1 958 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Ny skorsten för pelletspanna
Har idag elvärmepanna men har tappat lusten att plöja ner tusentalskronor i el... ett alternativ är ju att sätta in en pelletspanna och ett pelletsmagasin men tyvärr så har jag ingen skorsten i anslutning till pannrum utan en ny skorsten måste uppföras. Då pannrummet ligger i bottenplan så måste skorstenen vinklas ut genom källarväggen och gå på utsidan av kåken upp över taket, är det så man gör? Vad kan en sådan lösning kosta?
Vi monterade en modulskorsten i december till en braskamin, genom en innervägg. Borde vara ungefär samma lösning. 6,5 meter skorsten från Nibe, samt anslutningsrör från lokal plåtslagare gick på runt 14 000 kr. Då var den helisolerad. Skall du gå utvändigt så behöver du ju inte det, och då blir det nog något billigare. Har du 1-plans? Har du funderat över någon möjlighet att bygga ett schakt för skorstenen? Ex. genom att offra en garderob eller liknande?
1 meter ovan NOC måste skorsten vara om jag nu inte minns helt fel.. En stege måste då finnas på plats annars blir sotaren sur 
Det finns ju olika skorstenar..
Murad tegelskorsten. (tar låååång tid att mura)
Modulskorsten av stenmatreal (ca 100Kg metern)
Modulskorsten av stål
jag tror att den sist nämda är billigast och snabbast att få på plats.. = tid är pengar.. Naktdelen är väll att den inte håller lika länge.. dock går det att vinkla nästan hur som hellst.. Vilket inte går med dom andra..
Det finns ju olika skorstenar..
Murad tegelskorsten. (tar låååång tid att mura)
Modulskorsten av stenmatreal (ca 100Kg metern)
Modulskorsten av stål
jag tror att den sist nämda är billigast och snabbast att få på plats.. = tid är pengar.. Naktdelen är väll att den inte håller lika länge.. dock går det att vinkla nästan hur som hellst.. Vilket inte går med dom andra..
Har ett 1½ plans hus, souterräng. Tyvärr så kan jag inte gå rakt upp och genom en garderob. Det närmaste är att gå med skorstenen ut genom ytterväggen, låta skorstenen gå upp efter väggen. Tyvärr är det långsidan på kåken så det blir isåfall en ful variant med lååångt rör för att komma över nocken, och så ska det va en stege för sotaren på det..GoForIt skrev:Vi monterade en modulskorsten i december till en braskamin, genom en innervägg. Borde vara ungefär samma lösning. 6,5 meter skorsten från Nibe, samt anslutningsrör från lokal plåtslagare gick på runt 14 000 kr. Då var den helisolerad. Skall du gå utvändigt så behöver du ju inte det, och då blir det nog något billigare. Har du 1-plans? Har du funderat över någon möjlighet att bygga ett schakt för skorstenen? Ex. genom att offra en garderob eller liknande?
Ja, det blir ju en rejäl skorsten. Du skriver i första inlägget att du inte har någon skorsten i anslutning till pannrummet. Har du skorsten på annan plats?Engan23 skrev:Har ett 1½ plans hus, souterräng. Tyvärr så kan jag inte gå rakt upp och genom en garderob. Det närmaste är att gå med skorstenen ut genom ytterväggen, låta skorstenen gå upp efter väggen. Tyvärr är det långsidan på kåken så det blir isåfall en ful variant med lååångt rör för att komma över nocken, och så ska det va en stege för sotaren på det..![]()
Det bästa är ju att försöka att få skorstenen inne i huset. Vad har du för rum ovanför pannrummet? Ytterligare rum ovanför där? Den helisolerade skorstenen vi har bygger knappt 30 cm.
Klicka här för att svara