2 588 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Ack.tankars placering vid kulvert?
Denna tråd har säkert varit uppe förut i detta forum men jag frågar ändå...
Jag har tänkt att sätta vedpannan ute i garaget och ha kulvert in till huset.
Var ska man ha ackumulatortank/tankar?
Ska man ha en tank i garaget och en inne i huset eller räcker det med ena stället och var ska det i såfall vara?
Tänker ha elpatron som komplement när man är bortrest och liknande samt vatteburen golvvärme i hela huset.
Det finns mycket att tänka på vad gäller detta och är tacksam för all information jag kan få.
Ska man ha en tank i garaget och en inne i huset eller räcker det med ena stället och var ska det i såfall vara?
Tänker ha elpatron som komplement när man är bortrest och liknande samt vatteburen golvvärme i hela huset.
Det finns mycket att tänka på vad gäller detta och är tacksam för all information jag kan få.
Denna tråd har säkert varit uppe förut i detta forum men jag frågar ändå...
Jag kan förmedla mina synpunkter ang detta och tillägger att det som sagt finns många olika sätt att lösa detta på.
Jag har panna och acc ute i garaget. Jag tycker att fördelen med detta är att
huset är rent från pannrum, acc, expkärl, solfångare, ved, och skräp.
Pannrummet ute inhyser allt som har med uppvärmningen att göra. Det blir renodlat strukturerat, och rationellt.
Nackdelen är att det fordras vvc till varmvattnet.
Det blir alltså en 4 rörskulvert i detta fallet (värme tur och retur, vv och vvc).
Vvc kan med fördel behovsstyras för att minska förlusterna.
Om du ska ha golvvärme och vv i garaget är det smartast att även ha acc, shunt och vvb där.
Jag kan ju tillägga att det är rekommendabelt att ha en acc bredvid pannan. Inte minst för att det är ett smidigt sätt att bli av med pannvärmen via självcirkulation om det skulle bli strömavbrott eller om någon pump stannar.
Det är ju också så att panna och acc bör går hand i hand med expansionskärl och avluftningsmöjlighet.
Hej.
Jag har pannan i garaget och skall ha golvärme i huset, låg framledningstemp, kulverten är 16 m och jag har valt att sätta en liten vvb i tvättstugan som jag kör varmvatnet igenom,då behöver jag inte ha cirkulation på varmvattnet,det kalla vattnet som finns i kulverten tar vvb hand om och jag får ett flexiblare system.
Plus att det är bra för husfriden hemma, att det finns varmvatten på morgonen om jag missar med eldningen och inte använder värmepatronerna ute i acktankarna
Varmvatten cirkulation stör skiktning i acumulatortankarna detta kan lösas med kulvertstyrning och en extra acktank inne men vvb är enklare.
.
MVH Patrik Andersson
Jag har pannan i garaget och skall ha golvärme i huset, låg framledningstemp, kulverten är 16 m och jag har valt att sätta en liten vvb i tvättstugan som jag kör varmvatnet igenom,då behöver jag inte ha cirkulation på varmvattnet,det kalla vattnet som finns i kulverten tar vvb hand om och jag får ett flexiblare system.
Plus att det är bra för husfriden hemma, att det finns varmvatten på morgonen om jag missar med eldningen och inte använder värmepatronerna ute i acktankarna
Varmvatten cirkulation stör skiktning i acumulatortankarna detta kan lösas med kulvertstyrning och en extra acktank inne men vvb är enklare.
.
MVH Patrik Andersson
Hej.
.
MVH Patrik Andersson
Jag har också en 100 liters el vvb inne i huset med termostaten ställd på 55 gr.
(detta är ett av dom absolut bästa knepen som finns för att inte känna stress och irritation över att behöva sköta eldningen till punkt och pricka för att få tillgång till ett så oerhört känsligt media som vv.)
för att inte fylla elvvb med kulvertsvalt vatten har jag vvc.
vvc vänder precis innan beredaren.
för att minimera förluster och behålla skiktningen kör jag vvc efter behov. vvc står still hela dygnet utom en timme på morgonen, och några timmar på kvällarna (då jag ändå har eld i pannan och därmed "har råd" med förluster och inte behöver bekymra mig över fördärvad skiktning)
Eftersom mina kulvertrör för vv helst inte ska ha över 70 grader blev jag tvingad att montera en termisk blandningsventil vid acc som tar ner tempen till 65 gr.
(om kulvertrören hade tålt det, hade jag naturligtvis matat elvvb inne med 90 gradigt vv)
nu har jag behov av vv ute i garaget/pannrummet och därmed är ovannämnda termiska blandningsventil ändå av skållningsrisk befogad.
om jag inte skulle ha vvc skulle jag använda så klent rör som möjligt i kulverten för att minimera volymen kulvertsvalt vatten till elvvb.
Förutsätt en stor tank (1500-1800l) i pannrummet sedan kulvert och en liten tank (500l) inne med vvb och kulvertstyrning för laddning av lilla tanken.
När man räknar på volym vatten för att kunna ta hand om en full laddning ved, kan man då räkna med båda volymerna, eller bara stora tanken?
Är det samma vatten i hela systemet, från panna, stora tanken över i lilla tanken och sedan golv/radiatorer, eller ska man köra pannvattnet i en slinga i lilla tanken? Värmeväxlare?
Funderar på ovanstående system kompletterat med en mindre el-vvb i serie med slavtankens vvb.
Då behöver man?
Panna med tillbehör
Stor tank utan slingor el. vvb
Laddomat 21
Wirsbo kulvert
Kulvertstyrning enl ovan
Slavtank med elpatron och vvb.
en Pushxx för golvvärmen
en pushxx för radiatorer
ett exp. kärl (på vinden i stora huset?)
el vvb
Rör och kopplingar
/T
När man räknar på volym vatten för att kunna ta hand om en full laddning ved, kan man då räkna med båda volymerna, eller bara stora tanken?
Är det samma vatten i hela systemet, från panna, stora tanken över i lilla tanken och sedan golv/radiatorer, eller ska man köra pannvattnet i en slinga i lilla tanken? Värmeväxlare?
Funderar på ovanstående system kompletterat med en mindre el-vvb i serie med slavtankens vvb.
Då behöver man?
Panna med tillbehör
Stor tank utan slingor el. vvb
Laddomat 21
Wirsbo kulvert
Kulvertstyrning enl ovan
Slavtank med elpatron och vvb.
en Pushxx för golvvärmen
en pushxx för radiatorer
ett exp. kärl (på vinden i stora huset?)
el vvb
Rör och kopplingar
/T
Klicka här för att svara