2 040 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
ny tråd om bergvärme enligt önskemål
Sida 1 av 2
fick rådet av MathiasS att göra ny tråd av MINA funderingar, hoppas nu några förbarmar sig över dessa 
Har skummat dessa mastodonttrådar om bergvärme och eftersom denna är något kortare så slänger jag in frågan här:
Vi ska bygga nytt till hösten (hoppas vi) när jag läser (skummar) dessa trådar kan man få uppfattningen att bergvärme inte är nått å satsa på!? Vi har tankarna åt en Tulikivi som ska eldas i och vattenburengolvvärme i hela huset (1 1/2 plans). Är det "kaka på kaka" med en täljstensugn och bergvärme, eller? Båda delarna kostar ju en hel del
Eller är det KANON?
Har skummat dessa mastodonttrådar om bergvärme och eftersom denna är något kortare så slänger jag in frågan här:
Vi ska bygga nytt till hösten (hoppas vi) när jag läser (skummar) dessa trådar kan man få uppfattningen att bergvärme inte är nått å satsa på!? Vi har tankarna åt en Tulikivi som ska eldas i och vattenburengolvvärme i hela huset (1 1/2 plans). Är det "kaka på kaka" med en täljstensugn och bergvärme, eller? Båda delarna kostar ju en hel del
Eller är det KANON?
Om bergvärme är ekonomiskt försvarbart kan man räkna på. Pratar man med flera leverantörer har man rätt goda möjligheter att navigera mellan sanningar, halvsanningar och lögner från dessa.....
En sak är iaf klar - har man tillgång till saker att elda upp och är beredd att investera tid i uppvärmeningen av huset - ja då finns det billigare lösningar än bergvärme. För mindre och nybyggda hus är det också svårt att få ekonomi i en bergvärmepump.
Det börjar ju komma fram luft/vatten-värmepumpar på marknaden - det kanske är en alternativ lösning till standardlösningen för nybyggda hus, frånluftsvärmepump. En frånluftsvärmepump i kombination med en eldstad behöver ju inte heller vara fel? Att spetsa med något brännbart istället för att använda elpatronen i en värmepump är alltid en bra ide (om man orkar).
Mina 2 cents....
Vid nybygnation så har man ju ingen annan uppvärmningsanläggning at ta hänsys till. så det är tällast att räkna hem en bergvärme anläggning då!
Mitt tips är ju som vanligt att köra en ytjordvärme anläggning när man bygger nytt, detta är lika effektivt som bergvärme, men betydligt billigare att installera !!!
du får inte allskärlskott på tomten som du fick på tidiga 80-tals anlädggnngar då man körde ut själva gasen i marken.
Har du tillgång till gratis eller extremt billig ved så är det billigast,men denna anläggning är inte automatisk & kräver förvaringsplats
har du inte tillgång till gratis ved så du måste köpa färdikluven ved för 3-400:-/m3 så är det billigare att ha bergvärme
i en bra dimensionerad markvärmepumpsanläggning betalar du bara 25 öre/Kw om elpriset är 1:-/kW
hur många kw får man ur en m3 ved?
för 350:- får du 1400kw
om du har en sämre anläggning kanske du hamnar på 33 öre/kw då blir det 1050kw för 350:-
Kag skulle instalera mytjordvärme om det fans plats, iannat fall bergvärme. sen skulle jag instalera en vanlig handöl braskamin för mysfaktorns skull.
Mitt tips är ju som vanligt att köra en ytjordvärme anläggning när man bygger nytt, detta är lika effektivt som bergvärme, men betydligt billigare att installera !!!
du får inte allskärlskott på tomten som du fick på tidiga 80-tals anlädggnngar då man körde ut själva gasen i marken.
Har du tillgång till gratis eller extremt billig ved så är det billigast,men denna anläggning är inte automatisk & kräver förvaringsplats
har du inte tillgång till gratis ved så du måste köpa färdikluven ved för 3-400:-/m3 så är det billigare att ha bergvärme
i en bra dimensionerad markvärmepumpsanläggning betalar du bara 25 öre/Kw om elpriset är 1:-/kW
hur många kw får man ur en m3 ved?
för 350:- får du 1400kw
om du har en sämre anläggning kanske du hamnar på 33 öre/kw då blir det 1050kw för 350:-
Kag skulle instalera mytjordvärme om det fans plats, iannat fall bergvärme. sen skulle jag instalera en vanlig handöl braskamin för mysfaktorns skull.
