1 685 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Termisk kylventil
Hmm .. PÅ min Calmar V33 har jag en kylventil ..STS20 står det på ventil huset. Den har löst ut så fint vid 96-97 grader.
Men inte nu idag. Fläktstoppen funkar . 95 grader sen stannar den . Men Det finns ju massa eftervärme om man lastat in lite mycke. Så jag kollade till pannan. Och upps den stod på 99-100 grader. och inget vatten från kylslingan. Vad gör man .. Jo tester o trycka på röda knappen .. o visst det kommer vatten. .. Släpper.. inget vatten. Vad kan det vara för galet tro?
Men inte nu idag. Fläktstoppen funkar . 95 grader sen stannar den . Men Det finns ju massa eftervärme om man lastat in lite mycke. Så jag kollade till pannan. Och upps den stod på 99-100 grader. och inget vatten från kylslingan. Vad gör man .. Jo tester o trycka på röda knappen .. o visst det kommer vatten. .. Släpper.. inget vatten. Vad kan det vara för galet tro?
Tjena deflas,
Hmmm, jag har exakt samma konstellation som du, men har inte upplevt det du beskriver...
Vild brainstorming:
Ventilen verkar ju funka och vatten finns det i ledningen.
Skulle det kunna vara något med givaren, hamnat fel, luft runt dykröret???
Ventilen är ju enkel att skruva isär (när man lättat på vattentrycket vill säga
) jag har ju - nyfiken som man är - pillat isär denna.
Det är en ganska enkel konstruktion, men teoretiskt skulle det kunnat hamna skit i ventilen så du med handkraft orkar utlösa den, men bimetallen (eller vad det nu är) klarar det inte.
Ja, som sagt vild brainstormning, men det kanske kan ge lite hinter, hoppas iaf.
Hmmm, jag har exakt samma konstellation som du, men har inte upplevt det du beskriver...
Vild brainstorming:
Ventilen verkar ju funka och vatten finns det i ledningen.
Skulle det kunna vara något med givaren, hamnat fel, luft runt dykröret???
Ventilen är ju enkel att skruva isär (när man lättat på vattentrycket vill säga
Det är en ganska enkel konstruktion, men teoretiskt skulle det kunnat hamna skit i ventilen så du med handkraft orkar utlösa den, men bimetallen (eller vad det nu är) klarar det inte.
Ja, som sagt vild brainstormning, men det kanske kan ge lite hinter, hoppas iaf.
Det är ett jädra tryck iaf.
När jag med rätt mycke kraft lyckas trycka ner röda knappen så kommer det vatten .. Smyger jag upp den igen är det lungt. Men den e rätt hård nu så jag tappade greppet en gång o jädra va det ruska till i "till" röret vet ifan om jag fått nått bak tryck eller nått.
Får ringa trebema i morgon .. Lär ju gå på garantin med.
Bara de skickar ut en gubbe.
Orkar inte meka isär det. Min tid går till att såga o klyva årets ved. har 30 kubik stock ligger på gården.
När jag med rätt mycke kraft lyckas trycka ner röda knappen så kommer det vatten .. Smyger jag upp den igen är det lungt. Men den e rätt hård nu så jag tappade greppet en gång o jädra va det ruska till i "till" röret vet ifan om jag fått nått bak tryck eller nått.
Får ringa trebema i morgon .. Lär ju gå på garantin med.
Bara de skickar ut en gubbe.
Orkar inte meka isär det. Min tid går till att såga o klyva årets ved. har 30 kubik stock ligger på gården.
Hej igen,
Den är trög så det räcker till för mig med.
Och ja, det skakar till rätt bra när man släpper upp knappen för fort.
Du kan ju kolla ganska enkelt om bimetall-insatsen (röda knappen typ) är ordentligt inskruvad. Det var den faktiskt inte för mig och är den utskruvad så når liksom inte bimetallinsatsen in till ventilsätet. (det är en räfflad gängad, kromad ring som gängas på själva ventilhuset).
Det kan ju vara värt att kolla, ganska enkelt.
Jaha ja, veden före påsk var det ja, shit-majbritt det kommer inte jag hinna
Den är trög så det räcker till för mig med.
Och ja, det skakar till rätt bra när man släpper upp knappen för fort.
Du kan ju kolla ganska enkelt om bimetall-insatsen (röda knappen typ) är ordentligt inskruvad. Det var den faktiskt inte för mig och är den utskruvad så når liksom inte bimetallinsatsen in till ventilsätet. (det är en räfflad gängad, kromad ring som gängas på själva ventilhuset).
Det kan ju vara värt att kolla, ganska enkelt.
Jaha ja, veden före påsk var det ja, shit-majbritt det kommer inte jag hinna
Måste man stänga av vattnet för en sådan operation eller ?
Isåfall lär jag få vänta lite .. Tanten har stora tvättkvällen här ..
Om jag bryter vattnet nu så kanske jag riskerar att få tvätta o det vill man ju icke 
Edit: Slog en snabbkoll det ser ut att sitta som det ska.
Det har ju funkar över en månad iaf. Måste vara nått som hänt.
Jädra knepigt iaf.
-----------------------------------------------------------------------
Ett evigt slit det där med årets ved.
Jag måste bygga om vedboden med. Förra ägaren av huset har byggt den så att den e för tät. Så i morgon går jag loss med motorsågen o gallarar lite
Sen snickra nytt golv.
Isåfall lär jag få vänta lite .. Tanten har stora tvättkvällen här ..
Edit: Slog en snabbkoll det ser ut att sitta som det ska.
Det har ju funkar över en månad iaf. Måste vara nått som hänt.
Jädra knepigt iaf.
-----------------------------------------------------------------------
Ett evigt slit det där med årets ved.
Jag måste bygga om vedboden med. Förra ägaren av huset har byggt den så att den e för tät. Så i morgon går jag loss med motorsågen o gallarar lite
Sen snickra nytt golv.
Klicka här för att svara