3 133 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Hur elimineras för varmt vatten i golvvärmerören
Hej !
Jag har ett golvvärmesystem med solfångare kombinerat med ved och el. Jag känner en oro för att skicka ut för varmt vatten i golvvärmen och undrar hur Ni säkerställt att detta inte kan ske.
Vi har en shunt som styr var golvvärmevattnet tas ifrån.
Antingen kommer vattnet från ...
-Övre delen av acc-tanken resp
-mitten eller
-ifrån golvvärmereturen.
Jag är orolig för att det skall gå för varmt vatten ut i golvvärmen och förstöra plaströren.
Skall man koppla in en AS-ventil som blandar in kallvatten vid för höga temperaturer eller har Ni andra förslag ?
Jag har ett golvvärmesystem med solfångare kombinerat med ved och el. Jag känner en oro för att skicka ut för varmt vatten i golvvärmen och undrar hur Ni säkerställt att detta inte kan ske.
Vi har en shunt som styr var golvvärmevattnet tas ifrån.
Antingen kommer vattnet från ...
-Övre delen av acc-tanken resp
-mitten eller
-ifrån golvvärmereturen.
Jag är orolig för att det skall gå för varmt vatten ut i golvvärmen och förstöra plaströren.
Skall man koppla in en AS-ventil som blandar in kallvatten vid för höga temperaturer eller har Ni andra förslag ?
Hej igen !
Jag har varit inne och kollat på virsbo hur denna fungerar men jag får uppfattningen att den bara klarar mindre ytor.
I mitt fall har jag två våningar på ca. 185 kvm som skall hanteras och jag hoppas att det bara är 30-35 gradigt vatten som skall skickas vidare till fördelningsgruppen som fördelar vidare vattnet till varje rum.
Hoppas att jag uttryckt mig lite klarare.
Jag har varit inne och kollat på virsbo hur denna fungerar men jag får uppfattningen att den bara klarar mindre ytor.
I mitt fall har jag två våningar på ca. 185 kvm som skall hanteras och jag hoppas att det bara är 30-35 gradigt vatten som skall skickas vidare till fördelningsgruppen som fördelar vidare vattnet till varje rum.
Hoppas att jag uttryckt mig lite klarare.
En på varje våningsplan verkar jobbigt....och antagligen dyrare att skaffa två än EN stor. Det finns ju en 45a också. Dock finns där krav på minsta volym/yta i drift pga trycket.
Ska du ha Wirsboprylar, ring till Wirsbo och fråga vad du skall ha för Pushar - dom vet och ger bra besked.
Ska du ha Wirsboprylar, ring till Wirsbo och fråga vad du skall ha för Pushar - dom vet och ger bra besked.
Jag har försökt att lösa samma problem hemma hos mig genom att helt enkelt koppla golvcirkpumpen via en enkel anliggstermostat som bryter vid 45 gr.
En av dom vanligaste orsakerna till förstörda plastslangar är övertemperaturer.
Man ska ju lita på sina grejor, men det känns ganska tryggt att ha denna extra (billiga) säkerhetstermostat som ligger och håller vakt mot övertemperaturer.
90 gradigt vatten ut i slangarna skulle i mitt fall vara förödande.
Jag gör ett tillägg för att förtydliga:
jag har en vanlig shunt som manövreras av en shuntautomatik i vanlig ordning. den sköter sitt jobb utmärkt. säkerhetstermostaten monterade jag till pumpen bara utifall att.
En av dom vanligaste orsakerna till förstörda plastslangar är övertemperaturer.
Man ska ju lita på sina grejor, men det känns ganska tryggt att ha denna extra (billiga) säkerhetstermostat som ligger och håller vakt mot övertemperaturer.
90 gradigt vatten ut i slangarna skulle i mitt fall vara förödande.
Jag gör ett tillägg för att förtydliga:
jag har en vanlig shunt som manövreras av en shuntautomatik i vanlig ordning. den sköter sitt jobb utmärkt. säkerhetstermostaten monterade jag till pumpen bara utifall att.
