S
samuelsson: www.rinkabyror.se
0 svar · 640 läst
P
Pebbe2: ut med golvet, glespanel + plåtar + 20mm pex på spånet. Sedan lämpligt övergolv. finns spaltkilometer på forumet om detta.
2 svar · 770 läst
R
roke: Det går. Ordna med fungerande avluftningsmöjligheter och tillräcklig trycksättning av systemet. Frysskyddet måste givetvis tillfredsställas också.
1 svar · 1,9k läst
R
reine73: Det blir inte ett lika stort ingrepp att dra om ledningarna för radiatorerna eftersom de inte är spridda under hela golvet. En variant är ju att dra dem synligt och helt enkelt koppla ur det gamla systemet. Har man då en källare att dra alla ledningar i så kan man helt enkelt bara borra rakt upp genom bjälklaget till radiatorerna... man behöver helt enkelt inte riva ur allt... Mvh Reine
17 svar · 2,5k läst
B
BAS: Då jag byggde 1988 så gjorde jag ett gipsschakt runt skorstenen. Sotaren har godkännt det rent brandmässigt under förutsättning att jag gjorde ventilation så att luften kunde cirkulera. Den biten går på vinden så jag har inte behandlat den på speciellt sätt men jag har ett förslag. Bygg in med gips och mura på med "Gypsum naturgips". Ett mtrl som är mycket lättarbetat. Det går
2 svar · 2,7k läst
S
Snickarkungen: Är det så att du har otät skorsten? Bor du i Sthlm kan jag rekommendera http://www.finspis.se, anlitade dem själv och det blev bra. :)
1 svar · 1,1k läst
GoForIt
GoForIt: Visst borde det fungera under vissa förutsättningar. Höjden på duschkabinens avlopp kan ju naturligtvis inte ligga under den skarvkoppling du måste montera på tvättställets avlopp (ex Biltemas 86-964). Det behövs ju också något fall, men det räcker ju med 1 cm på 1 meter. Lösningen förutsätter ju att det finns ett vattenlås på duschkabinen, annars får du nog obehaglig lukt i
3 svar · 3,6k läst
P
Pillan: Vi planerar ha en vedspis och braskamin "vägg-i-vägg", dvs på varsin sida om väggen. Då hade vi tänkt dra båda rökkanalerna parallellt i ena rummet och sedan bygga in dem. Det finns ju färdiga block från bla isokern med dubbla rökkanaler, men de känns för dyra. :o Kan man mura in dessa rökkanaler med vanligt tegel? Hur stor luftspalt måste det vara mellan kanalerna och sedan till
0 svar · 1,2k läst
L
Lasse: Hej! Funderar på att skaffa en avfuktare till garaget som är 45 kvm. Någon som har erfarenhet av nån bra modell? /Lasse
0 svar · 2,2k läst
H
Herman: Jag lägger vattenburen golvvärme på övervåningen i vårt Älvbyhus... kanske lite overkill, men det blir inte så fasligt mycket dyrare faktiskt. Tänkte kapa upp golvspånet för att ta bort de "färdigdragna" järnrören för värme och sticka ner en PEX RIR slang istället.... slipper en massa dolda skarvar då.. Lycka till /H
5 svar · 5,1k läst
H
hero: Stod själv inför samma problem för ett antal år sedan och valde då att satsa på en central reglering. Mjukvärme kallades det då. Nu heter det säkert något annat. Investeringen var då något mindre än att byta samtliga element. Resultatet är ok. Värmen pulsas ut vilket gör att elementen inte blir så varma. Är mera småvarma hela tiden, dvs samma effekt som oljeelement. En annan
5 svar · 6,4k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Nja, det är ju inte badbassänger vi pratar om. Jag har 160liter i bergvärmepumpen och ytterligare 200liter i en elvb därefter. Det fyller lätt ett stort kar. Utan att kosta skjortan i installation eller drift. Men det handlar ju enkom om komfort så visst kan man tycka att det är onödigt.
6 svar · 3,1k läst
ClasseClas
ClasseClas: [citat] Pumpen är avstängd när vi inte är där. Jag försöker tömma systemet så mkt som möjligt, men tyvärr är det inget fall på rören på vinden, så det fanns vatten kvar i rören, kanske fixerat av "luftkuddar" på båda sidor.
5 svar · 3,2k läst
H
Herman: Sorry, prova igen. Verkar som om ISP:n var tillfälligt borta... Jag är väldigt tacksam för synpunkter...
2 svar · 511 läst
Macke202
Macke202: Hej Wolfpack, Såg inte ditt meddelande förrän nu... vi har lagt in ventilerat golv i hela huset. Och det vi valde i samråd med Anticimex och vårt försäkringsbolag var ett Nivell golv. www.nivellsystem.se Fråga gärna om du vill veta något, det finns en del bilder på hemsidan också från när vi la in det. /Macke
0 svar · 3,5k läst
P
piloten: Om du tittar tillbaka i denna tråden så skrev jag till dig att kostnaden för aggregatet ligger mellan 10-20 tkr. Du kan räkna med en besparning i energibehov på 4000-5000 kWh beroende på verkningsgraden på aggregatet du väljer och ytan (volymen) på ditt hus. Hur mycket detta gör i elkostnad beror på effektiviteten hos din VP. Du får dessutom bättre luft än om du bara kör frånluft.