Vi lurar ju över en såndär täljstenshistoria på Bv och som fortsätter i ett täljstensklätt rör upp till Öv med spjället på Öv då såklart. Veden är gratis, men frågan är om det är så mkt att det täcker för hela uppvärmningen. Tanken är mer att ha en låg tempratur ca 15-17 grader och elda upp resten så att säga, är det knas? Med en såndäringa "täljstenshistoria" så lär det ju räcka med en eldning per dag
.
Undra om man är dum å satsa på såndäringa "historia" då istället för bergvärme, som åtminstone jag känner mig osäker på efter allt "skummande" här ??? :-[
Huset blir 170 kvm.
Undra om man är dum å satsa på såndäringa "historia" då istället för bergvärme, som åtminstone jag känner mig osäker på efter allt "skummande" här ??? :-[
Huset blir 170 kvm.
Intressant
. Ser ju då ut som att det är inte helt fel med en täljstenshistoria, de är ju jämförbara med kakelugnar (0.09 öre kwh). Undra bara då vad man bäst kombinerar den med?
Hhmmm detta med ytjordvärme... har jag aldrig hört talas om... får forska mer i det...
Hhmmm detta med ytjordvärme... har jag aldrig hört talas om... får forska mer i det...
Din hustilverkare bör kunna tala om hur många kw ditt hus drar i uppvärmning, var noga med att kolla vilen inomhus temp dom visar!Solana skrev:
en tälstens kamin kan nog fungera mycket bra i ett nybbyggt hus, då du inte lär ha spesielt mycke kalras från fönster & väggar.
tänk bara på att du måste släpa all veden in i ditt rena hus för att elda den.
tycker du det är värt allt job som veden medför så är detta ett mycket bra alternativ.
det här med bergvärme har skenat iväg lite..Mycke... så varken konsumenter eller levrantörer tänker på nått annat. En markvärmepump har en kolektroskang som skall hämta lite värme från lämplig källa. Man kan alltså koppla kolektorslangen till ett borrhål, eller lägga den på botten i en sjö, men det absolut billigaste alternativet vid nybyggnation är att lägga slangen en meter under markytan på din tomt. detta görs sällan i gammla hus, för du måste ju gräva upp hela tomten. men vid nybygnation så gör detta inget, hela marken ska ju ändå jämnastill & då är ju redan en grävmaskin på plats.
Själva värmepumpen kostar inte mer än någon annan värmekälla, typ vedpanna eller frånluftsvärmepump. (ca 50 000
sen tillkomer en markslinga eller borhål (markslinga 20-30 000:- & borrhål ca 50 000:- vid nybygnation kan du komma ner till 10 000:- för en markslinga om du har tur)
vad kostar din täljstenskamin?
sen behöver du kanske ett vedföråd?
motorsåg, klyv, kap allt beroende på vad du har idag & hur du köper veden.
sen behöver du yttligare en värmekälla som värmer ditt tappvatten & sköter grundvärme om du är borta.
Hej.. lägger ett inlägg här också..
nytt hus sen ett år nu.. har en frånluftsgrunka + en braskamin contura 680. (för bistra kvällar och mys) detta känns helt perfekt för oss.. vill vi elda så gör vi och då får man ju bonus på att kaminens värme återvinns i frånluftsgrunkan på vägen ut också..
känns görmysigt..
nytt hus sen ett år nu.. har en frånluftsgrunka + en braskamin contura 680. (för bistra kvällar och mys) detta känns helt perfekt för oss.. vill vi elda så gör vi och då får man ju bonus på att kaminens värme återvinns i frånluftsgrunkan på vägen ut också..
känns görmysigt..
Tackar för alla råd
. Jovisst kostar en såndär täljstensugn massor
med ett sånt extrarör upp till Öv blir säkert summan närmare 80-90 tusen. Funderingarna just nu går på en Nibe 310 som ska hålla en grund temp säg 15 grader och elda upp resterande grader med ugnen som ju håller värmen ett helt dygn
. Det är detta "elda bara en gång om dygnet" som vi gillar. Är det då kanske bättre att satsa på en såndär yt/markvärme slinga istället för Nibe 310?