ESBE AS funkar bra.
Som jag skrev i under en annan tråd.
Blandningsventil AS plus cirkulationspump funkar skitbra.
Från ESBEs hemsida:
"ESBE serie AS väljs med fördel i tappvattenanläggningar där
krav ställs på en skållningssäker funktion.
Applikationsområden vidare är temperaturbegränsning för
tappvatten med eller utan VVC och konstanthållning av
temperatur, t.ex. vid golvvärmessystem (upp till 100 m2).
Ventilens termostatelement känner av det blandade vattnets
temperatur och påverkar direkt ventilkäglan. Temperaturen
stabiliseras inom 3-10 sekunder till inställt värde."
Som jag skrev i under en annan tråd.
Blandningsventil AS plus cirkulationspump funkar skitbra.
Från ESBEs hemsida:
"ESBE serie AS väljs med fördel i tappvattenanläggningar där
krav ställs på en skållningssäker funktion.
Applikationsområden vidare är temperaturbegränsning för
tappvatten med eller utan VVC och konstanthållning av
temperatur, t.ex. vid golvvärmessystem (upp till 100 m2).
Ventilens termostatelement känner av det blandade vattnets
temperatur och påverkar direkt ventilkäglan. Temperaturen
stabiliseras inom 3-10 sekunder till inställt värde."
38-60C är alldeles för varmt för golvvärme. Temperaturspann på 20-45C skall det vara. Rinkaby säljer en annan variant som heter Esbe MR (20-45C). Funkar säkert lika bra som AS. Värt att kolla upp. Fuktionen är att varmvatten (från värmesystemet) passerar genom blandningsventilen. Då temperaturen från värmesystemet överstiger inställt värde (tex 30C)blandas det ut med returvatten från golvvärmeslingan. Funkar jättebra för mig. Jag satte en termometer precis efter bl.ventilen och temperaur håller sig stadigt på inställt värde. 
Eftersom du har solvärme (det har jag också) med ack.tank så kan du plocka värmen rätt långt ner i tanken. Finns ingen anledning att ta värme högt uppe tanken, då riskerar du bara dålig skiktning.
Eftersom du har solvärme (det har jag också) med ack.tank så kan du plocka värmen rätt långt ner i tanken. Finns ingen anledning att ta värme högt uppe tanken, då riskerar du bara dålig skiktning.
Jag skulle vilja på stå att blandningsventilen skall sitta före c-pumpen och blanda in returvatten innan pumpen skickar ut det i systemet.stickan skrev:
Jag hämtar också mitt "golvvärmevatten" från acktank med solfångare och har där en bivalentshunt (kan hämta varmtvatten från två olika nivåer). Min erfarenhet är att golvvärmen snabbt "suger ur" värmen ur en acktank. Har man då "bara ett" uttag långt ned så tror iallafall jag att det är stor risk att man inte får ut tillräckligt med värme till golvslingorna, om du inte värmer upp hela tanken. Sitter sedan tillslagstermostaten långt upp i acktanken så får golvvärmen "vänta" på att hela acktanken kyls ned innan tillslag igen och kommer under den tiden endast att få "kallt" vatten.Pedersen skrev:
Cirkulationspumpen skall alltid sitta efter blandningsventiler eller på returer. Detta för att skydda pumpen från värme. Jag kanske var otydlig där.
Du verkar ha en elegant lösning med bivalent shunt.
Jag har gjorde det så enkelt som möjligt. Tar långt ner så jag kan utnyttja solvärmen i största mån och spara på värmepumpen. Har hittills inte haft några problem med att värmen tagit slut. Och andra sida är inte skiktningen så bra i tanken vilket blir en förmån för golvvärmen.
Du verkar ha en elegant lösning med bivalent shunt.
Jag har gjorde det så enkelt som möjligt. Tar långt ner så jag kan utnyttja solvärmen i största mån och spara på värmepumpen. Har hittills inte haft några problem med att värmen tagit slut. Och andra sida är inte skiktningen så bra i tanken vilket blir en förmån för golvvärmen.
Klicka här för att svara