12 svar · 1,8k läst
N
NWEN: Håller med om att golvvärme är skönt..., men till vilket pris? Om man ser din lösning som en ytterlighet, så skulle den andra ändan vara en modern elradiator och en heltäckningsmatta... Investeringskostnaderna är som natt och dag... Jag förstår dig och din tankegång, men ibland kanske det inte skadar att ta ett steg tillbaka och få en överblick. ::)
3 svar · 681 läst
L
lallis: Vi håller på att inreda övervåningen på en Växa2 från Myresjöhus. Isoleringen är snart på plats och vi längtar verkligen tills vi har ett golv att gå på, men.... för att kunna lägga golvet behöver vattenledningsrören läggas redan nu (förberedelser). Rören måste dras tvärs över huset, men första metrarna kan dras i husets längdriktning. Hur ska vi tänka? Kan man lägga
0 svar · 3,8k läst
S
sneckarn: Det gör stor skillnad mellan 160 och 125. Själv har jag 125 å det funkar utmärkt!
1 svar · 2,1k läst
R
raj: Ljud från ventilation kan minskas med ljuddampare. Den kopplas mellan värmepump och ventilations rör till värmepump. Man kan även lägga till en tjock skumm gummi platta ovan på värmepump som extra isolering mot ljud. När det gäller vibrations ljud i själva värmepumps skåp och från kompressorn använd bitumen skivor. Det kan man köpa i bil affär, t.ex. Mekonomen. Det finns två
5 svar · 14,0k läst
J
johannes100: japp!
2 svar · 4,7k läst
J
2 svar · 4,7k läst
B
Benny_Steen: Jag kan också med varm hand rekommendera vattenburen golvvärme. Det är inte dyrt eller svår att göra på egen hand. köp grejorna på tex www.rinkabyror.se En stör fördel med golvvärmen är man inte tappar all värme när man öppnar portarna. Jag har ett mycket mindre garage 38m2 men 2st portar utgör hela ena sidan. Ifall man öppnar dom och kyler ut hela garaget tar det bara ca
2 svar · 1,4k läst
M
Mannehund: Vi har filter mot aggressiv kolsyra samt Järn. Filtret backspolar automatiskt precis som Wolf´s. Problemet som vi hade var kapaciteten på vattenpumpen (borrad brunn, ejektorpump), backspolningen fungerade inte tillfredsställande. Efter att vi bytt till en 2" sänkpump med rejält drag i blev det skillnad. Efter pumpbytet körde vi utan filter ett par dagar då vi hade problem med mycket
1 svar · 1,4k läst
B
backef: http://www.lantbruksnet.se/lantnet/tjanster/energi/radiator/radiator.htm
1 svar · 999 läst
B
Bobo_G: Normalt är temperaturen i berget ca: 2 grader varmare än årsmedeltemperaturen i luften. Ovanstående gäller innan installation av BV. Några år efter installationen kommer temperaturen i berget att sjunka några grader. Vattnet i kollektorn kommer alltid att vara kallare än berget eftersom detta är ett måste för att det skall kunna ske ett värmeutbyte. Hur mycket kallare kollektorn
17 svar · 9,8k läst
W
wimpyfudge: [citat] Farsgubben byte ut sin 194X gaspanna mot ett modernare dito Viessmann (om jag inte missminner mig) med varmvattenberedare och allt. Han hade också en genomströmningsberedare till att börja med som han bytte mot en "vanlig" varmvattenberedare, men den åkte ut i samband med pannbytet. Jag tror att man skulle behöva bända ut gas som uppvärmning ur farsgubbens döda kalla fingrar innan
5 svar · 3,0k läst
MathiasS
MathiasS: Villapumpen är det förståndiga valet, Dimplomaten är verkligen state of the art, något för den som prioriterar prylar och finesser före prisvärd prestanda. Skiljer det bara några tusingar väljer jag Diplomaten, annars skulle jag ta en Villa. Fast ännu hellre kör jag med en Nibe i rätt storlek som antagligen är billigare än båda dessa pumpar....:)
1 svar · 3,9k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Ja, det finns att köpa till.
7 svar · 681 läst
Abuquir
Abuquir: Jag betalar hellre till Norge, och de har ett minst lika sjukt system där. Jag hoppas att vi slipper att se "bombeng" hær i sverige, det har ju varit på tapeten..... Var det inte " sossarna"? Njae, det måste ha varit miljøpartiet, ja eller jag kommer inte ihåg, men ett fruktansvært dåligt førslag iaf.
8 svar · 5,6k läst
F
FrittDrag: Finns regler för luftsflöde oavsett om det är villa/flerbostadshus/skola/kontor etc. (Boverket) Så någon form av fläkt måste man ha. Sedan det här med värmeåtervinning, finns en lite luddig regel om att man får inte göra av med mer än x antal kW/m², kommer inte riktigt ihåg hur många det var. Denna regel gör att det oftast är nödvändigt med någon form av återvinning. Brukar
6 svar · 7,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.