2 040 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
ny tråd om bergvärme enligt önskemål
Carman, Frånluftsvärmepumpar ger normalt ca 2 kW, inte mycket att ha, det håller jag med om. Comfortzone ger 5 kW, dvs lika mycket som många berg/markvärmepumpar och den kostar enligt dig ungefär lika mycket. Man slipper dock borrning eller grävning, problem med tjäle och sättningar. Kom också ihåg att man behöver ett ventilationssystem och fläkt även om man har bergvärme. Min prognos efter fyra månader ligger på en årsförbrukning på 13000 kWh för 200 m2 samt 17 m2 förråd (10 gr) och det finns exempel på ännu lägre förbrukning med CZ. Det är i klass med många bergvärmeinstalllationer.
Med en berg/markvärmepump på låt säga 7 kW slipper man tillskott under några kalla dagar under vintern. I nya välisolerade hus ger det nog ca 2000 kWh lägre årsförbrukning. Det tar då ca 10 år att spara in investeringen utan att räkna med räntor.
Med en berg/markvärmepump på låt säga 7 kW slipper man tillskott under några kalla dagar under vintern. I nya välisolerade hus ger det nog ca 2000 kWh lägre årsförbrukning. Det tar då ca 10 år att spara in investeringen utan att räkna med räntor.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
ja den frånlufts värmepumpen du har verkar ju värd namnet , men en vanlig är ju rena skämtet.BJohan skrev:Carman, Frånluftsvärmepumpar ger normalt ca 2 kW, inte mycket att ha, det håller jag med om. Comfortzone ger 5 kW, dvs lika mycket som många berg/markvärmepumpar och den kostar enligt dig ungefär lika mycket. Man slipper dock borrning eller grävning, problem med tjäle och sättningar. Kom också ihåg att man behöver ett ventilationssystem och fläkt även om man har bergvärme. Min prognos efter fyra månader ligger på en årsförbrukning på 13000 kWh för 200 m2 samt 17 m2 förråd (10 gr) och det finns exempel på ännu lägre förbrukning med CZ. Det är i klass med många bergvärmeinstalllationer.
du pratar om tjälskott, måsta bara förklara lite här.
i början av 80 talet instaleradet ytjordvärmesystem som hade själva gasen i en slinga i markan, detta gjorde att man fick tjälskott & ytjordvärme fick dåligt ryckte.
så gör man inte längre & detta problem förekomer ej!
Solana;
Vi har också planer på en täljstensugn och har därför försökt ta reda på hur effektiva de är.
Förra veckan var jag hemma hos en ägare till en finsk täljstensugn, vikt 1650 kg, centralt placerad i en enplans mexitegelvilla från 70-talet, 140 m2 med skapligt öppen planlösningen. Ägaren var helnöjd efter 12 m2 och en hel säsong. Deras direktverkande el hade i princip inte varit påslagen under hela vintern och då eldade de varannan dag när det var runt nollan annars varje dag. Isolering och fönster var original och därför dåliga med dagens mått mätt.
När jag sa att vi skulle ha välisolerade 100m2, öppen planlösning och energi/argonglas så skrattade han bara.
Vad som dock framkom och som är avgörande för värmeeffektiviteten i hela huset, det är att få värmen att röra sig i huset från varmare mot kallare och att det går att lösa med att skapa undertryck långt från ugnen med frånluftventilation och/eller med principen om att varm luft stiger. Om ventilationen sedan ska ha återvinning eller inte kan diskuteras.
Vi tänker inte att återvinna den, det är inte värt insatsen då hela uppvärmningen(direktel) på året kanske landar på 7-8000:- utan att ens ha fyrat på täljstensugnen. Det förstår ju var och en vad som händer med elkostnaderna efter att den gyllene elden har brunnit ett tag....
Så Solana; vill du elda, köp tunga pjäser, skapa goda förutsättningar för värmen att sprida sig och ligg lågt med dyra pumpinvesteringar.
;D
Vi har också planer på en täljstensugn och har därför försökt ta reda på hur effektiva de är.
Förra veckan var jag hemma hos en ägare till en finsk täljstensugn, vikt 1650 kg, centralt placerad i en enplans mexitegelvilla från 70-talet, 140 m2 med skapligt öppen planlösningen. Ägaren var helnöjd efter 12 m2 och en hel säsong. Deras direktverkande el hade i princip inte varit påslagen under hela vintern och då eldade de varannan dag när det var runt nollan annars varje dag. Isolering och fönster var original och därför dåliga med dagens mått mätt.
När jag sa att vi skulle ha välisolerade 100m2, öppen planlösning och energi/argonglas så skrattade han bara.
Vad som dock framkom och som är avgörande för värmeeffektiviteten i hela huset, det är att få värmen att röra sig i huset från varmare mot kallare och att det går att lösa med att skapa undertryck långt från ugnen med frånluftventilation och/eller med principen om att varm luft stiger. Om ventilationen sedan ska ha återvinning eller inte kan diskuteras.
Vi tänker inte att återvinna den, det är inte värt insatsen då hela uppvärmningen(direktel) på året kanske landar på 7-8000:- utan att ens ha fyrat på täljstensugnen. Det förstår ju var och en vad som händer med elkostnaderna efter att den gyllene elden har brunnit ett tag....
Så Solana; vill du elda, köp tunga pjäser, skapa goda förutsättningar för värmen att sprida sig och ligg lågt med dyra pumpinvesteringar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden