Värme allmänt
FrittDrag: En del din sotare sa är helt fel. Du skall INTE ha friskluft direkt i badrummet, vet inte var han fått det ifrån. Däremot skall du ha överluft in till badrummet, alltså den luft som du suger ut (via självdrag eller fläkt) måste erstättas med ny luft, och den skall då tas ifrån övriga lägenheten (fukten hålls kvar inne i badrummet). Ett enkaler alternativ är att sätta fläkten
Sne4: Några frågor kan jag iaf svara på: [citat] En värmeåtervinningsanläggning där Frånluften värmer upp Tilluften. Se t.ex följande tråd för lite länkar: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1094787966 [citat] Inte speciellt stort om du bara ska ett förråd som räcker någon dag.. Men eftersom du överväger VP så antar jag att du inte vill ha allt
tiwood: Har precis dragit om avoppet i min 50-tals villa. Många sköna tusen lappar gick åt... MEN vissa rör visade sig vara rätt risiga, framförallt rör som hade kontakt med luften. Jag har passat på att byta galvaniserade vattenledningarna också... samma historia där... några var mycket rostiga. Tack och lov ser värmerören bra ut. Tiwood
tiggre: tror rekommendationen är 10cm i mitten på den övre remsan i fönster... personligen skippar jag den övre helt, upplever det aldrig som unket eller kallt direkt... kanske en fläkt precis vid fönster då det blåste som det gjorde för några veckor sen... men luften är typ 1000ggr nicare nu än då vi flyttade in i ett "tillbommat" hus...
Draven: Ok ok . Tackar jag resonerar i dom banorna också. Men min kommun är liten, så jag trodde dom skulle vara mer tillmötesgående. Det är ju trots allt ingen "trä koja" vi håller på att bygga upp. Samt Gnosjö kommun ger 50000kr till dom som väljer att bygga där . :o :o :o smaka på den....
Meijan: Tackar! Förstår inte varför sotarn föreslog det där. Vi pratades bara vid på telefon igår så han har inte varit här än och sett på plats hur det ser ut. Verkligen jättebra, hoppas jag slipper trumman nu! Jag har faktiskt aldrig sett en sådan lösning, trumma genom hela lägenheten, däremot hålen i badrumsdörren. Fler argument som jag får hålla på är att stambyte i fastigheten
hansers: Varför välja, ska du rörpula fixa två trevägsventiler och rör emellan så kan ladda/tömma både parallellt/seriellt. Från teknik ladda vidare seriellt till de andra två, tömma lika dvs. värmen ur dina 2x750 dras genom tekniktanken... Mer funderingar hör av dig //Hans
prippen: Jag är så jäkla ivrig, så jag skickar iväg en påminnelse på direkten :P Jag håller på att titta på olika alternativ av uppvärmning/vent till huset som vi ska bygga senare i år och allt detta är bara en djungel för oss. Vi vill bara få det varmt i huset till en rimlig peng. Huset levereras med en frånluftsvärmepump IVT 490, men läser man här på forumet, så låter inte det så
geisha: [citat] Kollade priset i Polen 14500 kr för en DC 32 GS (samma som DC 35 SF i sverige??) http://atmopol.pl/index.php?cPath=66_21_87 Ganska billigt.
Macce: [citat] Ett förslag. Montera en rörelsesensor på lämpligt ställe i huset så att cirkulationspumpen startar om det finns aktivitet i huset. Borde också gå att använda till golvvärme där den endast är komfortvärme. /Macce
Mr_Smurf: Hej alla kloka.. Hur ska dragregulatorn vara ställd för att jag ska få så mycke effekt som möjligt ur min gamla diom panna?
piloten: Jag skulle satsa på en dubbel skorsten men lägga genomföringarna i schakt. Det är ju inte så att alla dubbla skorstenar är schaktfria. Satsa också på en helt rostfri modell.
Abuquir: Stæll frågan på www.varmepumpsforum.com så tror jag att du kan få mycket hjælp dær, Olof
backef: http://www.tourandersson.com/showmedia.asp?MediaId=251343FF-C217-4793-A2F4-1011FD49F33B Den här duttar ut radiator vatten i omgångar på golvslingan så det blir behaglig temperatur som jag fattat det, fick höra om den igår, vet ej pris... Annars är det väl bara att ta en blandningsventil som blandar ner till lagom temperatur Golvvärmeslangar klarar väl 60-70 grader konstant samt upp mot
MathiasS: Bärigheten skall motsvara golvspån på cc30. I ett cc60 bjälklag kan detta åstadkommas genom att man hellimmar golvgips på spånskivan. Eventuella gv-rör får ju då hamna under denna kaka. Bara dubbellimmad gips direkt på bjälklaget är inte nog. En tillräckligt bärig konstruktion är också glespanel på bjälklag cc30, därefter dubbel hellimmad gips. Dock får man problem med fallet
ClasseClas: Jag har en som liknar CO i stugan, 5m kabel förlagd i PEM-röret. Fungerar perfekt och är en förutsättning för mig med plintgrund. Jag har en manuell brytare och slår på värmen i september o stänger av i mars/april. Dra ca 5-10W/meter. Jag hade kunnat montera en termostat som slår på värmen vid säg minus 5 grader utomhus, men jag har inte hittat ngn termostat som passar in + den
Sne4: Visst handlade mina inlägg mest om skatt, men jag fick uppfattningen att det var dit diskussionen barkade hän, -Att energiförbrukning som ej är "växthusgasneutral" bidrar till växthuseffekten är väl ganska klart. Att då en VP bidrar mindre till växthuseffekten än t.ex en elpanna är väl också ganska givet (bortsett från ev. köldmedieeffekter), men den bidrar fortfarande till
Sne4: [citat] Antingen så har jag samma fel på min panna, eller också finns det ingen rökgasavkänning på den. Har alla Atmos med elektronik även rökgasavkänning? (saknar kopplingsschema, har en DC40G) Min panna bryter enbart på panntempen(50-60°)(elektronikstyrning). Jag hade tänkt mickla dit en rökgasavkännare till sommaren, men om det ska vara en där standard så blir det ju lite
Fjattespatt: Smurf: >En dum fråga, men du kör väl cirkpumpen på hösta hastighet? Jag tror det. D v s cirkpumpen är inbyggd i vår nya Thermia diplomat och pumphastigheten är så vitt jag förstår inte reglerbar.
Ranchn: Vet ej vilka märken varken elementet eller kopplingsatsen har. Jag är även osäker på årgång. Det enda jag vet om elementet är vad jag har beskvit längre upp i denna tråd. Jag känner att det är enklare att köpa ny kopplingsats. Dock vill jag säga, jag är mycket imonerad över vilket engagemang det finns hos brukare av ByggaHus Forum. En grym vilja att hjälpa andra och dela med sig
FrittDrag: Har utedelen varit använd ? I så fall är det "tömd" på freon (den leveraras färdigfylld för att räcka till för hela anläggningen). Är den använd/tömd måste du fylla på med ny freon till rätt mängd och freon+jobb kostar en slant. /Nu låter vi alla som världen pessimister/ :D
AndersG: OK. Man måste väl acceptera att torkad ved i klabbar blir litet dyrare än färsk ved. För framtida bruk kommer vi nog att hugga själv. Vi hjälper grannen röja på sitt lanställe och delar vedskörden ;)
Yo: ska du inte ha en ljudfälla vid utblåset? Vi satte ljudfällor så nära utblåsen som möjligt för att minska ljudet och överhöringen mellan dom rummen som sitter på samma rör.
Mr_Smurf: Du vill nog ta bort epostadressen och och skicka den som ett privat meddelande till mig istället så att inte din stackars kompis får massor av spam.
Engan23: Du har helt rätt, jag kanske ska kräva att den som personligen kommer till mig ska ha blåställ å skitiga nävar :D
Mario: Om du nu skaffar en sån här panna tänk då på att syravattnet måste gå genom exempelvis en kolfälla med aktivt kol, pimpsten eller liknande för att neutraliseras. Släpp med anda ord inte ut det direkt i avloppet för då har du snart inga avloppsrör kvar längre. /Mario
Yo: Om du kör en ftx skulle du kunna ha en växlare på inluften för att kyla ner den på sommaren. Det är dock en hel del beräkningar så att man inte får kondens på luftledningarna.
Engan23: tackar. man ska med andra ord deala med installatören (arbetstimmar) så att man får ut maxbelopp..