Jag har skrivit några ggr här men mest i värmepumpsforum om min förklena VP installation.

Jag har ett hus från 1900 i västra västernorrland på ca 180 m2 i två plan.

Tidigare oljeförbrukning var ca 6,5 m3. Beräknad förbrukning v/vv 11500 kWh. Verklig årsförbrukning nov -03 - nov -04 16000 kWh.

Jag gjorde en installation av en Nibe 1215-7kW med löfte om att om inte energikalkyle stämmde så skulle jag få en större pump men betala för ett djupare hål.

Jag har i princip bråkat om att TS går in redan vid -3 grader ute sedan jan-04 (installation nov-03).

Efter ett antal hembesök av leverantören så beslutades v.38 -04 att vi skulle byta pump. Jag borrade 70 meter till förutom de 150 jag hade innan (4 m foderrör), detta gjordes v.46. Sedan tog det till v51 innan pumpen hade kommit till leverantören, jag hade ringt ca 1 gång per vecka sedan v.46 och fått löfte om att pumpen var beställd och på väg. Den levererade efter att jag tog kontakt med Nibe så att de skickade upp en pump.

V.2 -05 installerades den nya pumpen och fungerar jättebra.

Vi har haft ned mot -12 - -14 och på 2,5 veckor har jag fått 2 TS timmar.

Jag har gjort en jämförelse iofs under en kort period men vi har haft 6 dagar med en snittemp på -8 grader och hade en liknande perion i nov-04.

Om jag jämför dessa perioder får jag att i nov hade jag en förbrukning på ca 96 kWh och nu i jan med nya pumpen hade jag ca 60 kWh.

Detta förklaras genom att under perioden fick jag endast en TS dimme mot 8-9 st i nov.

Observera att jag endast har fabriksinställningar och kurva 9. Det som kommer är att försöka justera in systemet för att få det att gå så billigt som möjligt. Just nu känns det ganska hoppfullt att kunna nå ca 12000 kWh på årsbasis.

Om jag spekulerar så utgår jag från att oljepannan inte var tokinställd= verkningsgrad runt 75%. 6,5 m3* 10 000 kwh/m3 olja*0,75= 48 750 kwh som gått åt till värme och varmvatten antar jag. Försöker fatta hur man räknat 7 kw i kompressorstorlek...

Vilket värmebehov vid dimensioneringstemperaturen? Vilken täckningsgrad av det värmebehovet har man valt?

Vore intressant att veta var kalkylen spruckit? Bra att ni verkar få ordning på förbrukningen.

Jag blev i princip utskrattad av regionsäljaren som trodde att jag gjorde av med energi motsvarande 6 - 6,5 m3 olja, om jag gjorde det skullle huset "sakna tak". Han menade att en panna från -65 och en brännare från -80 var helt uttjänta, som ny husägare köpte jag hans resonemang med stor tvekan varav löftet om att byta till en större VP kostnadsfritt kom.

Följande var offertspecen som utan tvekan skulle hålla:
OffertUtfall
VP1215-7
Oljeförbrukning4,5 m36m3
Nettoenergibehov36000 kWh
Effektbehov12,2 kW
Årsmedeltemp4,2 grader
DUT-26 grader
Innetemp21 grader
Framledning DUT55 grader
Retur DUT45 grader
Angiven energi förb VP34745 kWh40109kWh
Drivenergi VP10342 kWh11125kWh
Tillsatsenergi, netto1270 kWh4710kWh
Tillsatsenergi (EL 95%)1336 kWh
Rek tillsats effekt5,7 kW9kW
Energiförbrukn, brutto11678 kWh15835 kWh
Energitäckningsgrad96%88,2%
Effekttäckningsgrad53%49%
Årsvärmefaktor3,4
VP täcker till ca-9 grader-3 grader
KonsolideringFlytande
VV från VP100%

Vid långvarig kyla -20 hade jag VB 58 grader på kurva 9

Intressant att se siffrorna. Det framgår ju att man misstagit sig på husets värmebehov, trots att du hade uppgifter på oljeförbrukningen. Vad är det som gör att värmebehovet är så stort?

Ytterväggar består av 9" timmer och fjällpanel + englas med extrafönster.

Har nu jämfört årets 10 första veckor med fjolårets. Här i västernorrland var det ca 5 grader kallare förra året vid enstaka tillfällen men i år har det varit kallt under en lång tid i stället så jag jämför förbrukningen rakt av. Förra året hade jag en 7 kW VP och 150 m borrhål och nu har jag en 8,5 kW VP och 220 m borrhål. Skillnaden i förbrukning är ca 40% under samma period och mycke av detta är tack vare att nu klarar jag ned till -13 - -14 utan tillskott att jämföra med -3 förut.

Det jag vill säga med detta är att tänk till både en och två gånger vid dimensionering av VP. Kan vara dyrare vid investering men sparar sig i längden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.