tryckexp "SKALL" kopplas på kalt vatten alltså på returen eller i botten på pannan.Luftning får monteras i toppen på gammla expledningen.
Är det inte såhär?

Byt ut "skall" mot "bör" när det gäller inkopplingen av exp. Syftet med att montera kärlet till botten av systemet är att få systemets kallaste vatten att expandera mot exp,för att minska eventuella värmeförluster från ett varmt kärl, (värmeförluster, som i vissa fall kanske inte behöver minskas)

avluftning "bör" monteras där man har bästa möjlighet att bli av med luft. Förslagsvis på högsta punkter där luft vill samlas.

Det är även av två anledningar rekommendabelt att montera en avluftningsmöjlighet mellan panntopp och bypassledningen ner till laddpump. Därför att luft frigörs från systemvattnet under upphettningen inne i pannan, och det är dåligt om laddpumpen får möjlighet att suga ner den luften till sig.

Nu kommer det.
Man "skall" se till att det finns en fri väg för vattnet mellan vattenvärmare och säkerhetsventil/fria luften.

Vattenvärmare = pannor, värmeväxlare, elpatroner,solfångarvärmeväxlare, elektriska vvberedare mm.mm

Man brukar resonera som så, att det är bra om säkerhetsventil/expansionsmöjlighet sitter nära vattenvärmaren och är högt placerad för att den ska hinna släppa ut ånga och övertryck utan att fresta på resten av systemet.

Montera tryckexpansionskärlet lång ner ??

På min panna har jag uttaget för detta endamål upptill på pannan ??

Ursäkta ordvalet bör monteras kallt då exp i gummiblåsan sker med kalt vatten "längre livslängd".
Tryckventil högt placerad mindre arbområde.

Tryckexp mot kallt vatten för att gummiblåsa håller längre. okej, det låter rimligt och vettigt. bra info.eldare.

Jag kan till visso förstå varför kallt vatten skonar blåsan mer än varmt vatten gör, men hur lång livstid borde en blåsa ha med varmt, respektive kallt vatten?

Vid montering på laddkretsen vid vedeldning och 1000l ack blir expen ca 50l varmt vatten. Vid mont på returen ca5-10l.Så hög beror på eldningssätt från 30till 85 stor exp.Min kommpis bytte 2 gånger på 1 år.Vid olje pelletseldning tror jag inte det har någon betydelse. Då det är samma temp "hela" tiden och mindre rörelse i "på" blåsan.

Om vi skall ta det från början...

Borde jag.. För att få längre livslängd koppla min tryckexpansionstank på retuledningen nära min el/oljepanna och nede vid golvet?
(använder endast el i dagsläget).

Enligt min uppfattning så ar det en bra placering.
Det gör kanske inte så stor skilnad vid drift med el/olja, då det är ganska lite vatten som rör sig i blåsan mellan 65-75 grader.Bara det inte stiger strålningsvärme upp i tanken då är ju blåsan varm hela tiden.

Då jag har anslutningen för tryckexpansionstank upptill på pannan torde det vara varmt vatten där.

På returledningen... Kopplar jag bara dit ett T-kors och sedan monterar dit exp-tanken?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.