Hej

Stoppade in en ny vedpanna i oktober som jag hängde på mitt gamla laddpaket. Den hade (har) en 80 graders termoventil i sig. I början laddade pannan finfint (ca 85-90 grader till ack och 60-70 grader in i pannan).

Sedan efter några veckor började det trilskas, tempen in i pannan låg mellan 70-80 grader och pannan låg ständigt över 90 grader och fläkten började slå ifrån (Solo Innova, slår ifrån vid 95 grader). Tänkte att den ca 8 år gamla termoventilen har väl fått ett slag efter att på sin höjd öppnat och släppt 75 grader in i pannan tidigare, så jag beställde en ny termoventil (alltså den där lilla insatsen ni vet) bytte och allt fungerar lysande!

Men ack den glädje som varar... samma problem dyker upp igen... och det verkar ju inte rimligt att den skall ha gått sönder. Pratar med röris som säger att det låter konstigt, men det kan ju ha kommit in lite skit när vi fyllde upp systemet...

Jag öppnar och tittar, torkar rent, och voila! allt fungerar igen.

Slutsatsen av detta är att det där svarta(har det något bra namn?) som bildas i rören verkar isolera termoventilen rätt så bra att den inte öppnar ordentligt, finns det något bra sätt att få det att inte fastna just där? vax?

Jag vill ju inte öppna termoventilen vid den månatliga sotningen för att torka rent den...

Mvh
Reine

Ahhh.... just det ja, det stämmer...

Bra länk också... delflödesfilter eller magnetfilter fångar med andra ord upp detta...

CTN verkar ha en liten lagom till detta (finns det fler tro?)

Hur är det, avtar "magnetit produktionen" med tiden? för isåfall kanske man skall stå ut med att öppna och tork av ventilen ett par gånger till?

Mvh
Reine

Jo, det har fungerat utmärkt sedan 96, nu bytte jag panna och stoppade in 2 extra ackkar så det e klart att det finns ju lite "ren" plåt att oxidera på.

Jag torkar vidare! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.