6 445 läst ·
26 svar
6k läst
26 svar
Gjuta in gv-rör på träbjälklag...
sådärja nu börjar det likna något. Får ta ett prat med Inbeda i dag om Lewis (tack Quality/backef).
Jureit: Tittar jag på dina bilder ser det ut som ni gjutit mellan bjälkarna men inget ovanpå?
Backef: du kan väl starta en ny tråd med dina badrumsfunderingar som inte har med gjutet golv att göra (så ska jag sprida min visdom i den tråden istället). 8)
Classe: spårad spån vore ett alternativ om inte rummets form vore så besvärlig. Ytan är "byxformad" (fast räta vinklar) med en toalett i ena benet och en stooor dusch i det andra.
Jureit: Tittar jag på dina bilder ser det ut som ni gjutit mellan bjälkarna men inget ovanpå?
Backef: du kan väl starta en ny tråd med dina badrumsfunderingar som inte har med gjutet golv att göra (så ska jag sprida min visdom i den tråden istället). 8)
Classe: spårad spån vore ett alternativ om inte rummets form vore så besvärlig. Ytan är "byxformad" (fast räta vinklar) med en toalett i ena benet och en stooor dusch i det andra.
Lewis-plattorna kostar cirka 195SEK per kvm +moms. Det verkar vara ett väldigt smidigt sätt att lösa gjutform+armering i ett slag.
Fråga är ställd till tillveraren i Holland kring hur tunn kaka man får göra på cc30 givet 20mm rör som bakas in. Rören har tydligen en påtagligt negativ inverkan på bärigheten eftersom man inför brottanvisningar utmed hela rörlängden.
Fråga är ställd till tillveraren i Holland kring hur tunn kaka man får göra på cc30 givet 20mm rör som bakas in. Rören har tydligen en påtagligt negativ inverkan på bärigheten eftersom man inför brottanvisningar utmed hela rörlängden.
Ok. Man lär så länge man lever.jureit skrev:
Du får glädjas åt en utmärkt värmespridning från rören i alla fall.
Har ni fått besked från tillverkaren.
Om plåtarna förläggs på cc30 bjälklag blir minste bygghöjden enligt:
16mm (plåtarna) + 20mm (rör) + 20mm (betong ovanför rören) = 56mm
Ovanpå detta ett tunt lager avjämningsmassa där det behövs.
Gjutning sker i två steg, först där det skall vara plant, sedan fallet i duschen.
Mellan vägg och betongkaka läggs lite stenull för att skapa plats för en rörelsefog på 7-8 mm som skall finns runt om hela kakan.
Avlopp och golvbrunnar fixeras i bjälklaget och gjuts sedan in.
Om plåtarna förläggs på cc30 bjälklag blir minste bygghöjden enligt:
16mm (plåtarna) + 20mm (rör) + 20mm (betong ovanför rören) = 56mm
Ovanpå detta ett tunt lager avjämningsmassa där det behövs.
Gjutning sker i två steg, först där det skall vara plant, sedan fallet i duschen.
Mellan vägg och betongkaka läggs lite stenull för att skapa plats för en rörelsefog på 7-8 mm som skall finns runt om hela kakan.
Avlopp och golvbrunnar fixeras i bjälklaget och gjuts sedan in.
Virkeskvalitet beror på aktuell belastning o längd.backef skrev:
Reglar i vägg skall vara min 45x70 c450 om du kaklar på en enkelgips.
Du kan ha 45x70 c600 om du har dubbla skivor bakom kakel.
Detta kan du läsa dig till också om du tittar på gyprocs hemsida i efter dokumentet "väggar i våtrum".
Nu är 8st Lewis-plåtar beställda, leverans senare i veckan.
Återkommer med lite byggbilder på detta när vi drar igång - det blir föresten en tråd med hela badrummet, från ax till limpa (om det nu blir limpa någongång)......
Återkommer med lite byggbilder på detta när vi drar igång - det blir föresten en tråd med hela badrummet, från ax till limpa (om det nu blir limpa någongång)......
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Hej! Ny på forumet och just nu husbyggare i Göteborgstrakten.
----------------
Jag håller på med en testinstallation av golvvärme tillsammans med Wirsbo och skall dokumentera allt väldigt noggrant.
Grundproblemet jag hade var att golvet bara fick bygga max 70mm ovan bjälklag. Lite snålt kan tyckas, men efter lite diskusterande och räknande med konstruktören och Wirsbo kom vi fram till följande:
Befintligt plankgolv, från botten:
- K24 bjälklag 220mm c/c 600
- 22mm golvspån
- 21x120mm glespanel, limmat och skruvat i spånplatta
- 1mm golvvärmeplåt + 20mm golvvärmerör
- Lumppapp
- 25 mm furuplankgolv, skruvat i glespanel
(Spånplatta direkt mot bjälklag ersätter c/c 300-bjälklag + glespanel)
Gjutet golv för klinker, från botten:
- 22mm golvspån, primade med plastdispersion
- 31mm (nåja) finbetong K40 med ingjuten golvvärme och 1mm armeringsnät
- 16mm Höganäsklinker i ROT-fix
På golvspånplattan fästs 20mm Wirsbo golvvärmerör med hjälp av upp- och nervänd golvvärmeplåt som skjuts fast/nubbas i spånplattan. Bygghöjden blir 1mm, förutom där värmerörsryggen ligger vilken blir 21mm. Över detta läggs putsarmering (1mm gods, 20x20mm ruta, svetsad, galvad) som spänns ner mellan värmerören så att det hamnar mitt gjutningen.
