Jag planerar att använda ett In-dränavlopp pga de kompakta måtten på systemet .

Är det någon som kan ge lite uppgifter om priser på material, rördragning och anläggningkostnader.

Vilka är era egna erfarenheter av anläggningen, funktion och saker att tänka på vid anläggandet

Hej!

Vi skall oxå ha indrän anläggning, och den uppskattade totalkostnaden är 60.000 sek inkl.moms!

Mvh Gagga

Hemmakatten
Vi har precis anlagt avloppsanläggning. För oss blev det en traditionell infiltrationsbädd med slamavskiljare. Vi tittade även på In-drän och Biomoduler som ju gör att infiltrationsbädden inte måste vara lika stor som annars.

Det finns många åsikter om In-drän och Biomoduler. De negativa som framförs är att In-dränanläggningen sätter igen fortare än en vanlig anläggning. Vitsen med In-drän och biomoduler är ju att man på en mindre yta skall skapa en större yta för bakteriell tillväxt så att skadliga ämnen bryts ned innan de rinner ut i naturen. Man kan på så sätt minska ytan på infiltrationsbädden med 30-50%.

En infiltrationsbädd blir "mättad", dvs. sätter igen efter ett antal år och kan då inte ta emot mer avloppsvatten. Då måste infiltrationsbädden grävas upp, gruset slängas och nytt grus (och In-drän) läggas på. Man brukar beräkna att en bädd håller i ca 20-30 år.

En In-drän eller biomodulbädd har ju en mindre yta och risken är därför att den inte håller lika länge. Vi fick rådet (från många håll) att anlägga en vanlig bädd om vi hade plats. Det är enbart vid dåligt med utrymme en In-drän eller biomodulanläggning bör anläggas.

Kostnadsmässigt blir det ingen skillnad. Ett In-drän eller biomodulpaket kostar så pass mycket att den minskade kostnaden för grävning och grus äts upp.

Vi kommer anlägga en markbädd med in-drän moduler. Denna kommer dock inte bli så kompakt som vi trodde då kommunen krävde en viss minimiyta för att vara säkra på funktionen. Den större ytan gav dock ingen större skillnad i priset så vi valde ändå att satsa på in-drän då det lät bra.

Gällande livslängd kommer vi bli tvungna att gräva upp anläggningen om tio år oavsett in-dränmoduler eller ej då sanden blir mättad med fosfor. Då måste man gräva upp och rena sanden, säkert till en hög kostnad. Detta krav finns inte överallt än men vi fick informationen att det kommer komma.
Infiltrationsanläggningar har längre livslängd.

Vårt avlopp kommer också kosta ca 60000.

Det är ju nästan så att ett minireningsverk kan komma på tal istället för trekammarbrunn med infiltration.

Inköp av reningesverk uppgår till ca 50', vattnet kan släppas i närmaste bäck eller i en stenkista. Drift är beräknad till ca 3000:-/år

Totalkostnad är ca 80' på 10 år (plus lite reparation av elektronik)

En får tacke för informationen !

Jag har fått uppgifter från Fann om att ett troligt pris på anläggningen skulle kunna vara 23 000 hos den tilltänkte entreprenören. Min grävare motsade inte honom, runt 20 000 trodde han. Sen är det upp till honom och min egen insats var slutsumman stannar

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.