8 427 läst ·
25 svar
8k läst
25 svar
Erfarenhet av kombipanna ved/pellets?
Skillnaden är väl att om man eldar med pellets så snittar man kanske på 10kW varje timme på dygnet, medan om man eldar med ved så gasar man på 30kW 8 timmar på dygnet och resten av dygnet står pannan still, ungefär.sveno skrev:Per-Erik, stämmer verkligen det? Om det är olja och ved eller olja och pellets man jämför så har jag förstått att träbränslet ger mycket mer rökgaser. Men pellets och ved är ju träbränslen den kemiska sammansättningen är väl lika? Den enda skillnaden som jag kan se som kan påverka rökgasmängden är fukthalten. Kan kompaktheten verkligen påverka rökgasmängden? Annars så kan jag faktiskt inte förstå vad som gör att det skulle produceras mer rökgaser om man eldar ved med en effekt av 20kW jämfört med om man eldar pellets med en effekt av 20kW. Har jag missat nåt?
Visst, pelletsbrännaren varierar i effekt eller slår av och till, och om den är kopplad så att den styrs av temp. på ack.tank så kommer även den att "pendla" i temperatur, men antagligen inte lika mycket som vid vedeldande, så det blir inte samma påfrestning på skorstenen.
Jag skulle nog försöka få en panna där pelletsbrännare och vad man nu har istället när man eldar med ved i pannan (antingen bara försatt eller någon annan form av lucka) är två saker som sitter på gångjärn på varsin sida om öppningen i pannan, så man bara svänger undan pelletsbrännaren och svänger för vedeldningsluckan typ...
Humm.. kollar upp det igen.. jag sitter o läser skorstenshandboken..sveno skrev:Per-Erik, stämmer verkligen det? Om det är olja och ved eller olja och pellets man jämför så har jag förstått att träbränslet ger mycket mer rökgaser. Men pellets och ved är ju träbränslen den kemiska sammansättningen är väl lika? Den enda skillnaden som jag kan se som kan påverka rökgasmängden är fukthalten. Kan kompaktheten verkligen påverka rökgasmängden? Annars så kan jag faktiskt inte förstå vad som gör att det skulle produceras mer rökgaser om man eldar ved med en effekt av 20kW jämfört med om man eldar pellets med en effekt av 20kW. Har jag missat nåt?
Där står det..
"Till skillnad från Vedeldning, där höga rökgastemperaturer kan skada skorstenen och orsaka brand i närliggande trävirke, är riskerna små med pellets eldning. Rökgas tempen är låg (160grader) detta betyder, precis som vid olje eldning att kall luft får möjigheten att tränga ner i skorstenen och hindra rökgaserna. När detta händer är risken för kondens stor. Vid kondens måste den befintliga rökkanalen minskas..."
Så risken är väll kondens...
Till pellets eldning använder man normalt Insattsrör 110mm-125mm.. (samma som olja) medans till Ved brukar man Gildgjuta för att få så stor volym som möjligt...
Övriga rökgaser har temp
Brigetter: långt över 800 grader = se upp skorstenen kan smälta..
Flissågspån: upp emot 700-800 grader
Pellets: under 160 grader
Ved: upp emot 800-900 grader
dessauppgifter är tagna från skorstensboken
Om dom stämmer eller ej kan jag ej uttala mig om :-[
boken går att köpa för typ 40 kr.. på www.nspab.se.
Det som gör så stor skillnad i rökgasmängder är tiden. Oljan brinner med jämn låga bara när det behövs energi i huset men när en vedbrasa är tänd så kan man knappast få stopp på och det kan bli 20kW på 4-5 timmar ( man ska helst ha akumulator för att fånga den energin).
Ved brinner intensivare och det utvecklas mycket rök på kort tid som skorstenen måste evakuera ut (jämfört med oljan). Skorsten för vedeldning är dimensionerat för pannan som brinner för fullt. Nu är det ju sådan att innan röken hamnar i skorstenen så passerar den konvektionsytor i pannan och kylls där så den är inte 800- 900 grader när den går ur pannan. Är det så så har du ingen nytta av att elda utom att skorsten blir het
gaia
Ved brinner intensivare och det utvecklas mycket rök på kort tid som skorstenen måste evakuera ut (jämfört med oljan). Skorsten för vedeldning är dimensionerat för pannan som brinner för fullt. Nu är det ju sådan att innan röken hamnar i skorstenen så passerar den konvektionsytor i pannan och kylls där så den är inte 800- 900 grader när den går ur pannan. Är det så så har du ingen nytta av att elda utom att skorsten blir het
gaia
Jepp, hakar på Gaia:
De nya pannorna (ved) med god konvektion har oftast mellan 180-200gr rökgaser när dessa lämnar pannan och åker in i skorstenen, nysotat då.
De gamla utan god konvektion ligger mellan 400-500gr, då blir det skillnad...
De nya pannorna (ved) med god konvektion har oftast mellan 180-200gr rökgaser när dessa lämnar pannan och åker in i skorstenen, nysotat då.
