2 817 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Fjärrvärme+NIBEFighter310=sant?
Sida 1 av 2
Hej
I vårt nybyggda hus har vi fjärrvärme och därför fjärrvärmeväxlare. Men dessutom en NIBE Fighter 310P. Det borde ju vara ganska bra, eller hur.
Eftersom jag är lite statistikfantast har jag börjat föra logg över förbrukning (fjärrv., el, vatten) Det som "stör" mig något är att elförbrukningen ligger betydligt över fjärrvärmeförbrukning (1,4 kontra 0,4 kW). Eftersom dygnsmedeltempen har legat kring nollan under den period jag har fört statistik så tycker jag att "uppvärmningsposten" borde vara större än elförbrukningen. Fjärrvärmeförbrukningen borde alltså vara större än elförbrukningen. Eller har jag fel? Jag har också haft en "elkille" från husföretaget som har kollat på pannan för att se om elpatronen verkligen är bortkopplad - och det var den! Så vad är det som "stjäl" el? Är det kompressorn? Cirkulationspumpen? Golvvärme (finns endast i ett badrum). Jag lutar för tillfället mest åt att det är kompressorn men jag känner mig osäker. Eller är det en normal balans mellan el - fjärrvärme med sådant system? Vad säger ni?
I vårt nybyggda hus har vi fjärrvärme och därför fjärrvärmeväxlare. Men dessutom en NIBE Fighter 310P. Det borde ju vara ganska bra, eller hur.
Eftersom jag är lite statistikfantast har jag börjat föra logg över förbrukning (fjärrv., el, vatten) Det som "stör" mig något är att elförbrukningen ligger betydligt över fjärrvärmeförbrukning (1,4 kontra 0,4 kW). Eftersom dygnsmedeltempen har legat kring nollan under den period jag har fört statistik så tycker jag att "uppvärmningsposten" borde vara större än elförbrukningen. Fjärrvärmeförbrukningen borde alltså vara större än elförbrukningen. Eller har jag fel? Jag har också haft en "elkille" från husföretaget som har kollat på pannan för att se om elpatronen verkligen är bortkopplad - och det var den! Så vad är det som "stjäl" el? Är det kompressorn? Cirkulationspumpen? Golvvärme (finns endast i ett badrum). Jag lutar för tillfället mest åt att det är kompressorn men jag känner mig osäker. Eller är det en normal balans mellan el - fjärrvärme med sådant system? Vad säger ni?
Men normalt går väl din 310 på kompressorn? Och sedan fjärrvärme när den behöver tillskott? Har det varit runt nollan borde den ju inte behöva några fantastiska mängder tillskott.
som jag ser det iaf. där kanske du har en del av förklaringen till det hela.
//Markus
som jag ser det iaf. där kanske du har en del av förklaringen till det hela.
//Markus
OK-Unigas - jag fattar och håller med (det händer faktiskt).
Men nu har jag en ny fråga om mitt system (se ovan) - när det är stora varmvattentappningar, t.ex. dusch, så sjunker pann- och framledningstemperaturer. Är detta normalt? Borde inte varmvattenberedaren fyllas på direkt med varmt fjärrvärmevatten - och eftersom det är ca 60 gr borde man inte se någon effekt av en dusch???? (Antagligen något jag inte har förstått men jag skulle vara glad för en förklaring)
Men nu har jag en ny fråga om mitt system (se ovan) - när det är stora varmvattentappningar, t.ex. dusch, så sjunker pann- och framledningstemperaturer. Är detta normalt? Borde inte varmvattenberedaren fyllas på direkt med varmt fjärrvärmevatten - och eftersom det är ca 60 gr borde man inte se någon effekt av en dusch???? (Antagligen något jag inte har förstått men jag skulle vara glad för en förklaring)
Nja, beror väl på hur det är kopplat. Använder man NIBE's dockningssats så kommer fjärrvärmen att tillföra tillskottsenergi till radiatorkretsen vilket gör att det kalla vattnet i beredaren värms upp relativt långsamt.askur skrev:OK-Unigas - jag fattar och håller med (det händer faktiskt).
Jag skall i dagarna docka ihop vår 360:a med FV-VVX och kommer då göra en variant för att slippa begränsad mängd tillgängligt varmvatten - utgående VV från 360:an kopplas i hop med utgående VV från FV-VVX med en ESSBE blandningsventil där den "varma" sidan sitter mot FV-VVX;en. Effekten blir då att så länge det kommer varmt vatten från 360:an så skickas det rakt genom blandningsventilen, när temperaturen på vattnet från 360:an sjunker kommer blandningsventilen succesivt öka inblandningen av varmt vatten från FV-VVX:en
Jo, det är vad jag vill. Tycker Grottans lösning med blandningsventil låter bra. Föreslog det för killen som ska komma och justera in värmesystemet. Men jag tror inte han förstod (det är fler än jag som är lite tröga) för han sa att det inte gick. Eller förklarade jag för dåligt... Tycker det är lite konstigt att det inte gjort vid installationen (i husfabriken).
Förresten - genomströmningsberedare, vad är det? Finns det i alla fjärrvärmeväxlare?
Förresten - genomströmningsberedare, vad är det? Finns det i alla fjärrvärmeväxlare?
i dom fjärvärmeväxlare jag varit i kontakt med så är det genomströmningsberedare.
det fins altså ingen varmvatten beredare, uten vattnet värms när det strömar igenom fjärvärme grejen.
du behöver då inte betala för att varmvatten sak stå varmt i en beredare + at varrmvattnet aldrig kan ta slut.
jag tycket att du sak kopla om så att du inte andvänder beredaren i frånluftsvärmepumpen alls, kör allt varmvatten endast från fjärvärmen
det fins altså ingen varmvatten beredare, uten vattnet värms när det strömar igenom fjärvärme grejen.
du behöver då inte betala för att varmvatten sak stå varmt i en beredare + at varrmvattnet aldrig kan ta slut.
jag tycket att du sak kopla om så att du inte andvänder beredaren i frånluftsvärmepumpen alls, kör allt varmvatten endast från fjärvärmen
Men eftersom elpatronen i min värmepump är bortkopplad finns det ju inget som i första skedet värmer radiatorkretsen om man kopplar från fjärrvärmen (frånsett hushållsmaskiner och våra kroppar). Någon slags extra tillskott är väl bra att ha till radiatorkretsen?
Min modell kommer från NIBE och heter FJVM 110 (deras enda fjärrvärmemodul?).CarMan skrev:
Här är en länk:
www.nibeonline.com/pdf/611754-1.pdf
När det gäller hur många rör som går till den är det väl ett inkommande utifrån fjärrvärmen och ett från värmepumpen
På skissen ser jag ingen genomströmningsberedare men jag kanske inte vet vad jag ska leta efter?