Det viktiga i sammanhanget är man placerar golvvärmerören TVÄRS golvbjälklaget och då följdaktligen LÄNGS golvspånplattan. Konstruktionen kan liknas med 30mm tjocka och 280mm breda betongbalkar som ligger tvärs bjälklaget. 10mm finbetong ovan värmerrören kan tyckas lite, men belastningen tas upp av resterande betong och klinker. Hela konstruktionen spånplatta/betong/klinker blir ett förband.
Finbetong är starkare och kostar en tiondel av flytspackel in denna tjocklek. Man måste dock arbeta upp en plan yta eftersom finbetong med rätt styrka inte flyter ut själv.
Med plåten under betongen får man också en mycket god värmespridning.
Återkommer med resultat och kanske lite bilder.
----------------
Jag håller på med en testinstallation av golvvärme tillsammans med Wirsbo och skall dokumentera allt väldigt noggrant.
Grundproblemet jag hade var att golvet bara fick bygga max 70mm ovan bjälklag. Lite snålt kan tyckas, men efter lite diskusterande och räknande med konstruktören och Wirsbo kom vi fram till följande:
Befintligt plankgolv, från botten:
- 22mm golvspån
- 21x120mm glespanel, limmat och skruvat i spånplatta
- 1mm golvvärmeplåt + 20mm golvvärmerör
- Lumppapp
- 25 mm furuplankgolv, skruvat i glespanel
(Spånplatta direkt mot bjälklag ersätter c/c 300-bjälklag + glespanel)
Gjutet golv för klinker, från botten:
- 22mm golvspån, primade med plastdispersion
- 31mm (nåja) finbetong K40 med ingjuten golvvärme och 1mm armeringsnät
- 16mm Höganäsklinker i ROT-fix
På golvspånplattan fästs 20mm Wirsbo golvvärmerör med hjälp av upp- och nervänd golvvärmeplåt som skjuts fast/nubbas i spånplattan. Bygghöjden blir 1mm, förutom där värmerörsryggen ligger vilken blir 21mm. Över detta läggs putsarmering (1mm gods, 20x20mm ruta, svetsad, galvad) som spänns ner mellan värmerören så att det hamnar mitt gjutningen.
Det viktiga i sammanhanget är man placerar golvvärmerören TVÄRS golvbjälklaget och då följdaktligen LÄNGS golvspånplattan. Konstruktionen kan liknas med 30mm tjocka och 280mm breda betongbalkar som ligger tvärs bjälklaget. 10mm finbetong ovan värmerrören kan tyckas lite, men belastningen tas upp av resterande betong och klinker. Hela konstruktionen spånplatta/betong/klinker blir ett förband.
Finbetong är starkare och kostar en tiondel av flytspackel in denna tjocklek. Man måste dock arbeta upp en plan yta eftersom finbetong med rätt styrka inte flyter ut själv.
Med plåten under betongen får man också en mycket god värmespridning.
Återkommer med resultat och kanske lite bilder.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Nej. Jag gör det på eget initiativ i eget hus, men är påhejad av Wirsbo ;DMathiasS skrev:
Beräkningar vad gäller hållfasthet är gjorda och allting ser ut att stämma. Det som skulle kunna hända är att det blir en spricka längs golvplåtsryggen, men det påverkar inte bärigheten eller tätheten under ett klinkergolv. Tydligen är det så att klinkerplattorna i sig armerar konstruktionen till stor del.
Vad är det för gjutform man behöver?
Behöver man tex spånskiva under en sådan?
Jag har annars tänkt att göra följande:
22mm spån skiva, sedan 16mm värme slang, sen armerings nät över, sen gjuta 30mm med vanlig cement, sedan blir det klinkers.
Vad tror ni om detta?
Jag har reglat cc30 nu.
MVH Anders
Behöver man tex spånskiva under en sådan?
Jag har annars tänkt att göra följande:
22mm spån skiva, sedan 16mm värme slang, sen armerings nät över, sen gjuta 30mm med vanlig cement, sedan blir det klinkers.
Vad tror ni om detta?
Jag har reglat cc30 nu.
MVH Anders
Vad är det för gjutform man behöver till vaddå? Lewisplåtarna? Isåfall - ingen. Plåtarna är formen.abel48 skrev:
Det låter som din konstruktion kan fungera. Ska du bygga fall runt golvbrunnar får du väl tänka till så du får tillräckligt med bruk runt rören.
Klicka här för att svara