Eller är det Tulikivin vi ska släppa och skaffa en typ Contura med täljsten på istället!?
Eller är det Tulikivin vi ska släppa och skaffa en typ Contura med täljsten på istället!?
www.varmepumpsforum.com
Jättebra forum!
I ett nybyggt hus med isolering så är bergvärme inte en ekonomiskt försvarbar grej. Sedan beror allt på VART Du bor i Sveriges avlånga land med vad Du skall välja. Klimat bostadsområde ( får man elda där Du skall bo - etc etc)
Och hur stort hus.
Finns det möjlighet till fjärrvärme? Skall Du bygga ett hus med glas i söder så Du kan återvinna värmen i huset?
Mkt nybyggda hus idag byggs med nån form av återvinning av den uppvärmda luften.
Det finns många system för det......tag tid på Dig för den lösningen lär man få leva med.
Oavsett vad är det aldrig fel med nån form av extra värmekälla typ kamin ( tänk på alla strömavbrott!!) - > om man nu skall lägga sig på täljstensvarianten elelr en mindre beror på många faktorer.
Jättebra forum!
I ett nybyggt hus med isolering så är bergvärme inte en ekonomiskt försvarbar grej. Sedan beror allt på VART Du bor i Sveriges avlånga land med vad Du skall välja. Klimat bostadsområde ( får man elda där Du skall bo - etc etc)
Och hur stort hus.
Finns det möjlighet till fjärrvärme? Skall Du bygga ett hus med glas i söder så Du kan återvinna värmen i huset?
Mkt nybyggda hus idag byggs med nån form av återvinning av den uppvärmda luften.
Det finns många system för det......tag tid på Dig för den lösningen lär man få leva med.
Oavsett vad är det aldrig fel med nån form av extra värmekälla typ kamin ( tänk på alla strömavbrott!!) - > om man nu skall lägga sig på täljstensvarianten elelr en mindre beror på många faktorer.
Eftersom nya hus måste ha mekanisk ventilation så är det ju väldigt naturligt att spinna vidare på detta med lite "aktiv" återvinning med en VP. En bidragande orsak till att de flesta nya hus levereras med frånluftsvp.Gummigum skrev:
Jag påstår fortfarande att du generaliserar för mycket. I vissa nya hus är det är bra lösning, i andra inte.CarMan skrev:
Det är ingen ide att förskpråka en viss lösning om man inte vet grundförutsättningarna:
-husets storlek
-går det att lägga slang i backen
-tillgång till ved/pellet
-önskemål om en underhållsfri anläggning
-osv
Det går att göra mycket, men räkna på räkna samman allt (fler radiatorer, dockningssystem osv) så är det helt enkelt så att det ibland är bra med markvärme/bergvärme, och ibland är det inte det.
Självklart är det mindre lönsamt med markvärme pump i ett litet & välissolerat hus, specielt om man bara tänkt att bo nåt enstaka år.
Om vi jämför med vad som är normalt idag så är det att man monterar in en frånluftsvärmepump, en sån kostad 40 000:- & kan ge 4kw har du ett hus som klarar av att värmas med 4 kw så är detta en bra lösning.
i all andra fall så är det bättre att lägga till vad det kostar att få en annan anläggning.
en markvärmepump kostar 50 000:-
sen tillkommer kolektorslangen & den kostar olika beroende på hur du andvänder den.
som ytjordvärme vi just nybygnation kan det räcka med 10 000:- & då har vi lagt ur 20 000:- mer.
nu tar det ju olika långtid att tjäna in dom där 20 000:- beroende på hus.
men jag skulle gissa på att huset drar 3-4000kw mindre/ år
Om vi jämför med vad som är normalt idag så är det att man monterar in en frånluftsvärmepump, en sån kostad 40 000:- & kan ge 4kw har du ett hus som klarar av att värmas med 4 kw så är detta en bra lösning.
i all andra fall så är det bättre att lägga till vad det kostar att få en annan anläggning.
en markvärmepump kostar 50 000:-
sen tillkommer kolektorslangen & den kostar olika beroende på hur du andvänder den.
som ytjordvärme vi just nybygnation kan det räcka med 10 000:- & då har vi lagt ur 20 000:- mer.
nu tar det ju olika långtid att tjäna in dom där 20 000:- beroende på hus.
men jag skulle gissa på att huset drar 3-4000kw mindre/ år