Byggahus.se

Tryckvattensystem i fritidshus

1. K
    Medlem · Lindome · 58 inlägg

kajan

Medlem
    Har i vårt fritidshus idag vatten indraget genom en pump som finns i den grävda brunnen. Vattnet sätts på via en strömbrytare vid diskbänken.

Det är ingen lösning som är tillfredställande och har nu beslutat at en gång för alla lösa detta med tryckvatten.

Hur ser en bra lösning ut. Brunnen är kanske högst 5 meter djup och så ytterligare 2-3 meters höjd till tappstället som med tiden skall bli flera.

Systemet skall klara vinter, helst utan att vi behöver tömma det.

Mycket tacksam för svar i detta spörsmål.

MVH
    kajan

2. K

kajan

Medlem

Re: Tryckvattensystem i fritidshus

Ja det verkar ju enklare att montera pumpen i huset. Hade tänkt att montera antifrostledning i vattnet, men kan inte denna även hålla pumpautomaten frostfri?

Sedan är då frågan vad man skall välja för pumpautomat, verkar finnas hur många som helst. Några åsikter om val?

3. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 107 inlägg

Immobil

Medlem
  4. K

kajan

Medlem

Tack så mycket för era råd. Får ta tag i det här till våren.

Hittade ett möjligt alternativ på länken jag fick ovan. En flödesreglerare som kan anslutas till den befintliga pumpen, då slipper jag ju också använda strömbrytare.

Viste inte att det fasnns en sådan anordning ens. Funktionen blir ju då den samma som med pumpautomat och mycket billigare.

5. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

Om det fortfarande bara är i köket ni vill kunna ta vatten så montera pumpautomaten under diskbänken (behåll strömbrytaren, om pumpen stör er om den startar på natten så är det lätt att slå av den då), och kolla om man inte kan montera ett el-element / en frostvakt i skåpet under diskbänken?

Nu vet jag inte riktigt vad som händer med byggnaden om det är +5 under diskbänken men -15 i resten av huset, det bör man kanske ta reda på först så att inte halva köket slår sig...

Om kravet bara är att grejerna inte ska gå sönder på vintern så gör det nog inget om slangen fryser med vatten i, de där 32mm vattenledningsslangarna verkar rätt stryktåliga, men visst är det bra om slangen går på frostfritt djup.

Tänk på att om du börjar på att värma upp saker på vintern så bjuder du in halva skogens råttor hux flux. Jag får in råttor under diskbänken, de har till och med gnagt på maskindiskmedelförpackningen, just nu är det "löst" med att jag inte har något av värde där och tittar aldrig in där heller, urk...

6. C
    Medlem · Stockholm · 2 428 inlägg

ClasseClas

Medlem

Tidigare tog jag vatten från en grävd brunn på landet. Då hade jag en pumpautomat liknande den som Immobil tipsade om. Dessutom hade jag frostkabel i 32mm PEM-röret (5 Watt/meter) och ett litet element - en frostvakt - i pumpgarderoben.

Pumpautomaten töms på vintern, det finns en dräneringsplugg på pumphuset. Sedan bör du se till att du kan tömma vattenledningarna inomhus genom att ha tömningskranar på lägsta rörpunkten.

Ett litet tips om pumpautomater: Jag skulle välja en med rostfritt pumphus. De i gjutjärn rostar något så förbenat, vilket solkar ner vattnet initialt när du slår på vattnet igen på våren.
    (Jula, Biltema mfl)

7. K

kajan

Medlem

Får nog bli en sådan rostfri. Hittade en på Jula och priset var ju väldigt moderat, 995:-, och jag slipper fraktkostnaden.

Har planer på att hålla kåken uppvärmd, men måste först skaffa nya radiatorer. Kommer frågor om detta i annan tråd så småningom.

Men nu är då frågan vad jag skall välja för elledning för att hålla slangen frostfri?

Idag tappar jag av vattnet med en kran när jag lämnar stället. Men oftast har jag en isplugg kvar ändå. Brukar hälla hett vatten uppifrån som löser denna oftast men inte alltid. Så på nått sätt måste jag lösa det.

8. C
    Medlem · Stockholm · 2 428 inlägg

ClasseClas

Medlem
  9. S
    Medlem · 809 inlägg

SkaneErik

Medlem

Det finns speciella rör som är isolerade och har en självreglerande värmekabel. Ett sådant kan du ju ha mellan pump och brunn. Sätter du pumpen i diskbänksskåpet kan du enkelt hålla det frostfritt med en billig frostvakt! :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.