De gamla utan god konvektion ligger mellan 400-500gr, då blir det skillnad...
Ok, då förstår jag Per-Erik. Den där handboken gör inte skillnad på en modern vedpanna med keramik, turbulatorer, fläkt och verkningsgrad på 90% och en gammal vedpanna med 50% verkningsgrad. Det är ju en risk om man har en gammal panna och kopplar på acktankar och eldar på med bra fart i timme efter timme. Då kan det bli sån fart på brasan att rökgastempen blir väldigt hög.
Så funkar inte en modern fläktstyrd panna med omvänd blålågeförbränning. Där är förbränningen mycket mer kontrollerad och rökgastempen håller sig på ungefär samma temp genom hela eldningen. Min panna håller ganska precis 180 grader nysotad och jag brukar sota när den närmar sig 220-230 grader.
Man ska aldrig låta rökgastempen bli högre än 350 grader ut ur pannan. Då ökar risken för skorstensbrand. Helst ska man hålla rökgastempen under 250 grader och det kan vara lite svårt om man inte pyreldar i en gammal vedpanna som laddas full med ved. De temperaturer som nämns i den där boken ska man inte låta det dra iväg mot, för då kan man mycket väl förstöra skorstenen. I värsta fall blir skorstenen så het att den antänder trävirket runt skorstenen. Särskilt i äldre hus lades träbjälkar och reglar nära muren, eller t o m inmurat.
Hundra år gammal gran som har fått torka nära en murstock brinner mycket bra kan jag intyga. Jag använde resterna efter en takstol som jag blev tvungen att växla av från muren (i samband med pannbytet) som tändved i min vedpanna. Det var utan tvekan den bästa tändveden jag har använt. Jeddrar vad det tog sig! Där fick man sig en tankeställare.
Så funkar inte en modern fläktstyrd panna med omvänd blålågeförbränning. Där är förbränningen mycket mer kontrollerad och rökgastempen håller sig på ungefär samma temp genom hela eldningen. Min panna håller ganska precis 180 grader nysotad och jag brukar sota när den närmar sig 220-230 grader.
Man ska aldrig låta rökgastempen bli högre än 350 grader ut ur pannan. Då ökar risken för skorstensbrand. Helst ska man hålla rökgastempen under 250 grader och det kan vara lite svårt om man inte pyreldar i en gammal vedpanna som laddas full med ved. De temperaturer som nämns i den där boken ska man inte låta det dra iväg mot, för då kan man mycket väl förstöra skorstenen. I värsta fall blir skorstenen så het att den antänder trävirket runt skorstenen. Särskilt i äldre hus lades träbjälkar och reglar nära muren, eller t o m inmurat.
Hundra år gammal gran som har fått torka nära en murstock brinner mycket bra kan jag intyga. Jag använde resterna efter en takstol som jag blev tvungen att växla av från muren (i samband med pannbytet) som tändved i min vedpanna. Det var utan tvekan den bästa tändveden jag har använt. Jeddrar vad det tog sig! Där fick man sig en tankeställare.
Tycker att du ska titta lite på en havre brännare kanske!
Varför jobba ihjäl sig med ved till pannan?
Havren är billig och enkel att handskas med.
Har du ingen öppen spis eller liknande att slänga
veden i?
Med havren så slipper du köpa ack-tankar.
på www.greenenergy.nu och www.sonnys.se
hittar du några utmärkta brännare med automatisk tändning och askurmatning för en bra peng.
Varför jobba ihjäl sig med ved till pannan?
Havren är billig och enkel att handskas med.
Har du ingen öppen spis eller liknande att slänga
veden i?
Med havren så slipper du köpa ack-tankar.
på www.greenenergy.nu och www.sonnys.se
hittar du några utmärkta brännare med automatisk tändning och askurmatning för en bra peng.
Bossner: Tack för tipset! Jag har haft funderingar på havre också, men har inte hittat så mycket info om det, mer än att det blir en jäkla massa aska 
Jo, vi har en öppen spis i ena ändan av huset, så i vilket fall som helst så kommer vi att elda så mycket som möjligt i den, och då skippar vi nog en kombipanna utan kör med en renodlad pellets (eller havre då kanske) -panna...
Jo, vi har en öppen spis i ena ändan av huset, så i vilket fall som helst så kommer vi att elda så mycket som möjligt i den, och då skippar vi nog en kombipanna utan kör med en renodlad pellets (eller havre då kanske) -panna...
Det stämmer nog helt med det du sägersveno skrev:Ok, då förstår jag Per-Erik. Den där handboken gör inte skillnad på en modern vedpanna med keramik, turbulatorer, fläkt och verkningsgrad på 90% och en gammal vedpanna med 50% verkningsgrad. Det är ju en risk om man har en gammal panna och kopplar på acktankar och eldar på med bra fart i timme efter timme. Då kan det bli sån fart på brasan att rökgastempen blir väldigt hög.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden