Fick ett föslag från en IVT tekniker när han hader äknat ut vad det skulle kosta mig att driva mitt nyblivande hus.

Med 495 twin ca 11000 per år
med ivt Greenline C7 7000 per år

Sen så föreslog han C7an pga att den klarar av att värma huset o vatten bättre o snabbare än 495 twin utan att gå på elpatronen.

Nu när jag är igång o skall bygga nytt så funderar jag på att bytta till en c7a....

Huset skall bli 1 1/2 plans o vara på 158 kvm
sen så slipper jag suset från luftkanalerna tydligen.

några invändningar??

Har oxå varit och pratat med IVT men det gällde 490:n vs 495:n.

Det vi fick som svar va att 495:an är mycket effektivare än 490:n och han sa att den skulle dra runt 12.000 - 13.000 kwh

Va inte så dyrt att uppgradera sig heller allt skulle kosta 64.000 kr för 495:an

men nu börjar man ju bli lite nyfiken på C7 greenline oxå
är den mycket dyrare än en 495 eller ???

Är C7 bara jordvärme eller ?? Och hur har du löst det det med ventilation om du bara kör med jordvärme ???

Mvh Andreas

Jag har sagt det många gånger. sak man bygga nytt så ska man ha jordvärme ! & snåla inte på jordslingan ta gärna til mycke extra, det lönarsig.

det finns även agrigat att köpa så att man låtar frånluften från huset värma jordslingan & får då ut ännumera gratisenergi :D

sen får du se till att samordna så att grävaren gräver ned slangen samtidigt som han planar ut tomten så blir det billigare.

CarMan skrev:
det finns även agrigat att köpa så att man låtar frånluften från huset värma jordslingan & får då ut ännumera gratisenergi :D

Jag är tveksam till att dessa aggeregat är någon lysande affär. Läs denna beräkning: http://www.svepinfo.se/frageforum.php?id=6351
Jag var själv inne på ett sådant aggeregat, men fick liknande resulatat som Roland när jag räknade på det. Det blev t.o.m. ännu sämre om jag inte minns fel då jag har högre effekttäckningsgrad än han.

/m

okej man ska lägga jordvärme men vad ska man välja vilket märke ?

Och är det någon som vet vad det är för skillnad mellan IVT´s 495:a och greenline C7 ?

Rensa kalkylerna, fall inte i fällan avdrag/tillägg för olika lösningar. Ta ett naket hus först. Vad kostar ventilationen och vad ingår. Här kan det bli lite +/- beroende på hur uppvärmningen sen ser ut och det skall in i de olika alternativen.
Jag blir inte klok på de siffror som slängs ut.

Tidigare var ju bergVP så jäkla lysande. Jag tror att där kan man nu se att reklamen och uppfattningarna var kraftigt överreklamerade. Det lönar sig helt enkelt inte i ett modernt normalstort hus.

..och nu är det de fantastiska luftpumparnas tur, kanske

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.